لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

برگزاری جشن چهارشنبه سوری همراه با «یک کشته» و دهها مصدوم


جشن چهارشنبه سوری
جشن چهارشنبه سوری

براساس گزارش‌ها در حوادث مربوط به روزهای منتهی به چهارشنبه سوری و از روز ۱۷ اسفند تاکنون، حداقل ۹ نفر کشته و بیش از ۱۳۰ نفر زخمی شده‌اند. درحوادث روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند،یک جوان ۱۴ ساله کشته شده و بیش از ۷۰ نفر مجروح شده‌اند.

قرارگاه نیروی انتظامی خبر داد که روز سه‌شنبه یک پسر ۱۴ ساله در جنوب تهران و به دلیل انفجار مواد آتش‌زا کشته شده است.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری فارس، پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور، اعلام کرد که از صبح روز سه‌شنبه در شهرهای ایران ۶۵ مرد و ۹ زن مجروح شده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، چشم یکی از مصدوم در بیمارستان مطهری تهران تخلیه شده است.

روز سه‌شنبه همچنین باقر بهرامی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، خبر داد که انفجار مواد محترقه در حیاط یک خانه در ارومیه باعث قطع شدن انگشت یک جوان و تخلیه چشم یک نفر دیگر شد.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز خبر داد که درحوادث چهارشنبه سوری در ارومیه و اراک انگشت دو نفر قطع شده است.

آقای خالدی ظهر روز سه شنبه نیز اعلام کرده بود که از روز ۱۷ اسفند تاکنون ۵۸ نفر در حوادث چهارشنبه سوری مجروح شده‌اند.

همچنین به گزارش خبرگزاری‌های ایران شامگاه جمعه، ۲۰ اسفند،در زیر زمین یک خانه در محله آرازعلی ( شهریار) اردبیل و در هنگام ساخت ترقه دست‌ساز یک انفجار رخ داده که هشت نفر کشته شده و دو نفر دیگر مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بر اثر این انفجار، این خانه« به‌طورکلی» تخریب شده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، انفجار نارنجک دست‌ساز در اراک در روز سه‌شنبه باعث تخریب یک خانه شد و سه جوانی که در این خانه زیر آوار مانده بودند،نجات داده شده و به بیمارستان منتقل شدند.

سال گذشته نیز در حوادث مربوط به چهارشنبه سوری در ایران دست‌کم ۳ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر زخمی شده بودند.

پیش از فرا رسیدن شب چهارشنبه آخر سال در ایران مسئولان نیروی انتظامی و وزارت بهداشت درباره تبعات استفاده از مواد آتش زا هشدار می‌دهند اما با وجود این همه ساله تعدادی از شهروندان ایران در حوادث این روز مصدوم می‌شوند.

از سال‌های گذشته در برخی از شبکه‌های اجتماعی کاربران یکدیگر را به استفاده نکردن از ترقه دعوت کرده بودند.

در همین حال پس از حادثه پلاسکو کمپین‌هایی در فضای مجازی با عنوان «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» تشکیل شده است.

سال ۹۳ مرکز افکارسنجی دانشجويان ايران (ايسپا) با اشاره به نتايج يک تحقيق خود اعلام کرده بود که ۸۵.۴ درصد پاسخگويان موافق اختصاص يافتن يک مکان عمومی برای آتش‌بازی و نورافشانی توسط دستگاهی همچون شهرداری هستند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، جامعه آماری اين نظرسنجی هزار و ۱۹۸ نفر بوده و ۸۶.۷ درصد موافق حضور «پليس» برای مقابله با کسانی بوده‌اند که در اين روز رفتارهای پر خطر دارند.

بر اساس نتايج اين نظر سنجی ۴.۸ درصد از کسانی که گفته‏‌اند در مراسم چهارشنبه سوری شرکت می‌کنند از «مواد منفجره پرخطر» استفاده می‌‏‌کنند و بقيه شرکت‌کنندگان در اين مراسم استفاده از مواد آتش‌زای بی‌خطر را ترجيح می‌دهند.

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که در آستانه فرارسیدن نوروز، توسط ایرانیان برگزار می‌شود؛ روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، از رسوم این آیین است.

آیین چهارشنبه‌سوری به جز ایران، در مناطق مختلف تاجیکستان، افغانستان و به‌ویژه در میان کردها برگزار می‌شود.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۴ اسفند ۹۴ در پاسخ به استفتایی ضمن تأکید دوباره بر نظرات پیشینش اعلام کرده بود که «چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود».

تعدادی از مراجع تقلید شیعه نیز بارها اعلام کرده‌اند که مراسم چهارشنبه آخر سال، «مبنای شرعی ندارد» و «نوعی آتش‌پرستی است».

از جمله آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی و آیت الله جعفر سبحانی چندین بار در سخنان خود و یا در پاسخ به استفتائات، چهارشنبه‌سوری را «خرافات» خوانده و اعلام کرده‌اند که برگزاری این مراسم «جایز نیست».

XS
SM
MD
LG