لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

گزارش سالانه زرادخانه‌های اتمی جهان


انستیتوی پژوهش‌های بین‌المللی استکهلم برای صلح، روز دوشنبه ۲۵ خرداد ماه، گزارش سالانه خود در مورد زرادخانه‌های اتمی کشورهای مختلف جهان را منتشر کرد.

در این گزارش گفته می‌شود که در آغاز سال جاری ۲۰۱۵ میلادی، ۹ کشور ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و جمهوری خلق کره، در مجموع، حدود ۱۵ هزار و ۸۵۰ عدد سلاح هسته‌ای داشتند که از این تعداد، ۴۳۰۰ عدد سلاح‌های عملیاتی بشمار می‌آیند و بقیه به‌صورت ذخیره در انبارها نگاهداری می‌شوند.

گزارش انستیتو استکهلم تصریح کرده که از تعداد ۴۳۰۰ کلاهک حدود ۱۸۰۰ عدد همواره در شرایط آماده برای پرتاب نگاهداری می‌شوند.

در این گزارش سالانه همچنین آمده است که با تداوم سیاست‌های آمریکا و روسیه در کاستن از میزان زرادخانه‌های هسته‌ای خود، روند کاهش تعداد کلاهک‌های اتمی در جهان هم ادامه دارد با این حال آهنگ کاستن از مجموع این کلاهک‌ها، نسبت به یک دهه پیش، کندتر شده و از سال ۲۰۱۰ میلادی، پنج سال پیش تاکنون، هیچیک از این دو ابرقدرت هسته‌ای، کاهش چشمگیری در توانایی‌های سلاح‌های استراتژیک خود نداشته‌اند.

پنج سال پیش، پیمان جدیدی که به پیمان «استارت نو» معروف است، کاهش بیشتر کلاهک‌های اتمی دو کشور را پیش‌بینی کرد.

تعداد کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور روسیه و آمریکا، ۹۰ درصد موجودی این نوع سلاح‌ها را در جهان تشکیل می‌دهد.

در همین حال هر دو دولت روسیه و آمریکا، برنامه بازسازی گسترده‌ای برای مدرنیزه کردن کلاهک‌ها و تاسیسات تولید تسلیحات هسته‌ای خود را در دست اجرا دارند.

سایر کشورهایی که براساس پیمان ۱۹۶۸ ان پی تی، به‌طور رسمی قدرت هسته‌ای شناخته شده‌اند، چین، فرانسه و بریتانیا نیز یا در حال گسترش سیستم‌های تسلیحات اتمی خود هستند و یا تصمیم به انجام چنین بازسازی و مدرنیزه کردن آنها را اعلام داشته‌اند.

گزارش انستیتوی استکهلم می‌گوید که در مورد چین، این گسترش و نوسازی سلاح‌های اتمی ممکن است اندک باشد ولی در هرحال، تمام پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل که قدرت اتمی محسوب می‌شوند، مصمم به حفظ دایمی زرادخانه‌های هسته‌ای خود هستند.

این گزارش اضافه می‌کند که زرادخانه‌های سایر کشورهای دارنده سلاح‌های اتمی، به میزان قابل توجهی کوچک‌ترند ولی برخی از این کشورها هم در پی گسترش تعداد کلاهک‌ها و توانایی‌های تسلیحات اتمی خود برآمده‌اند. در میان این کشورها هند و پاکستان برنامه‌هایی نیز برای گسترش توان موشکی خود و سیستم‌های پرتاب کلاهک‌های اتمی دارند.

اسرائیل نیز در حال آزمایش موشک‌های دوربرد با توانایی حمل کلاهک اتمی است ولی روشن نیست که کلاهک اتمی که بتواند با موشک‌های بالستیک شلیک شود، ساخته است یا نه.

جدول منتشر شده از سوی انستیتوی پژوهشی استکهلم نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته میلادی، روسیه و ایالات متحده به ترتیب با داشتن ۷۵۰۰ و ۷۲۶۰ کلاهک اتمی، نسبت به سایر کشورها به میزان چشمگیری از تسلیحات هسته‌ای بسیار بیشتری برخوردارند.

جمع موجودی سایر کلاهک‌ها کلاهک‌های آماده نام کشور

۷۲۶۰ ۵۱۸۰ ۲۰۸۰ آمریکا

۷۵۰۰ ۵۷۲۰ ۱۷۸۰ روسیه

۲۱۵ ۶۵ ۱۵۰ بریتانیا

۳۰۰ ۱۰ ۲۹۰ فرانسه

۲۶۰ ۲۶۰ -- چین

۹۰-۱۱۰ ۹۰-۱۱۰ -- هند

۱۰۰-۱۲۰ ۱۰۰-۱۲۰ -- پاکستان

۸۰ ۸۰ -- اسرائیل

۶-۸ -- -- کره شمالی

۱۵۸۵۰ ۱۱۵۴۵ ۴۳۰۰ جمع

در گزارش انستیتو استکهلم تصریح شده که اطلاعات معتبر در مورد میزان زرادخانه‌های هسته‌ای کشورها و توانایی‌های بالقوه آنها بسیار متغیر و اندک است. تنها دولت آمریکا است که اطلاعات جامعی در مورد ذخیره اتمی خود منتشر کرده‌اند. دولت‌های بریتانیا و فرانسه هم اطلاعاتی در مورد زرادخانه اتمی خود انتشار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG