لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

رکورد تازه بهای دلار در ایران؛ ۲۶۵۰ تومان


درست در دومین روز آغاز به کار مرکز مبادلات ارزی که دولت ایران امیدوار بود از طریق راه اندازی این مرکز، از افزایش قیمت دلار جلوگیری کند، بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران روز سه‌شنبه، ۴ مهر، با ثبت رکوردی تازه به ۲۶۵۰ تومان رسید.

خبرگزاری مهر با انتشار جدول قیمت انواع سکه و ارز در ساعت ۱۶ و ۴۵ دقیقه امروز سه‌شنبه، گزارش داده است که «صرافی‌های واقع در میدان فردوسی - مرکز ارز فروشان تهران- این روز‌ها شاهد تغییرات پیایی قیمت انواع ارز به خصوص دلار در بازار هستند».

بر اساس این گزارش، بهای دلار در بازار تهران در ساعت ۱۶ و ۴۵ دقیقه به ۲۶۵۰ هزار تومان و سکه تمام به یک میلیون و ۶ هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که صبح روز سه شنیه قیمت دلار در بازار تهران ۲۵۵۰ دلار بود.

خبر رکورد جدید قیمت دلار و افزایش چشمگیر سکه بهار آزادی در حالی است که دولت ایران طی هفته گذشته تصمیماتی برای مهار قیمت دلار اتخاذ کرده است، از جمله گشایش مرکز مبادلات ارزی برای داد و ستد دلار با قیمت دو درصد زیر قیمت بازار آزاد.

بانک مرکزی ایران، روز سه‌شنبه اعلام کرد که تبادلات ارزی در در دومین روز فعالیت مرکز مبادلات ارزی از مرز ۱۰ میلیون دلار گذشت و امکان ورود نمایندگان بانک‌های جدید به مرکز نیز فراهم شده است».

گزارش بانک مرکزی حاکی است که «این میزان (مبادلات ارزی) فرا‌تر از انتظار دست‌اندرکاران این طرح‌ بود».

این درحالی است که مرکز مبادلات ارزی بر اساس نرخ‌گذاری سه‌شنبه بانک مرکزی، قیمت هر دلار را ۲۳۶۲ تومان اعلام کرده بود و با احتساب نرخ‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی بعنوان دو درصد زیر قیمت بازار، از نگاه بانک مرکزی ایران دلار بایستی در روز سه شنبه در بازار آزاد حدود ۲۴۰۵ تومان فروخته می‌شد که با واقعیتی که بازار آزاد ارز شاهد آن بود، اختلافی ۲۴۵ تومانی دارد.

با وجود فرا رفتن میزان فعالیت مرکز مبادلات ارزی از «انتظارات دست اندرکاران»، آنچه که آمار بازار آزاد ارز طی روز جاری نشان می‌دهد، حاکی است که دلار آزاد از طرف صرافی‌ها به ۲۶۳۰ تومان خریده می‌شود و به ۲۶۵۰ تومان نیز فروخته می‌شود.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که در پی افزایش «کاذب» قیمت‌ها در بازار ارز، برخی صرافان از درج قیمت دلار و یورو در تابلوی صرافی خود خودداری کرده‌اند.

افزایش قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم به بالای ۱ میلیون تومان نیز در حالی است که قیمت این سکه در سال گذشته ۳۱۲ هزار تومان بود. دلار نیز اوایل سال گذشته در بازار آزاد به ۱۰۴۰ تومان معامله می‌شد.

هم اکنون قیمت رسمی دلار (نرخ مرجع) که توسط بانک مرکزی ایران تعریف شده، ۱۲۲۶ تومان است که با بازار آزاد اختلاف ۱۴۲۴ تومانی دارد، رقمی که از خود قیمت دلار رسمی بیشتر است.
XS
SM
MD
LG