لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

دو برادر چچنی مظنون بمبگذاری‌های بوستون؛ عملیات برای دستگیری برادر فراری


 جوهر برادر کوچکتر
جوهر برادر کوچکتر
با کشته شدن یکی از مظنونان بمبگذاری ماراتون بوستون در بامداد روز جمعه عملیات گسترده برای دستگیری دیگر مظنون ادامه دارد.

دو مظنون که از اقلیت چچن در آمریکا هستند، با هم برادرند و جوهر و تامرلن (تیمور لنگ) سارنائف نام دارند.

عموی این دو برادر که در آمریکا زندگی می‌کند، به خبرنگاران گفت که آنها از اقلیت چچن، مسلمان و از منطقه داغستان در جنوب روسیه هستند.

دو مظنون در محل ماراتن بوستون
دو مظنون در محل ماراتن بوستون
وی اقدام دو برادرزاده خود را ننگی برای اقلیت چچن دانست. وی گفت برادر کوچکتر در سال ۲۰۰۲ از کشور قرقیزستان به آمریکا آمده‌ بود و از آمریکا پناهندگی گرفته‌ بود؛ وی در نهایت شهروند آمریکا شد؛ برادر بزرگتر چهار سال بعد به آمریکا آمده و دارای گرین کارت بود.

عموی این دو برادر که روسلان نام دارد برادرزاده‌های خود را«بازنده» خواند و از جوهر که فراری است خواست که خود را تسلیم کرده و طلب بخشش کند.

دیگر عموی این دو مظنون در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که به‌خاطر مسائل خانوادگی با آنها رابطه نداشته و چند سال قبل تنها یک مکالمه تلفنی داشت. وی که به‌شدت متاثر بود گفت که برادر‌زاده فراری‌اش از هم‌اکنون مرده است.

عمه این دو مظنون نیز که در آمریکا زندگی می‌کند با این حال اظهار داشت که وی می‌خواهد برایش ثابت شود که برادرزاده‌هایش بمبگذاران ماراتن بوستون بوده‌اند.

از سوی دیگر، یک شبکه تلویزیونی روسیه، در داغستان با پدر جوهر و تامرلن مصاحبه کرد. پدر این دو مظنون گفت که برای فرزندانش «پاپوش» درست کرده‌اند و او نگران فرزند کوچکش است.

وی به شبکه تلویزیونی روسیه گفت که پس از انفجار با فرزند بزرگترش تلفنی صحبت کرده و خوشحال بوده که آنها در انفجار آسیبی ندیده‌اند. پدر جوهر و تامرلن گفت که «بزدل‌ها» فرزندش را کشته‌اند. شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد، مصاحبه شبکه روسیه با پدر مظنونان ناتمام ماند چراکه نیروهای امنیتی روسیه به خانه وی ریخته و او را با خود بردند.

مادر این دو نیز فرزندان خود را بی‌گناه دانسته و هرگونه عقاید افراطی در مورد آنها را رد کرده است.

آشنایان و دوستان جوهر در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی وی را فرد عادی و مثبت معرفی کرده‌اند و هیچ‌گونه نشانه‌ای از عقاید افراطی ندیده بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس تامرلن در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ در بوستون حسابداری خوانده بود. برادر کوچک وی، جوهر، دانشجوی دانشگاه دارتموث ماساچوستس است و در خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کرده است.

تامرلن (تیمور لنگ) سارنائف، ۲۶ ساله که اف‌بی‌آی از او به عنوان مظنون شماره یک یاد کرده بود، در تصاویر منتشر شده دارای کلاه مشکی و عینک دودی بود که بامداد جمعه در درگیری با پلیس کشته شد. در درگیری با این دو برادر، یک پلیس کشته و یک پلیس دیگر زخمی شد.

گفته شده هنگام تعقیب و گریز، یکی از این برادرها از به سوی ماموران پلیس مواد منفجره پرتاب کرده و سپس مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. برادر کوچکتر، جوهر با خودرو از محل متواری شده است.

برادر ۱۹ ساله وی، جوهر، که در تصاویر ضبط شده، کلاه سفید بر سر داشت، از دست ماموران پلیس گریخته است.

مقام‌های بوستن همه خطوط حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس را بسته‌اند و از جمعیتی نزدیک به یک میلیون در منطقه خواسته‌اند در خانه بمانند.

به گزارش آسوشتیدپرس، مقام‌های امنیتی توضیح زیادی درباره چگونگی فرار جوهر ارائه نکرده‌اند اما گفته می‌شود که احتمالا او در خودروی «هوندای سی‌آر وی» بوده که صبح روز جمعه در بوستون کشف شد.

روز دوشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، انفجار دو بمب در نزدیکی خط پایان ماراتن بوستون، به کشته شدن ۳ نفر و زخمی شدن دست‌کم ۱۸۰ نفر منجر شد که حال ۱۷ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

این گزارش تکمیل می‌شود.
XS
SM
MD
LG