لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

نوروز استثنایی سینمای ایران


من سالوادور نیستم
من سالوادور نیستم

سینمای ایران نورزی کم‌نظیری را در زمینه استقبال از فیلم‌هایش پشت سر گذاشت. پخش‌کنندگان فیلم‌های مختلف از ثبت رکوردهای تازه برای فروش فیلم‌هایشان در این روزها خبر دادند. میزان استقبال از برخی فیلم‌ها به گونه‌ای بوده است که برای چند روز به صورت ۲۴ ساعته نمایش داده شدند.

۱۶ میلیارد تومان فروش نوروزی

محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای وزارت ارشاد فروش کل فیلم‌ها در نوروز ۹۵ را بیش از ۱۶ میلیارد تومان اعلام کرده است که بالاترین رقم ثبت شده برای تعطیلات نوروزی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. آقای فرجی پرفروش‌ترین فیلم اکران نورزی را «من سالوادور نیستم» با فروشی در حدود ۸ میلیارد تومان معرفی کرده است. این فیلم نمایش خود را نسبت به سایر فیلم‌های اکران نورزی چند هفته‌ای زودتر آغاز کرد و توانست با استقبال از تبلیغات ماهواره‌ای پرتعداد به تدریج تماشاگران بیشتری را جذب کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:09:59 0:00
لینک مستقیم

پس از «من سالوادور نیستم» دیگر فیلم کمدی اکران نورزی «۵۰ کیلو آلبالو» پرفروش‌ترین فیلم تعطیلات اخیر بوده است. فروش این فیلم ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

فیلم‌های «بادیگارد» با ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و «ابد و یک روز» با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش دیگر فیلم‌های موفق اکران نورزی بودند.

ابوالحسن داودی: شرایط اجتماعی بعد از انتخابات بر فروش فیلم‌ها تاثیرگذار بود

درباره دلایل موفقیت این فیلم‌ها، نظرات مختلفی مطرح شده است. ابوالحسن داودی، نویسنده و کارگردان و رئیس پیشین شورای صنفی نمایش، نهاد تعیین‌کننده و ناظر بر اکران سینماها در ایران عوامل مختلفی از جمله شرایط اجتماعی را در موفقیت فیلم‌های اکران نوروزی موثر می‌داند: «واقعیت این است که چند عامل دست به دست هم داده بودند و مجموعه اینها باعث شد که امسال ما یک رشد مضاعف را شاهد باشیم. قبلا اگر زمان اکران از نوروز شروع می‌شد امسال این زمان جابجا شد و هر فیلم با قراردادی که داشت بلافاصله پس از فیلم قبلی اکران شد. دلیل دوم این بود که ما عید پارسال ایام فاطمیه را داشتیم که ایام سوگواری بود. یعنی تا ششم و هفتم عید ما تعطیل سوگواری داشتیم و بعد از آن فروش‌ها تازه شروع کرد به رشد کردن.» آقای داودی اضافه می‌کند که «بعد از انتخابات اسفند یک فضای امیدوارانه‌تری در جامعه و به خصوص تهران به وجود آمده که این فضا به‌خصوص در جوان‌ها کاملا تاثیرگذار بود.»

عملکرد ضعیف تلویزیون در نوروز ۹۵

فیلم‌های ایرانی در شرایطی امسال در اکران نورزی به فروش‌های بالایی دست یافته‌اند که تلویزیون رسمی ایران نیز به شیوه سال‌های گذشته برنامه و سریال‌های تلویزیونی مختلفی را در روزهای تعطیلات نمایش داد. با این همه ابوالحسن داودی می گوید کیفیت پایین این برنامه‌ها در جذب تماشاگران سینماها نقش داشت: «تلویزیون شاید یک خسارتی به خودش زد و یک لطفی به سینما کرد که با نساختن برنامه‌های خوب عملا تماشاگر را از پای تلویزیون فراری داد و ما امسال شاهد بودیم که به خصوص در زمینه سریال سازی هیچگونه حرکت چشمگیری در تلویزیون انجام نشد و به همین دلیل تماشاگرها هیچگونه پیگیری در مورد اینکه بخواهند در خانه بنشینند و تلویزیون تماشا کنند نداشتند و خب طبعا این فضا را به سینما اختصاص دادند.»

تاثیر تبلیغات ماهواره‌ای

یکی دیگر از اتفاقات اکران نوروزی، رقابت شدید فیلم‌ها در پخش تیزرهای تلویزونی بود. در حالی که تیزر فیلم بادیگارد باتوجه به مضمون و تیم سازنده‌اش به دفعات از شبکه‌های مختلف تلویزیون رسمی ایران پخش می‌شد، چند فیلم دیگر مانند من سالوادور نیستم و ۵۰ کیلو آلبالو از شبکه ماهواره‌ای جم تیزرهایشان را پخش کردند. اتفاقی که به گفته ابوالحسن داودی به دلیل اکران‌های خارج از کشور این فیلم‌ها روی داد و البته به سود آنها هم تمام شد: «فیلم‌هایی که توانستند همزمان اکران خارج از کشور بگیرند، توانستند از امکانات تبلیغ ماهواره‌ای اتفاده کنند که به شدت بر فروششان تاثیر گذاشت. این اتفاق نشان داد که این تبلیغات کاملا در فروش فیلم‌ها و معرفی آنها تاثیر مستقیم دارد.»

فیلم‌های کم فروش اکران نورزی، «خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی و «کفش‌هایم کو» ساخته کیومرث پوراحمد بودند که اولی ۳۵۰ و دیگری ۳۰۰ میلیون تومان فروش کردند.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG