لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

مراسم چهارشنبه سوری در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد


 چهارشنبه سوری در تهران به همراه شعارهای ضدحکومتی
چهارشنبه سوری در تهران به همراه شعارهای ضدحکومتی
جشن‌های چهارشنبه سوری امسال در میان تدابیر شدید امنیتی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.

به گفته شاهدان عینی و بر پایه تصاویری که از تهران منتشر شده، نیروهای امنیتی حضور سنگینی در خیابان‌های تهران داشتند اما با این حال به صورت پراکنده شعارهای ضدحکومتی نیز در از سوی مردم سر داده شده است.

در همین حال آنچنان که شاهدان عینی به رادیو فردا گفته‌اند، در برخی شهرهای استان خوزستان و به ويژه دزفول، مردم در تجمعات خود شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سرداده‌اند.

برپایه این گزارش نیروهای ضد شورش در شهر دزفول با معترضان درگیر شده و با «پویینت بال» تلاش داشتند افراد را نشانه‌گذاری کنند.

در یکی از ویدئوهایی که در یوتیوب منتشر شده، شماری از مردم در تهران با روشن کردن آتش، شعار «مبارک، بن علی، نوبت سید علی» سر می‌دهند.

در ویدئوهای دیگر، نیروهای امنیتی درخیابان‌های تهران حضور پرشمار دارند.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش می‌دهد شمار زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس در مراکز مختلف شهر تهران مستقر شده بودند.

وب‌سایت جرس نیز گزارش داده است که در شرق تهران و در محدوده نارمک، با تاریک شدن هوا مردم شعارهای «یاحسین میرحسین، الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

این وب‌سایت همچنین از درگیری‌های پراکنده در محدوده رودکی، نازی‌آباد، منیریه، شهرک اکباتان، گیشا و سعادت‌آباد خبر داده است.

پیش از برگزاری جشن‌های چهارشنبه‌ سوری، مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به هرگونه تجمع ضدحکومتی معترضان هشدار داده بودند.

پیشتر دادسرای عمومی و انقلاب تهران از دایر شدن «کشیک ویژه‌ای» برای شب چهارشنبه‌سوری در دادسرای ناحیه پنج خبر داده بود.

عليرضا آوایی، رئیس کل دادگستری تهران نیز در آستانه چهارشنبه سوری با بیان اینکه جوانان در این روز «خود را طعمه ضد انقلاب قرار ندهند، گفته بود: «دشمنان قصد دارند تا از احساسات جوانانی که اصلا انگيزه ضد انقلابی ندارند، سوء استفاده کند و از بين آنها وارد شود.»

در حالی که به بیش از یک سال مقام‌های جمهوری اسلامی و به ويژه شخص آیت‌الله خامنه‌ای صدها بار از عقیم شدن اعتراض‌‌ها سخن گفته بودند، در ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ در پی فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، شمار زیادی از معترضان به خیابان‌ها ریخته و شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای در سفر ۱۰ روز خود به قم گفته بود «فتنه سال ۸۸، کشور را در برابر میکروب‌های سیاسی و اجتماعی واکسینه کرد.»

با آنکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی که در بازداشت به سر می‌برند، و ارتباط آنها با مردم قطع شده است، جمهوری اسلامی با گسیل پرشمار نیروهای امنیتی، تلاش می‌کند مانع از شکل‌گیری اعتراض‌های منسجم و گسترده شود.
XS
SM
MD
LG