لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

انفجار در «انبار مهمات» حزب‌الله چند کشته و زخمی برجای گذاشت


منابع خبری از انفجار در یکی از انبارهای مهمات حزب الله لبنان در منطقه نبی شیت و کشته و زخمی شدن چند نفر در اثر آن خبر داده‌اند. این حادثه یک روز پس از به خاک سپاری دوتن از اعضای حزب الله که گفته می‌شود در سوریه کشته شده‌اند، روی داده است.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای که بر روی سایت رسمی خود قرار داده، اعلام کرده است که سه تن از کشته شدگان، ‌از نیرو‌هایش هستند. حزب‌الله با این حال در خبر خود نگفته است که این محل انبار مهمات بوده است.

از سویی خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول امنیتی لبنانی گزارش داده است که در «چند انفجار» در منطقه نبی شیت، دستکم ۹ نفر کشته و ۷ نفر زخمی شدند. یک مسئول هم گفته ۴ کارگر سوری میان زخم‌ شدگان دیده می‌شوند که در حال کشاورزی پشت ساختمان شاهد انفجار بودند.

شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که یک انبار مهمات در منطقه‌ای میان مناطق نبی شیت و خضر در منطقه بقاع که یکی از پایگاه‌های حزب الله لبنان است منفجر شد.

واحد مرکزی خبر لبنان پیش از آن اعلام کرده بود که صدای سه انفجار در منطقه میان نبی شیت و خضر در سلسله جبال شرفی لبنان شنیده شد. برپایه این گزارش یک منزل مسکونی به طور کامل در پی انفجار‌ها ویران شد و به شماری دیگر از منازل آسیب رسید.

پس از وقوع انفجار، ده‌ها آمبولانس به سوی محل حادثه حرکت کردند. نیروهای حزب الله هم با ایجاد حلقه‌ای امنیتی، منطقه حادثه را محاصره کردند.

این حادثه یک روز پس از آن روی داد که حزب الله پیکر دوتن از اعضایش را که گفته می‌شود در سوریه کشته شده‌اند، به خاک سپرد.

دوتن از اعضای شاخه نظامی حزب الله لبنان سه شنبه ۱۱ مهر در منطقه بقاع لبنانی به خاک سپرده شدند. منابع محلی می‌گویند که آنها در یکی از شهرک‌های مرزی سوریه که در آن نیروهای دولتی و مخالفان این کشور درگیر هستند کشته شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که یکی از کشته‌شدگان، از فرماندهان شاخه نظامی حزب‌الله لبنان است که معترضان سوری آن را به پشتیبانی از نظام بشار اسد در نبردش علیه معترضان متهم می‌کنند.

حزب الله لبنان در بعد سیاسی، به شدت از همپیمان خود نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می‌کند، اما تا کنون خبرهایی که از حضور نظامی‌اش در سوریه و مشارکت در نبرد علیه معترضان منتشر شده را تایید نکرده است.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای که سه شنبه بر روی سایت خود منتشر کرد، اعلام کرد: «حزب الله و اهالی شهرک وادی و همسایگان آن، پیکر فرمانده شهید علی حسین ناصیف (ابو عباس) که در حین ادای وظیفه جهادی خود کشته شد را تشییع کردند.» ناصیف روز دوشنبه در شهر بعلبک در شمال لبنان که یکی از پایگاه‌های مهم حزب الله به شمار می‌آید، به خاک سپرده شد.

تلویزیون المنار وابسته به حزب الله هم روز سه شنبه بخش‌هایی از یک تشییع جنازه در بعلبک را پخش کرد و اعلام کرد که پیکر زین العابدین مصطفی که او نیز هنگام ادای وظیفه جهادی خود کشته شد، توسط مردم منطقه تشییع و به خاک سپرده شد.

حزب الله جزئیات کشته شدن این دو عضو خود را بیان نکرده است اما منابعی محلی در بعلبک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این دو نفر به همراه یک نفر دیگر در یکی از شهرک‌های مرزی سوریه که در آن مخالفان و نیروهای دولتی این کشور درگیر هستند، کشته شدند.

منابع افزوده‌اند که این سه نفر در اثر اصابت موشکی به اتاق محل اقامت آنها کشته شدند.
مخالفان مسلح بشار اسد که در مناطق مورد ذکر منابع محلی بعلبک در حال نبرد با نیروهای دولتی هستند، تاکنون نگفته‌اند که در روزهای گذشته، به افرادی از حزب الله لبنان حمله کرده‌اند.

سایت گروه ۱۴ مارس که رقبای حزب الله لبنان در آن حضور دارند در گزارشی اعلام کرده است که ناصیف و شماری از نیروهای حزب الله، روز یکشنبه در کمین مخالفان مسلح بشار اسد در شهرک قصیر در استان حمص کشته شدند.

اعتراض‌های سوریه از تظاهراتی مسالمت آمیز با خواست اصلاحات، به شورشی مسلح از سوی اکثریت سنی مذهب این کشور تبدیل شد که برای سرنگونی نظام بشار اسد تلاش می‌کند. بشار اسد از طایفه علی مذهب است.

مخالفان از سوی قدرت‌های منطقه‌ای همچون ترکیه، عربستان سعودی و قطر پشتیبانی می‌شوند. اما نظام اسد از سوی دو همپیمان خود در منطقه یعنی ایران و حزب الله حمایت می‌شود.

فعالان سوری می‌گویند از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه در حدود ۱۹ ماه گذشته تا کنون، حدود ۳۰هزار نفر کشته شده‌اند که نزدیک به ۷هزار نفر از آن‌ها، از نیروهای امنیتی و ارتش دولتی هستند.
XS
SM
MD
LG