لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

گفت‌‌وگوی کامرون و روحانی درباره آخرین‌ تحولات مذاکرات هسته‌ای


 دیوید کامرون
دیوید کامرون
دفتر نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد، که دیوید کامرون روز سه‌شنبه ۲۸ آبان به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تلفن زده و درباره مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرده است. پایگاه ریاست جمهوری ایران نیز این خبر را منتشر کرده است.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا، می‌گویدکه دیوید کامرون نخستین نخست‌وزیر این کشور است که در طول بیش از یک دهه گذشته به رئیس جمهور ایران تلفن می‌زند.

این دفتر زمان این تماس را بعداز ظهر روز سه‌شنبه و یک روز مانده به مذاکرات هسته‌ای ژنو اعلام کرده است.

برپایه این گزارش دو طرف درباره مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرده و از بهبود روابط دو کشور پس از روی کار آمدن دولت روحانی ابراز خرنسندی کرده‌اند تهران و بریتانیا به تازگی کاردار غیر مقیم برای سفارتخانه‌های خود تعیین کرده‌اند.

روحانی و کامرون در این گفت‌وگو بر ادامه تلاش‌ها جهت بهبود مناسبات و به صورت مرحله‌ای تاکید کردند.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا تاکید می‌کند که حسن روحانی و دیوید کامرون، هر دو در اینکه «پیشرفت چشمگیری» در مذاکرات اخیر ژنو به وقوع پیوسته هم‌نظر بودند. این گزارش می‌افزاید که هر دو مقام همچنین بر اهمیت مغتنم دانستن دور بعدی مذاکرات تاکید داشته‌اند.

نخست‌وزیر بریتانیا در بخشی از این تماس تلفنی پرداختن تهران به نگرانی‌های جامعه جهانی درمورد برنامه اتمی‌اش را حائز اهمیت دانسته و بر لزوم شفافیت بیشتر در این برنامه تاکید کرده است.

این گزارش می‌افزاید دو طرف در مورد سوریه نیز هم‌نظر بودند که برای پایان دادن به خونریزی‌ها در این کشور باید به یک راه‌حل سیاسی دست یافت.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران نیز درباره این تماس تلفنی گزارش داده که دو طرف از جمله آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

روحانی مطابق با این گزارش گفت: «دو طرف باید در این فضا با اراده سیاسی بتوانیم پنجره جدیدی به روی جهان گشوده و معضلات پیش آمده در صحنه بین‌الملل را برطرف کنیم. بر همین اساس بود که در زمینه مذاکرات هسته‌ای شاهد قدم‌های مثبتی در روند مذاکرات ژنو بودیم و توانستیم براساس جدیت و با یک نگاه بلندمدت و راهبردی به نتایج خوبی در مراحل مقدماتی مذاکرات برسیم. لذا تأکید می‌کنم نباید اجازه بدهیم مانع‌تراشی برخی، روند برد برد این اقدام تأثیرگذار را با مشکل مواجه کند.»

پایگاه ریاست جمهوری ایران می‌افزاید که دیوید کامرون مراتب تسلیت خود را به خاطر انفجار در مقابل سفارت ایران در بیروت ابراز کرده است.
XS
SM
MD
LG