لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

محمد بنا بهترین مربی کشتی فرنگی جهان شد


فدراسیون جهانی کشتی،فیلا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران را به عنوان بر‌ترین مربی جهان در سال ۲۰۱۱ انتخاب کرد.

رافائل مارتینتی رییس سوئیسی فدراسیون جهانی کشتی با اعلام این مطلب، در نامه‌ای خطاب به فدراسیون کشتی ایران نوشته است: لازم است با افتخار به اطلاع شما برسانم محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران، به عنوان مربی بر‌تر کشتی فرنگی سال ۲۰۱۱ میلادی انتخاب شده است.

محمد بنا و مجید جلالی همکلاسی‌های صمیمی خیابان عارف، سال‌ها بعد با نوآوری در فوتبال و کشتی فرنگی ایران چهره شدند. جالب آنکه که مهدی هوریا و علی پروین از نمادهای مربیگری سنتی در تیم‌های ملی فوتبال و کشتی فرنگی ایران نیز نسل قبلی آن‌ها در همین خیابان و زمین خاکی پرخاطره‌اش بودند!

بنا بر اعلام رییس فیلا، مراسم تجلیل از محمد بنا، ماه آینده همزمان با برگزاری کلاس بین‌المللی مربیگری کشتی در تهران، با حضور رافائل مارتینتی و میشل دوسون دبیر کل فرانسوی فیلا انجام خواهد شد.

محمد بنا پس از انقلاب اسلامی، برنده اولین مدال کشتی فرنگی فرنگی ایران در مسابقات جهانی است. او سال ۱۹۸۳ در شوروی به مدال نقره وزن ۶۸ کیلوگرم جهان دست پیدا کرد.

بنا در دهه ۹۰ میلادی به آلمان مهاجرت کرد. او در سال ۲۰۰۴ با دعوت محمدرضا طالقانی رییس وقت فدراسیون کشتی، به ایران بازگشت و هدایت تیم ملی جوانان را بر عهده گرفت.

بنا‌‌ همان زمان در مصاحبه‌ای به روزنامه شرق گفت: «وقتی من آمدم ایران طالقانی یک تنه ایستادگی کرد و خیلی حرف‌ها و تهمت‌ها را تحمل کرد. من بازگشتم به کشتی را مدیون ایشان هستم. منتقدین من پس از چند سال سنگ اندازی، حالا دیگر چاره‌ای جز تایید صحت انتخاب طالقانی نداشتند.»

اولین دستاورد بنا در رده سنی جوانان، کشف حمید سوریان بود که با صلاحدید او، در سال ۲۰۰۵ جایگزین حسن رنگرز قهرمان جهان در وزن اول شد.

بنا اما پیش از مسابقات جهانی باکو و با روی کار آمدن محمدرضا یزدانی خرم از سمت خود برکنار شد. ناکامی کامل کشتی فرنگی ایران در المپیک پکن باعث شد تا یزدانی خرم مجدداً از بنا درخواست همکاری کند.

از المپیک به بعد، محمد بنا هدایت تیم ملی را تا امروز برعهده داشته است که حاصل آن، کسب مدال جهانی در تمام وزن‌ها بوده است. از حمید سوریان در وزن اول تا بشیر باباجان‌زاده در فوق سنگین، تیم‌های محمد بنا در تمام وزن‌ها به مدال جهانی دست پیدا کرده‌اند.

کشتی فرنگی ایران برای کسب موفقیت‌های سال‌های اخیر خود، غیر از محمد بنا وامدار همکاران او نیز هست. جمشید خیرآبادی تئوریسین و مولف ورزش کشتی و مربی سازنده سامان طهماسبی، از جمله افرادی است که در این سال‌ها کنار بنا بوده است.

بخشی از افتخارات محمد بنا در عرصه مربیگری در زیر آمده است.

*نایب قهرمانی جهان، ۲۰۰۹ دانمارک - اولین بار در تاریخ کشتی ایران
*قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۰ ارمنستان - اولین بار در تاریخ کشتی ایران
*دو مطلا در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو - اولین بار در تاریخ کشتی ایران
*دو طلا و یک برنز در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ ترکیه - بهترین نتیجه مدالی در تاریخ کشتی ایران
* ۴ طلا و یک برنز در بازی‌های آسیایی گوانگجو - بهترین نتیجه کسب شده در تاریخ این بازی‌ها، پس از بازی‌های آسیایی تهران
*قهرمانی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۰۹ قهرمانی آسیا در ازبکستان و تایلند
*قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۱ بلاروس


بنا: این عنوان، متعلق به همه مربیان است

محمد بنا وقتی در سال ۱۳۸۵ بر‌ترین مربی کل ورزش ایران شد، ژوزه مورینیو را الگوی خود در وادی مربیگری معرفی کرد و در رابطه با نحوه به روز نگه داشتن دانش خود در عرصه مربیگری گفت: آلمان که بودم با دانشگاه لایپزیک مکاتبه می‌کردم. با کانادا هنوز در تماسم. دوستان هم از سوئد برایم جزوات مرتبط با جدید‌ترین متد تمرینی را می‌فرستند. زبان و اینترنت هم کارم را تسهیل می‌کنند.

بنا در توضیح علاقمندی‌اش به مورینیو گفته بود: عاشق رفتار مورینیو هستم. او غرور و جاه طلبی را به تمام بازیکنانش منتقل می‌کند. تکبر مورینو از نوع عصا قورت داده‌ها و از دماغِ فیل افتاده نیست. آنها‌ می‌خواهند همیشه بهترین باشند و این موثر‌ترین سلاح مورینیو است. جان تری، لمپارد، مایکل اسین، کاروالیو، و به طور کلی خود چلسی {باشگاه وقت مورینیو} شهرت جهانیشان را مدیون مورینیو هستند. با او بود که فهمیدند بزرگ‌تر از آن‌ها در دنیای فوتبال وجود ندارد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران حالا پس از انتخاب به عنوان مربی بر‌تر سال ۲۰۱۱ جهان می‌گوید: این عنوان، متعلق به مربیان سراسر کشور است.
محمد بنا تاکید کرد که اغلب افتخارات کسب شده پس از المپیک پکن تا امروز، برای اولین بار در تاریخ کشتی ایران اتفاق افتاده است و دلیلی نداشته است مگر یک کار گروهی سخت، شبانه روزی و با برنامه.

بنا که در ۱۵ سالگی قهرمان جوانان کشور شد و در ۱۷ سالگی به ترکیب اصلی تیم ملی بزرگسالان راه یافت، حالا به عنوان بر‌ترین مربی کشتی فرنگی جهان می‌گوید: امیدوارم با کسب مدال‌های خوشرنگ در المپیک لندن طلسم ۴۰ ساله عدم کسب مدال کشتی فرنگی ایران در المپیک‌ها شکسته شود.
XS
SM
MD
LG