لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

مصر: مرسی و احمدی‌نژاد درباره ارتقای روابط دوجانبه گفت‌وگو نکردند


یاسر علی سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر تاکید کرد که در دیدار صورت گرفته میان محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور و محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، بحث «ارتقای روابط دو جانبه» مطرح نشد.

دیدار احمدی‌نژاد و مرسی روز پنجشنبه ۹ شهریور در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهد‌ها در تهران صورت گرفت.

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، یاسر علی گفت: «در دیدار میان محمد مرسی و همتای ایرانی‌اش محمود احمدی‌نژاد، به بحث ارتقای روابط دوجانبه پرداخته نشد.»

پیش از این حسین امیرعبداللهیان معاون امور عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران گفته بود که «مسئله ارتقای روابط تهران و قاهره در جلسه وزرای خارجه مطرح و بررسی شد و در دیدار روسای جمهور دو کشور فقط پیرامون اهداف جنبش عدم تعهد تبادل نظر شد.»

خبرگزاری ایسنا نیز گزارشی از دیدار احمدی‌نژاد و مرسی ارائه داده که طی آن رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که اگر دو ملت ایران و مصر در کنار هم باشند، به نفع همه ملت‌ها خواهد بود گفته است: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات و امکانات خود را در اختیار برادران مصر قرار داده و میان دو کشور مبادلات علم، فناوری و تجربه انجام شود.»

روابط ایران و مصر، در سال ۱۳۵۹، چند ماه پس از پیروزی انقلاب ایران پس ازانعقاد معاهده صلح میان مصر و اسرائیل قطع شد. میزبانی مصر از شاه نیز در تیره شدن روابط دو طرف سهیم بود. از آن زمان تا کنون دو طرف دفتر حفظ منافع در پایتخت‌های یکدیگر دارند.

از زمان سرنگونی نظام حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در سال گذشته، مقام‌های ایرانی، تمایل خود را برای توسعه روابط با مصر نشان می‌دهند. به قدرت رسیدن محمد مرسی که عضو گروه اسلامگرای اخوان المسلمین است، تهران را هرچه بیشتر برای گام برداشتن در این مسیر تشویق کرد.

سرانجام حمید بقایی معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران، برای دعوت از محمد مرسی به منظور حضور در اجلاس سران غیر متعهد‌ها در تهران، به مصر رفت.

اما حضور مرسی در تهران و سخنرانی او در نشست افتتاحیه سران غیر متعهد‌ها، پر حاشیه شد. مترجم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بخش‌هایی از صحبت‌های رئیس جمهور مصر در مراسم افتتاحیه که درباره بحران سوریه بود را درست ترجمه نکرد و در بخش‌هایی، نام «بحرین» را به جای نام «سوریه» ذکر کرد.

این ماجرا که در رسانه‌های عربی و جهانی بازتاب گسترده داشت، باعث شد که وزارت امور خارجه بحرین با احضار کاردار سفارت ایران در منامه، رسما خواستار عذرخواهی تهران شود.

عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ترجمه سخنان محمد مرسی، انتقادهای رسانه‌های اصولگرا را نیز به همراه داشت.

علاوه بر آن محمد مرسی پیش از سخنان محمود احمدی‌نژاد که رئیس اجلاس سران غیرمتعهد‌ها بود، تهران را به مقصد قاهره ترک کرد. او همچنین با آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار نکرد.

پیش از آن، سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفته بود که حضور مرسی در تهران تنها برای چند ساعت و شرکت در اجلاس تهران و تحویل ریاست غیر متعهد‌ها به ایران خواهد بود.
XS
SM
MD
LG