لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

کاهش بهای دلار و سکه در ایران


به فاصله چند ساعت از پایان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت برابری ریال در مقابل دلار یکباره دو درصد افزایش پیدا کرد و این افزایش تا دوشنبه نیز ادامه داشت.

طرفین مذاکرات هسته‌ای در قزاقستان، نتایج گفتگو‌ها را «مثبت و قدمی رو به جلو» توصیف کرده بودند.

قیمت دلار در بازار آزاد ایران حتی ماه‌ها قبل از اعمال تحریمهای نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا در تیرماه سال جاری علیه تهران رو به صعود گذاشت، بعد از اعمال تحریم‌ها شتاب گرفت و ۱۸ بهمن ماه با اعمال تحریمهای جدید آمریکا که درآمدهای نفتی ایران را در کشورهای خریدار نفت بلوک می‌کند، دوباره اوج گرفت.

حاصل این فرایند کاهش در حدود ۵۰ درصدی ارزش ریال در مقابل دلار طی یک سال گذشته بود؛ قبل از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان در قزاقستان، هر دلار در بازار آزاد ایران حول و حوش ۳۸۵۰ تا ۳۹۰۰ تومان در نوسان بود.

بر اساس آمار شبکه اطلاع‌رسانی بانک و بیمه، بینا، قیمت فروش هر دلار در بازار آزاد ایران در سوم بهمن ماه سال گذشته ۲۱۰۰ تومان بود. این رقم در بهمن ماه سال جاری تا بالای ۳۹۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و تا هفته گذشته حول این رقم در نوسان بوده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که از نشست هسته‌ای چهارشنبه هفته گذشته تاکنون ارزش ریال در مقابل دلار تا ۹ درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر نیز طی گزارشی که روز دوشنبه، ۱۴ اسفندماه اعلام کرد که با شکسته شدن قیمت انواع ارز و سکه در بازار، قیمت هر دلار آمریکا در پایان وقت کاری روز دوشنبه به ۳۱۵۰ تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به یک میلیون و سیصد هزار تومان رسید.

اخیرا بانک مرکزی هم اعلام کرده بود که قیمت پیش فروش سکه تمام بهار آزادی را کمی کاهش داده و به یک میلیون و دویست هزارتومان رساند؛ قیمتی که هم اکنون کمی پایین‌تر از قیمت کنونی سکه در بازار آزاد است.

همچنین خبرگزاری مهر طی گزارش دیگری نوشته است که به نظر می‌رسد از روز شنبه که قیمت دلار تا ۳۶۳۰ تومان افت کرد، بانک مرکزی حجم ارائه دلار در بازار را افزایش داده است که به نوبه خود در کاهش التهاب بازار ارز ایران تاثیر داشته است.

خبرگزاری مهر همچنین یکی از عوامل افزایش ارزش ریال را نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای عنوان کرده است.

ایران طی سال گذشته میلادی به خاطر تحریم‌ها مجبور به کاهش صادرات نفت تا نصف شده است و درآمدهای نفتی ایران به گزارش آژانس جهانی انرژی تا ۴۰ میلیارد دلار افت داشته است.

۱۸ بهمن ماه، همزمان با دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حمید صافدل، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نیز گفت که «ما هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در دیگر کشور‌ها داریم اما مشکل اصلی جابجایی و انتقال آن است».
XS
SM
MD
LG