لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

نخست‌وزیر بریتانیا: به سلاح اتمی بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم


 دیوید کامرون در زیر دریایی اتمی ونگارد در روز پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲
دیوید کامرون در زیر دریایی اتمی ونگارد در روز پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در مقاله‌ای که ۱۴ فروردین ماه در روزنامه «تلگراف» منتشر شد، ضمن دفاع از برنامه هسته‌ای بریتانیا موسوم به «تریدنت»، می‌نویسد تهدید هسته‌ای که کشورش با آن مواجه است بیش از دوران جنگ سرد است.

وی تصریح کرده که بریتانیا همچنان نیازمند «جنگ افزار دفاعی نهایی» است و با اشاره به کشورهای ایران و کُره شمالی از آنها به عنوان «تهدیدات فزاینده» نام برده است.

به نوشته روزنامه «تلگراف»، این نخستین باری است که آقای کامرون تایید می‌کند بریتانیا در محدوده بُرد موشک‌های بالستیک رژیم متخاصم و غیرقابل پیش‌بینی کُره شمالی قرار دارد.

بر این اساس، نخست وزیر محافظه‌کار با انتقاد از اعضای حزب لیبرال دموکرات طرفدار توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای کشور، ‌ موسوم به «تریدنت»، ابراز شگفتی کرده است که چگونه افرادی «می‌توانند به طور جدی استدلال کنند که وقت آن رسیده که برنامه بازدارنده تسلیحاتیمان را متوقف کنیم، در این اوضاع که تهدیدی فزاینده در برابرمان قرار گرفته است.»

حزب لیبرال دموکرات و تعدادی از اعضای حزب کارگر بریتانیا با ادامه این پروژه نظامی ۲۰ میلیارد پوندی مخالف کرده‌اند. در همین باره، دنی الکساندر، وزیر خزانه‌داری اعلام کرده که این سامانه دفاعی پیشرفته در چارچوب چالش‌های موجود علیه بریتانیا «در جغرافیای سیاسی کنونی، دیگر موضوعیتی ندارد.»

در مقابل چنین اظهار نظرهایی، دیوید کامرون می‌نویسد: «امروز بیشتر از شش دهه پیش که یکی از دولت‌های سابق طرح تریدنت را کلید زد، به این سامانه بازدارنده نیازمندیم. البته، جهان به نحو چشمگیری تغییر کرده، اتحاد شوروی دیگر وجود خارجی ندارد. اما تهدید هسته‌ای از میان نرفته است.»

نخست‌وزیر بریتانیا در ادامه تأکید می‌کند که «عدم اطمینان و خطر بالقوه موجود در برابرمان افزایش یافته است.»

وی با ذکر نام کشورهای ایران و کُره شمالی به عنوان «تهدیدهای فزاینده» می‌افزاید: «ایران همچنان در برابر خواست جامعه جهانی مقاومت کرده و به تلاش برای پیشبرد توانایی‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. در همین حال، ‌رژیمی به شدت متخاصم و غیرقابل پیش بینی در کُره شمالی به تازگی سومین آزمایش هسته‌ای خود را نیز انجام داد و چه بسا هم اکنون به اندازه کافی مواد شکافنده برای تولید چندین جنگ افزار اتمی در اختیار داشته باشد.»

دیوید کامرون در ادامه می‌نویسد: «سال گذشته کُره شمالی یک موشک بالستیک دور بُرد را به زرادخانه خود افزود که ادعا می‌کند توانایی رسیدن به خاک ایالات متحده را دارا است. اگر چنین چیزی به واقعیت بپیوندد، تمامی اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، که بریتانیا را نیز شامل خواهد شد. آیا می‌توانید با اطمینان بگویید که چنین رژیمی، یا هر رژیم دیگری که مسلح به جنگ افزار هسته‌ای باشد، چه رفتاری از خود نشان خواهد داد؟ آیا می‌توانید تضمین کنید که چنین کشوری فناوری هسته‌ای خود را، یا حتی تسلیحاتش، را در اختیار دیگر کشور‌ها قرار نخواهد داد؟»

سامانه بازدارنده «تریدنت»، شامل موشک‌های قاره‌پیمای هسته‌ای مستقر در زیردریایی‌های «ونگارد» بریتانیا است. از مجموع چهار فروند زیردریایی ونگارد فعال کنونی، اولین آنها در سال ۲۰۲۲ به پایان ماموریت خود خواهد رسید.
XS
SM
MD
LG