لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

دادکان: وزارت ورزش آلودگی‌های فوتبال را افزایش داد


رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران در مناظره‌ای رادیویی برای بررسی مشکلات باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: وزیر ورزش می‌خواست نقش رابین هود را بازی کند اما جامعه‌ فوتبال را آلوده‌تر کرد.

این مناظره بین محمد دادکان با امیررضا خادم معاون وزیر ورزش برگزار شد و درگیری لفظی مکرر دو طرف را در پی داشت. خادم گفت طبق اعلام سازمان لیگ، مجموع قراردادهای امسال لیگ بر‌تر ۱۵۰ میلیارد تومان بوده اما دادکان این ادعا را نپذیرفت.

دادکان در این برنامه خواستار عذرخواهی وزارت ورزش از مردم شد. او گفت شما و وزیر ورزش چند بار تاکید کردید رقم قرارداد‌ها کاهش یافته، اگر فقط یک مثال بخواهم بزنم علی دایی است. آیا رقم قرارداد او کم شده؟

اشاره دادکان به قرارداد دو میلیارد یکصد میلیون تومانی دایی است که طبق اعلام سازمان لیگ، گران‌ترین چهره فصل جدید لیگ بر‌تر بوده.

خادم در پاسخ گفت: قرارداد علی دایی سه ساله است و در زمان مدیریت محمد رویانیان منعقد شده. نمی‌توانستیم در مفاد قراردادش دخالت داشته باشیم، زیرا اگر به فیفا شکایت می‌کرد فوتبال ایران تعلیق می‌شد.

دادکان گفت دایی اهل شکایت کردن به فیفا نیست. باید با او صحبت می‌کردید و مبلغ قراردادش را پایین می‌آوردید. خادم هم پاسخ داد: «چون دایی شکایت نمی‌کند باید سرش کلاه بگذاریم؟»

با وجود اصرار دولت جدید مبنی بر واگذاری پرسپولیس و استقلال به مردم و کاهش تصدی‌گری دولت، دادکان تاکید کرد نه تنها رحیمی در پرسپولیس بلکه بهرام افشارزاده در استقلال هم انتخاب اعضای هیات مدیره باشگاه‌هایشان نبوده‌اند. آنها را وزارت ورزش انتخاب کرده.

خادم که قهرمان سال ۱۹۹۱ کشتی آزاد جهان است، موضوع انتصاب رحیمی و افشارزاده از سوی دولت را نپذیرفت اما در ادامه این برنامه رادیویی که از شبکه جوان صدای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد، بهرام افشارزاده گفت او را وزارت ورزش به عنوان مدیرعامل استقلال برگزیده.

دادکان که خود بازیکن سابق پرسپولیس هم هست، پیش‌بینی کرد مشکلات پرسپولیس و استقلال از هفته پنجم شروع خواهد شد. زیرا به گفته او همان‌هایی که شعار پایین آوردن هزینه‌ها را می‌دادند امروز با افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌ها مواجهند.

او در توضیح این موضوع به شنوندگان برنامه گفت: وزارت ورزش سقف بودجه تعیین کرد اما برای این سقف، تبصره گذاشت. مسئولان وزارت ورزش هر روز مصاحبه می‌کردند و وعده یک پرسپولیس و استقلال رویایی را می‌دادند اما الان که مشکلات شروع شده، دیگر از آنها خبری نیست.

دادکان به خادم گفت: «قبول مسئولیت او در حوزه پرسپولیس و استقلال اشتباه بوده و یادآور شد: می‌توانستید مثل مسئولان سابق نگویید که مشکلات حل شد. چندین سال به مردم وعده و وعید داده شد؟ بعد از ۳۶ سال باید بدانیم این انتخاب‌ها به موفقیت نمی‌رسد. خیلی‌ها می‌گویند این مسئولیت‌ها به من تکلیف شده. شما بدانید آن کسی که این مسئولیت را به شما می‌دهد دوست شما نیست.»

در حالی که قراردادهای میلیاردی در فوتبال ایران عادی است، دادکان تاکید کرد: قبلاً هم گفته‌ام. باز هم می‌گویم بهترین فوتبالیست ایران ۱۰۰ میلیون تومان ارزش دارد و بهترین مربی هم ۵۰ میلیون تومان می‌ارزد.

امیررضا خادم به نشانه اعتراض پاسخ داد: یعنی اگر شما مدیرعامل پرسپولیس بودید به بازیکنان ۱۰۰ میلیون تومان می‌دادید؟ فراموش نکنید زمان مدیریت شما در فدراسیون فوتبال، علیرضا واحدی نیکبخت قرارداد ۲۰۰ میلیونی منعقد ‌کرد. چنین مبلغی در سال ۸۳ زیاد نبود؟

دادکان هم در پاسخ گفت: شما و آقای وزیر می‌خواستید نقش رابین هود را بازی کنید اما جامعه‌ فوتبال را آلوده‌تر کردید. کار فوتبال ما به جایی رسیده که بازیکنی که ۵۰۰ میلیون ارزش دارد یک میلیارد تومان می‌گیرد. شما فقط برای ورزش حاشیه درست کردید.

طرفین مناظره مدام در صحبت‌های هم وارد شده و به جای پاسخگویی به اظهارات و سوال‌ها، حرف یکدیگر را قطع می‌کردند، خادم گفت: جلسه‌ای با وزیر صنایع برگزار کردیم و از او خواستیم اجازه ندهد در تیم‌های صنعتی هزینه‌های میلیاردی انجام شود. وزیر گفت تیم‌های صنعتی با وجود اینکه دولتی به نظر می‌رسند خصوصی هستند و مجمعشان تصمیم‌گیری می‌کند. با این حال ابلاغی صادر کرد و به باشگاه‌های صنعتی به خاطر پرداخت‌های بی‌رویه تذکر داد. حال به نظر شما وزارت ورزش چه کاری باید انجام می‌داد؟ اگر عرایض بنده را دروغ می‌دانید که دیگر نباید صحبت کنیم.

XS
SM
MD
LG