لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

دستگیری «ده‌ها تن» از فعالان بحرینی پس از تظاهرات خیابانی


یکی از اعتراض های سال جاری در بحرین
یکی از اعتراض های سال جاری در بحرین
منابع مخالفان بحرین می‌گویند که روز جمعه ۱۳ مرداد دختر یک فعال معترض برجسته بحرینی به همراه ۴۰ نفر دیگر به دست نیروهای امنیتی این کشور دستگیر شدند.

این دستگیری‌ها ساعاتی پس از آن روی داد که نیروهای امنیتی بحرین از گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی برای متفرق کردن صد‌ها تظاهر کننده که خواستار اصلاحات سیاسی بودند، استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان عملیات نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات اعتراض آمیز که در سه منطقه جداگانه بحرین شامگاه پنجشنبه برگزار شده بود، دستکم ۴۵ نفر زخمی شدند.

نیروهای امنیتی بحرین سال گذشته اعتراض‌های خیابانی را که شیعیان این کشور با خواست اصلاحات و برپایی نظام پادشاهی مشروطه به راه انداخته بودند، سرکوب کردند. با این وجود تجمع‌ها و تظاهرات همچنان ادامه یافت به گونه‌ای که هر از چندگاهی نیروهای پلیس با جوانان شیعه درگیر می‌شوند.

شیعیان بحرین که اکثریت ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند، می‌گویند از تبعیض سیاسی و اقتصادی رنج می‌برند. حکومت سنی مذهب بحرین اما این سخنان را رد می‌کند.

حاکمان بحرین درخواست اصلی معترضان را در برپایی پارلمانی منتخب که اختیارات کاملی در وضع قوانین و تشکیل دولت دارد را نپذیرفتند.

محمد المسقطی رئیس جمعیت جوانان بحرین برای حقوق بشر به خبرگزاری رویترز گفته است که زینب الخواجه فعال زن بحرینی روز جمعه هنگامی که تلاش کرد در خیابان البدیع در نزدیکی منامه پایتخت این کشور تحصن کند، دستگیر شد.

زینب دختر عبد الهادی الخواجه فعال شیعه برجسته بحرینی است که در جریان اعتراض‌های سال گذشته دستگیر شده است و همچنان در زندان به سر می‌برد. او پیشتر سه ماه دست به اعتصاب غذا زده بود و موفق شده بود که نظر‌ها را به مسئله فعالان زندانی در بحرین جلب کند.

المسقطی اظهار داشت که زینب الخواجه در اعتراض‌های خیابانی شامگاه پنجشنبه شرکت کرد و پس از آن به خیابان رفت تا تحصنی آنجا آغاز کند، اما نیروهای امنیتی او را دستگیر کردند.

او افزود بر پایه اطلاعاتی که توانسته از خانواده‌ها و وکلای مدافع دستگیرشدگان به دست آورد حاکی از آن است که دستکم ۴۰ نفر از فعالان روز جمعه دستگیر شدند.

المسقطی خاطرنشان کرد که تظاهرات سه گانه شامگاه پنجشنبه با استفاده از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی متفرق شد.

وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای که بر روی سایت اینترنتی خود منتشر کرده، اعلام کرده است که «آشوب طلبان» به سمت خودرویی وابسته به وزارتخانه، کوکتل مولوتوف پرتاب کردند که در این حادثه راننده و سرنشین دیگر خودرو، جان سالم به در بردند.

زینب الخواجه پیشتر به اتهام تلاش برای به راه اندازی اعتراض‌هایی در جریان برگزاری مسابقات جایزه بزرگ فرمول۱ در بحرین دستگیر شده بود. او در ‌‌نهایت به اتهام اهانت به کارکنان دولت به یک ماه حبس و پرداخت جریمه ۵۳۰ دلاری محکوم شد.
XS
SM
MD
LG