لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

ساخت واکسن برای جلوگیری از بارداری سگ‌ها


shutterstock
shutterstock

دانشمندان شیلیایی موفق به ساخت واکسنی برای پیشگیری از حاملگی در سگ‌ها شده‌اند. این واکسن که برای هر دو جنس سگ ماده و نر کاربرد دارد، می‌تواند روشی ارزان و جایگزین روش‌های فعلی عقیم‌سازی سگ‌ها باشد.

به گزارش رویترز، دانشمندان بخش دامپزشکی دانشگاه شیلی، فرمول این واکسن را از دارویی که در حال حاضر برای عقیم‌سازی خوک‌ها به کار می‌رود، استخراج کرده‌اند.

دکتر لئوناردو شینز، از محققان این طرح می‌گوید که پیشینه این طرح به کشور استرالیا و به سال ۱۹۸۹ میلادی باز می‌گردد: «کاری که ما کردیم این بود که از فرمول اخته‌سازی کنونی برای حیوانات خانگی به خصوص سگ‌ها بهره‌برداری کردیم و جایگزین بهتری را هم برای عقیم‌سازی خوک‌ها درست کردیم. در واکسن‌های قبلی دو دوز دارو برای هر حیوان مورد نیاز بود، در صورتیکه در داروی ما، فقط یک دوز لازم است.»

به گفته دکتر شینز، تاثیر این واکسن همان تاثیر جراحی عقیم‌سازی را بدون نیاز به جراحی (و همه امکاناتی را که برای جراحی لازم است و همینطور بخش مراقبت‌های بعدی‌اش) داراست. از طرفی این نوع کنترل بارداری ، چون با کنترل هورمون‌ها صورت‌ می‌گیرد، برگشت‌پذیر است. این واکسن یک پروتئین است که در فضای اشریشا کلی (نوعی باسیل که در بدن حیوانات موجود است) دوباره ترکیب شده است.

متخصصان دامپزشکی امیدوارند که این کشف تازه به کنترل جمعیت رو به ازدیاد سگ‌ها در شیلی - که عمل جراحی عقیم‌سازی در آن به ندرت صورت می‌گیرد- کمک کند. هدف آنها این است که این واکسن به گروهی معادل چهار برابر آنچه در حال حاضر به کمک عمل جراحی عقیم می‌شوند، کمک کند.

مزیت دیگر این واکسن این است که اثرات جانبی عمل جراحی- مثل عفونت‌های شایع بعد از عمل- و اثرات جانبی دیگر روش‌های پیشگیری از بارداری را در سگ‌ها نخواهد داشت.

این واکسن در شیلی، آمریکا و اروپا به ثبت رسیده است، اما برای تولید انبوه، هنوز باید مراحل بیشتری از آزمایشات را در هر کدام از مناطق طی کند.

XS
SM
MD
LG