لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

ممانعت پلیس بحرین از شرکت معترضان در نمازجمعه


 بحرین در روز جمعه
بحرین در روز جمعه
پلیس بحرین به منظور جلوگیری از پیوستن هزاران معترض شیعه به نماز جمعه‌ای که یکی از رهبران برجسته شیعیان این کشور آن را امامت می‌کرد، از شلیک گاز اشک‌آور استفاده کرد و با معترضان درگیر شد.

به گزارش خبرگزاری بحرین، رهبران شیعه از پیروان خود خواستند روز جمعه در حمایت از شیخ عیسی قاسم در نماز جمعه‌ای در غرب منامه که به امامت او برگزار می‌شود، شرکت کنند.

مقام‌های بحرینی هنوز درباره اتفاقات روز جمعه این کشور، توضیحی نداده‌اند. اما به نظر می‌رسد دعوت برای شرکت در نماز جمعه، به منظور دور زدن دستور ممنوعیت تظاهرات باشد که ماه گذشته وزارت کشور بحرین آن را صادر کرده است. دولت بحرین همچنین انتقاد از دولت یا تشویق به خشونت را ممنوع اعلام کرده است.

روز جمعه همچنین یک نوجوان ۱۶ ساله بحرینی در اتوبان منامه به روستای الدراز (محل نمازجمعه) کشته شد. وزارت کشور بحرین اعلام کرد که این حادثه در پی تصادف رانندگی رخ داده است. اما فعالان اپوزیسیون بحرین و مرکز حقوق بشر این کشور می‌گویند که این نوجوان در میان انبوه جمعیت از دست نیروهای پلیس که به دنبال او می‌دویدند، در حال فرار بود.

مریم الخواجه نایب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین در توئیتر نوشته است: «شاهدان تاکید کرده‌اند که نیروهای پلیس به دنبال نوجوان بحرینی می‌دویدند که او برای فرار به سمت اتوبان رفت و یک خودروی شخصی با او تصادف کرد. وزارت کشور را مسئول مرگ او می‌دانیم.»

نیروهای ضدشورش از ساعت‌های اولیه صبح جمعه، خبرنگاران و کسانی که از سکنه الدراز نیستند را از رسیدن به روستای الدراز منع کردند. این نیرو‌ها تمام اتوبان‌ها و جاده‌های منتهی به روستا را بستند. شاهدان عینی می‌گویند شماری از افراد نیز دستگیر شدند.

یک فیلم ویدویی که بر روی شبکه اینترنت قرار گرفته و صحت آن هنوز تایید نشده، انفجار یک گلوله گاز اشک‌آور در خودرویی حامل تعدادی زن را نشان می‌دهد. فعالان بحرینی می‌گویند این زنان روز جمعه در مسیر نماز جمعه روستای الدراز بودند.

خاندان آل خلیفه که از اقلیت سنی مذهب بحرین هستند و بر این کشور حکومت می‌کنند سال گذشته با کمک گرفتن از نیروهای نظامی عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی و همچنین حاکم کردن وضعیت فوق العاده، توانستند برای مدتی آرامش را به خیابان‌ها باز گردانند.

اما مدتی بعد تظاهرات با شرکت‌کنندگانی کمتر به صورت متناوب و چند بار در هفته از سر گرفته شد و هر از چند گاهی نیز معترضان با نیروهای امنیتی درگیر می‌شوند.

در هفته‌های گذشته، خشونت‌ها در بحرین شدت گرفت. روز دوشنبه گذشته دولت بحرین از انفجار پنج بمب دست‌ساز در منامه خبر داد که در اثر آن دو تبعه آسیای میانه کشته شدند.

وزارت کشور بحرین سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار نفر را به اتهام دست داشتن در انفجار‌ها دستگیر کرده است. این بیانیه حزب الله لبنان را متهم کرد که پشت پرده ماجرای انفجار‌ها ایستاده است.

روز چهارشنبه دولت بحرین اعلام کرد که تابعیت ۳۱ تن از مخالفان را که به امنیت کشور آسیب رسانده‌اند، باطل کرده است. در میان این افراد شماری از شخصیت‌های سر‌شناس اپوزیسیون بحرین حضور دارند که دو تن از آنها از نمایندگان پیشین پارلمان این کشور هستند.
XS
SM
MD
LG