لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

کشف اثری از «کاراواجو» به ارزش « ۱۳۷ میلیون دلار» در زیرشیروانی


روز سه‌شنبه ‌۲۴ فروردین کار‌شناسان فرانسوی پس از مدت‌ها تحقیق تایید کردند تابلوی نقاشی که دو سال پیش تصادفا زیر شیروانی خانه‌ای در جنوب فرانسه پیدا شد یکی از آثار کاراواجو نقاش معروف ایتالیایی است و آن را رویدادی مهم در تاریخ هنر توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تابلو دو سال پیش هنگامی که صاحبان یک خانه در حوالی شهر تولوز دنبال منشا ریزش آب از سقف خانه می‌گشتند زیر شیروانی منزل آن‌ها پیدا شد. در این تابلو صحنه بریدن سر یک ژنرال آسوری توسط جودیت یکی از قهرمانان اساطیر انجیلی نقاشی شده است.

موسسه کار‌شناسی آثار هنری اریک تورکین در بیانیه‌ای گفت ارزش این تابلو می‌تواند حدود ۱۳۷ میلیون دلار باشد.

حدس زده می‌شود که این تابلو در سا‌ل‌های ۱۶۰۴ تا ۱۶۰۵ در شهر رم و توسط می‌کل آنجلو مریسی معروف به کاراواجو کشیده شده و به گفته موسسه اریک تورکین با وجودیکه احتمالا بیش از ۱۵۰ سال در زیر شیروانی فراموش شده بود در وضعیت بسیار خوبی است.

اریک تورکین گفت: «نقاش‌ها هم مثل همه ما تیک‌های خاص خود را دارند و می‌توان تیک‌های کاراواجو را در این تابلو دید. تیک‌های کافی در این تابلو وجود دارد که می‌شود گفت آثار قلم و دست کاراواجو است.»

صاحبان این تابلو از وجود آن اطلاعی نداشتند تا اینکه برای بررسی چکه کردن آب از سقف خانه به زیر شیروانی رفتند.

اریک تورکین افزود: «آن‌ها م‌ بایست در یک قسمت از زیر شیروانی را که هیچگاه باز نشده بود می‌شکستند. وقتی در را که شکستند دیدند تابلو درست پشت در قرار دارد.»

دولت فرانسه خروج این تابلو از کشور را ممنوع کرده و در حکمی که صادر شده آن را «یک نقاشی با ارزش که می‌تواند یکی از آثار گم شده کاراواجو باشد» توصیف کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش می‌دهد که به اعتقاد گروهی از کار‌شناسان فرانسوی این تابلو اثر کاراواجو است و ارزش آن در بازار ممکن است بالغ بر ۱۳۰ میلیون دلار باشد. هر چند هنوز در مورد اصالت این تابلو تردیدهایی وجود دارد.

نیکلا اسپینوزا از متخصصان سر‌شناس آثار کاراواجو و مدیر سابق موزه شهر ناپل، اصالت این تابلو را تایید کرده است. او در ارزیابی کار‌شناسی خود نوشته است: «با وجودیکه ما هیچ مدرک و شواهد قابل اتکایی نداریم ولی می‌توان با قاطعیت گفت که این تابلو اثر کاراواجو است.»

اریک تورکین به خبرنگاران گفت ممکن است کاراواجو این تابلو را در شهر ناپل و در دوره‌ای که پس از متهم شدن به ارتکاب قتل از رم فرار کرده بود کشیده باشد.

او قبلا در شهر رم نسخهدیگری از همین تابلو را کشیده بود که اکنون در گالری ملی هنر باستانی شهر رم نگهداری می‌شود.

پس از پایان تحقیقات سه هفته‌ای کار‌شناسان موزه لوور پاریس دولت فرانسه به این نتیجه رسیده که این تابلو ممکن است واقعا اثر کاراواجو باشد و به همین خاطر خروج آن را از کشور ممنوع کرده است.

یک دلال اثار هنری که پس از کشف این تابلو در زیر شیروانی آن را دیده بود، گفت تحت تاثیر چکه کردن سقف این نقاشی کمی آسیب دیده است. به گفته او این نقاشی حداقل از اواسط قرن نوزدهم در تملک این خانواده بوده و احتمالا یکی از اجداد این خانواده که در دوران ناپلئون در اسپانیا خدمت می‌کرده آنرا با خود از آن کشور به فرانسه آورده است.

یک روزنامه هنری فرانسوی از قول مینا گرگوری کار‌شناس دیگر آثار کاراواجو، گزارش داد که این تابلو با وجود کیفیت هنری عالی آن «اثر کاراواجو نیست.»

اگر اصالت این نقاشی (به ابعاد ۱۴۵ در ۱۷۵ سانتی م‌تر) تایید شود مهم‌ترین مورد از کشف آثار گمشده کاراواجو از اوایل دهه نود میلادی است. در آن دوره یک نقاشی دیگر این هنرمند ایتالیایی دوران رنسانس در دوبلین کشف شد.

XS
SM
MD
LG