لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

اعلام تعهد چین و اتحادیه اروپا به معاهده پاریس یک روز پس از فرمان ترامپ


فعالان محیط زیست همزمان با برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس در سال ۲۰۱۵
فعالان محیط زیست همزمان با برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس در سال ۲۰۱۵

پس از صدور فرمان دونالد ترامپ برای تغییر بخش عمده سیاست‌های باراک اوباما در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، روز چهارشنبه بسیاری از کشورهای جهان و در راس آنها چین و اتحادیه اروپا بر پایبندی خود به سياست‌های مربوط به مقابله با گرمایش جو زمین تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه با صدور فرمان اجرایی جدیدی و اجرای یکی از وعده‌های مهم کارزار انتخاباتی خود که تشویق بهره‌برداری از معادن ذغال سنگ است عملا یکی از مفاد توافق سال ۲۰۱۵ پاریس را زیر پا گذاشت؛ هدف توافق پاریس کاستن از افزایش دمای جو زمین است که سال ۲۰۱۶ و برای سومین سال پیاپی به یک رکورد تاریخی رسید.

بسیاری از کشورهای جهان با سیاست جدید رییس جمهور آمریکا مخالفت کرده و می‌گویند تغییر جهت سرمایه‌گذاری از سوخت‌های فسیلی به سمت منابع انرژی ناآلاینده مثل انرژی باد و خورشیدی که هم‌اکنون در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، فواید گوناگونی از جمله کاهش آلودگی هوا و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر دارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین، که در زمینه تغییرات جوی با دولت باراک اوباما همکاری نزدیکی داشت، روز سه‌شنبه گفت: «همه کشورها باید با زمانه حرکت کنند. فارغ از اینکه سیاست کشورهای دیگر در زمینه محیط زیست چه باشد، سیاست‌های چین به عنوان یک کشور بزرگ در حال توسعه و مسئول در زمینه محیط زیست تغییر نخواهند کرد.»

میگل آرییاس کانته مسئول محیط زیست در اتحادیه اروپا گفت از نظر این اتحادیه معاهده پاریس «موتوری برای رشد و توسعه» و ایجاد فرصت‌های شغلی و سرمایه گذاری است.

هنس یواخیم شلنهوبر مدیر مرکز پژوهشی تاثیرات محیط زیست در شهر پوتسدام آلمان نیز گفت: «برنامه دونالد ترامپ برای تبدیل کردن آمریکا به پارک ژوراسیک که با انرژی دایناسورها کار کند در نهایت شکست خواهد خورد.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که هدف اصلی طرح انرژی پاکیزه دولت باراک اوباما این بود که تمامی ایالت‌ها به مرور تولید کربن در نیروگاه‌های تولید انرژی را کاهش داده و در نهایت حذف کنند؛ این یکی از تعهدات کلیدی آمریکا طبق معاهده پاریس برای کاستن ۲۶ تا ۲۸ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود به نسبت سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۲۵ است.

دونالد ترامپ مشخص نکرده که آیا از معاهده پاریس خارج خواهد شد یا نه. اما نگرانی‌‌‌ این است که کاهش اقدامات آمریکا در این زمینه که پس از چین دومین تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای جهان است، باعث شود سایر کشورهای جهان نیز در اهداف خود تجدیدنظر کنند.

از میان حدود ۲۰۰ کشوری که آن را امضا کرده‌اند ۱۴۱ کشور جهان از جزایر اقیانوس آرام گرفته تا اعضای اوپک اجرای مفاد آن را تصویب کرده‌اند.

معاهده پاریس به هر کشوری اجازه می‌دهد تا در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای برای خود اهداف مشخصی تعیین کند و در صورت عدم اجرای این اهداف هیچ گونه مجازاتی اعمال نمی‌شود.

دونالد ترامپ در مواردی پدیده گرمایش جو زمین را یک نظریه جعلی توصیف کرده ولی در عین حال گفته است در مورد معاهده پاریس دیدگاه منعطفی دارد.

دونالد ترامپ در توییتی در ششم نوامبر سال ۲۰۱۲ نوشت: «مفهوم گرمایش زمین ساخته و پرداخته چینی‌ها است تا از این طریق صنایع آمریکا را غیررقابتی کنند.»

فرمان دونالد ترامپ بخش مهمی از اصول معاهده پاریس که طبق آن همه کشورها هر پنج سال یکبار بیلان کار خود در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه ای را ارائه می‌دهند زیر سئوال خواهد برد. اما خروج رسمی آمریکا از این پیمان اگر زمانی اتفاق بیفتد مسلما باعث واکنش و انتقادهای شدیدتری و احتمالا وضع مالیات بر واردات کالاهای آمریکایی خواهد شد.

لوران فابیوس وزیر سابق خارجه فرانسه و یکی از معماران معاهده پاریس در سال ۲۰۱۵، از فرمان دونالد ترامپ به عنوان «یک گام جدی به عقب» انتقاد کرد.

باربارا هندریکس وزیر محیط زیست آلمان نیز به آمریکا هشدار داد که این اقدام می‌تواند به ضرر آن کشور تمام شود. او افزود: «در شرایط فعلی و از نظر رقابت اقتصادی در سطح جهان بازگشت به عقب فقط به ضرر آنها تمام خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG