لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

بسکتبال ایران از راهیابی به المپیک بازماند


بازی ایران و مکزیک
بازی ایران و مکزیک

در مسابقات گزینشی المپیک، تیم ملی بسکتبال ایران که تا دو دقیقه پایانی در برابر مکزیک پیش بود، با نتیجه ۷۵ بر ۷۰ شکست خورد تا از دور رقابت‌ها حذف شود.

این رقابت‌ها در تورین برگزار می‌شود و ایران دیروز در بازی نخست مقابل یونان شکست خورد. برتری در برابر مکزیک می‌توانست منجر به صعود شاگردان درک بائرمن شود.

بسکتبال ایران در بازی‌های المپیک ۱۹۴۸ لندن و ۲۰۰۸ پکن حضور داشته است.

ایران در برابر مکزیک، آرمان زنگنه را به خاطر مصدومیت در برابر یونان در اختیار نداشت. ارسلان کاظمی نیز با آسیب‌دیدگی در کوار‌تر نخست از زمین خارج شد اما نیمه دوم بازگشت و از بهترین‌های زمین بود.

با این نتیجه مکزیک به همراه یونان به جمع چهار تیم برتر رسید. چهار تیمی که یک تیمشان راهی المپیک خواهد شد. برنده بازی مکزیک و یونان، به عنوان سرگروه در برابر تیم دوم گروه مقابل می‌ایستد. گروهی با حضور ایتالیا، کرواسی و تونس.

در بازی‌های دو گروه دیگر به میزبانی فیلیپین و صربستان هم دو تیم برای حضور در ریو ۲۰۱۶ انتخاب می‌شوند. در بازی‌های آن مناطق، صربستان، لتونی، فرانسه و کانادا فعلاً از موقعیت بهتری برخوردارند.

ایران در حالی در کوار‌تر سوم پیش افتاد که در وقت اول بازی با نتیجه ۱۷ بر ۴ عقب افتاده بود و حدود هفت دقیقه از کسب امتیاز بازماند.

فاصله تا حدودی کاهش یافت اما مکزیک برتری‌اش را حفظ کرد و در نیمه اول ۳۶ بر ۲۶ به پیروزی رسید. حامد حدادی در این نیمه، دقایقی طولانی روی نیمکت نشسته بود.

در کوار‌تر سوم بازگشت درخشان ارسلان، شوت‌های موفق یخچالی و تسخیر سبد توسط سایر بازیکنان، ایران را به بازی برگرداند تا برتری در وقت سوم بازی با نتیجه ۲۱ بر ۱۷ به سود ایران باشد.

کوار‌تر پایانی در شرایطی آغاز شد که مکزیک ۵۳ بر ۴۷ پیش بود. اما ایران نبض بازی را در اختیار گرفت و دو شوت سه امتیازی پیاپی توسط یخچالی، ایران را ۵۹ بر ۵۷ از مکزیک پیش انداخت.

سرمربی مکزیک که از بازیکنانی نظیر خورخه گوتیرز شاغل در NBA استفاده می‌کرد، وقتی دید بازیکنانش عصبی شده و مدام خطا می‌کنند، ناگزیر شد تایم اوت بگیرد.

چهار دقیقه به پایان مسابقه مانده بود که اسلم دانک زیبای ارسلان کاظمی تماشاگران را به وجد آورد و فاصله دو تیم را به چهار امتیاز رساند. نماینده آسیا در آستانه صعود قرار گرفت.

مکزیک که از بازیکنان باتجربه‌تری سود می‌برد، دفاع نفر به نفر را در دستور کار قرار داده بود و از شکست گریخت. آنها در دقیقه پایانی، بازی را ۶۶ بر ۶۴ به سود خود کردند.

بازیکنان جوان ایران که بازی برده را از دست رفته می‌دیدند، باز هم مرتکب اشتباه شدند و با وجود شوت موفق سه امتیازی در آخرین ثانیه، نتیجه را واگذار کردند.کوار‌تر چهارم با نتیجه ۲۳ بر ۲۲ به سود ایران تمام شد اما برتری کلی از آن مکزیک بود.

بهنام یخچالی بهترین بازیکن میدان بود. او ۳۶ دقیقه بازی کرد که حاصلش دو ریباند، سه پاس گل، یک توپ‌ربایی، ۲۰ امتیاز و تأثیرگذاری ۱۸ بود.

کروز مکزیکی هم تاثیرگذاری ۱۸ را ثبت کرد اما او و هیچکدام از یاران مکزیک نتوانستند بیش از ۱۸ امتیاز کسب کنند.

یخچالی شش پرتاب از ۹ شوت سه امتیازی‌اش را وارد سبد مکزیک کرد که در بسکتبال حرفه‌ای، آماری درخشان محسوب می‌شود.

حامد حدادی و محمد حسن‌زاده هرکدام ۱۲ امتیاز کسب کردند. در ریباند هم ارسلان کاظمی با ۹ ریباند بهترین عملکرد را در تیم ایران داشت.

به این ترتیب و با حذف تیم‌های فوتبال، هندبال و بسکتبال ایران در مسیر المپیک، تیم ملی والیبال، تنها رشته تیمی است که به نمایندگی از ایران در ریودوژانیرو حضور خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG