لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

اختلال در رشد کودکان کشورهای در حال توسعه «۱۷۷ میلیارد دلار» ضرر می‌زند


کودکان افغان
کودکان افغان

براساس تحقیقات علمی که نتایج آن روز چهارشنبه منتشر شد کودکانی که امسال در کشورهای در حال توسعه متولد می‌شوند به خاطر اختلال در رشد جسمی در مجموع در طول زندگی بیش از ۱۷۷ میلیارد دلار از درآمد بالقوه خود را از دست خواهند داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از تحقیقاتی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده می‌نویسد کودکانی که در سال اول تولد خود رشد ضعیفی دارند معمولا وضعیت تحصیلی خوبی نخواهند داشت و این باعث می‌شود در دوران اشتغال درآمد کمتری داشته باشند.

دانشوران دانشگاه هاروارد تخمین می‌زنند که یک دلار سرمایه‌گذاری برای از بین بردن ضعف رشد در سال اول تولد کودکان بعد‌ها ۳ دلار بازده خواهد داشت.

پیتر سینگر مدیر نهادی به نام چالش‌های بزرگ کانادا که هزینه این پژوهش را پرداخت کرده گفت: «۱۷۷ میلیارد دلار درآمد بزرگی است که جهان از آن محروم می‌شود و تقریبا معادل نیم درصد از تولید ناخالص ملی‌ کشورهای در حال توسعه است. باید هدر رفتن با ارزش‌ترین سرمایه اجتماعی و اقتصادی جهان را متوقف و رشد مناسب کودکان را تضمین کرد.»

فقر تغذیه، تولد زودرس، عدم تغذیه کافی از شیر مادر و ابتلای زودرس به بیماری‌های عفونی از جمله عوامل رشد ضعیف ۳۰ درصد از کودکان کشورهای در حال توسعه است.

جیم یونگ کیم رییس بانک جهانی اخیرا هشدار داد که رشد ضعیف کودکان «یک فاجعه عظیم ناشناخته» است. او هشدار داد کشورهایی که در رشد مناسب کودکان در سال‌های اول تولد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند از رقابت پیچیده در جهان دیجیتال عقب خواهند ماند.

پیتر سینگر با تاکید بر سخنان رییس بانک جهانی گفت ارزش اقتصادی سرمایه‌گذاری در سال‌های اول زندگی کودکان عظیم است. «در این دوران رشد اقتصادی نازل بی‌توجهی به این مسئله نابخردانه‌ترین و در مقابل توجه به آن هوشمندانه‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد.»

دانشوران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد می‌گویند تحقیقات آنها اولین پژوهش عمیقی است که در مورد پیامدهای اقتصادی نحوه رشد کودکان در کشورهای فقیر و متوسط انجام شده است.

در این تحقیقات گفته می‌شود که به نسبت موفقیت سال‌های اخیر در کاستن از میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، اقدامات برای بهبود رشد جسمی کودکان در سالهای اول زندگی بسیار کند بوده است.

دانشوران دانشگاه هاروارد براساس محاسبه وضعیت ۱۲۳ میلیون کودک که طی سال ۲۰۱۰ در ۱۳۷ کشور فقیر و متوسط متولد شده‌اند رقم ۱۷۷ میلیارد دلار را تخمین زده‌اند.

رقم تخمینی کاهش درآمد در نتیجه اختلال در رشد کودکان در جنوب آسیا بیش از هر نقطه دیگر جهان است. کودکان متولد هر سال در این بخش از جهان در مجموع در سال‌های اشتغال رقمی حدود ۴۶ میلیارد از دست خواهند داد. آمریکای لاتین با رقمی حدود ۴۴ میلیارد در رتبه دوم و آفریقای سیاه با رقمی حدود ۳۴ میلیارد در ردیف بعدی قرار دارند.

کشورهایی که با حل این مشکل بیش از هر جای دیگری می‌توانند از دستاوردهای اقتصادی آن بهره‌مند شوند به ترتیب هند (حدود ۳۸ میلیارد دلار) مکزیک (حدود ۱۸ میلیارد دلار) و چین (حدود ۱۳ میلیارد دلار) هستند.

گونتر فنیک مسئول این پژوهش گفت روش‌های اصلی کمک به رشد جسمی کودکان عبارتند از بهبود بهداشت و توجه بیشتر به دوران بارداری، تشویق مادران که حداقل شش ماه به فرزاندشان شیر بدهند و تامین مواد غذایی مکمل برای سال‌های اول رشد کودکان.

به گفته او توجه به شستن دست‌ها نیز به جلوگیری از ابتلای کودکان به اسهال کمک خواهد کرد. بیماری اسهال یکی از عوامل اصلی است که باعث می‌شود جذب مواد غذایی در بدن کودکان کاهش یابد.

فعالیت اصلی نهاد چالش‌های بزرگ کانادا که بودجه آن را دولت این کشور تامین می‌کند طرح‌های های نوآورانه‌ای است که روی بهداشت جهانی تاثیر مثبتی داشته باشد. یکی از طرح‌های این نهاد با عنوان «نجات مغز‌ها» حامی روش‌های جدید برای تغذیه بهتر مغز در سال‌های اول تولد کودکان است.

XS
SM
MD
LG