لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

مرگ «باهوش‌ترین» سگ زنده‌یاب حوادث ایران


دومان
دومان

روزنامه ایران از مرگ «دومان» سگ امداد و نجات هلال احمر آذربایجان شرقی که در ۳۰ عملیات موفق به نجات جان ۵۰ انسان‌ گرفتار زیر آوار و بهمن شده بود٬ بر اثر بیماری سرطان جان سپرد.

روزنامه ایران در شماره روز شنبه (۲۸ فروردین) خود با انتشار این خبر٬ دومان را یکی از «باهوش‌ترین زنده‌یاب‌های» حوادث و نخستین سگ عملیات «راپل» خاورمیانه معرفی کرده است.

این سگ «ژرمن شپرد»، جزو مشهورترین سگ‌های کار در بین سگ‌های پلیس و نگهبان بود.

یاشار شادپور٬ امدادگر هلال احمر آذربایجان شرقی و مربی دامون در گفت‌و‌گو با گروه زندگی روزنامه ایران گفته دومان «توله ۴۵ روزه بود که به هلال احمر منتقل شد و آموزش بر روی او از ۹ ماهگی آغاز شد و تا دو سالگی همه آموزش‌ها را فراگرفت.»

شادپور افزوده دومان یکی از سگ‌های «منحصر به فرد» در امداد و نجات بود و با «کمترین خطا»٬ محل افرادی که زیر آوار مانده بودند را نشان می‌داد.

وی افزوده که «دامون در بیش از ۳۰ عملیات حضور داشت و در بیش از ۵۰ مورد افراد زنده زیر آوار و همچنین اجساد را کشف کرده بود.»

آن‌طور که شادپور گفته این سگ نجات هلال احمر در زلزله مرداد سال ۹۱ در اهر٬ هریس و ورزقان «۱۱ ساله {بود} و توانست علاوه بر نجات افراد زیر آوار٬ اجساد جان باختگان را نیز پیدا کند.»

این مربی امداد و نجات در ادامه٬ دومان را نخستین سگی معرفی کرده که توانست عملیات راپل و فرود در منطقه کوهستانی را انجام دهد و در عملیات برون‌مرزی نیز امدادرسانی کند.

وی اضافه کرده که «۱۴ اردیبهشت ۹۰ در منطقه بزگوش سراب در اثر بهمن٬ یک کوهنورد در حین صعود زیر برف مفقود شده بود. برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در عملیات واقعی یک سگ توانست از ارتفاع ۸۶ متری فرود آید و فرد مفقود شده را پیدا کند.»

دومان که نامش به معنی مه کوهستان بود٬ سه هفته قبل به بیماری سرطان تهاجمی مبتلا شد و روز چهارشنبه هفته گذشته جان باخت.

به طور معمول بیشتر سگ‌های جستجوی امداد با توجه به قدرت بدنی و هوش بالای ژرمن شپرد و شیانلو٬ از این دو‌ نژاد انتخاب می‌شوند.

علاوه بر این٬ مهم‌ترین اصل موفقیت در به کارگیری سگ‌های جستجو در عملیات مختلف٬ ایجاد همکاری بین سگ و مربی اوست.

تربیت‌کنندگان این سگ‌ها معتقدند زمانی کار نتیجه می‌دهد که مربی بتواند زبان سگ را با درک علایمی که سگ از خود نشان می‌دهد، بفهمد.

XS
SM
MD
LG