لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

ارتش مصر به تحصن در میدان التحریر پایان داد


میدان التحریر
میدان التحریر
نیروهای مسلح مصر دوشنبه ۱۰ مردادماه با ورود به میدان التحریر قاهره به حضور سه هفته‌ای چند صد نفر از تحصن کنندگان در این میدان پایان دادند.

از هفدهم تیرماه، هزاران نفر از انقلابیون مصر، احصن‌کننده در میدان التحریر قاهره آغاز کرده بودند. خواست آنها اجرای برخی اصلاحات و تسریع در محاکمه سران نظام سابق حاکم بر مصر بود.

میدان التحریر از روزهای انقلاب این کشور به نماد اعتراض و محل تجمع معترضان تبدیل شد.

حضور مداوم معترضان مصری در این میدان ۲۲ بهمن ماه سال گذشته، به ریاست جمهوری ۳۰ ساله محمد حسنی مبارک پایان داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که نیروهای ارتش که با خودروهای زرهی وارد میدان التحریر شدند، اقدام به تیراندازی هوایی کردند.

الشرق الاوسط نیز مصر نیز گزارش داد که نیروهای نظامی، عده‌ای «خرابکار» را دستگیر کردند. اما جزئیات بیشتری درباره اینکه آیا آنها جزوتحصن‌کنندگان در میدان التحریر بودند یا نه، منتشر نکرد.

یکشنبه ۲۶ حزب و گروه سیاسی اعلام کرده بودند که در ماه رمضان تحصن خود را در میدان التحریر به حال تعلیق در خواهند آورند. آنها تحصن را حق خود دانستند و تاکید کردند چنانچه خواسته‌هایشان اجرا نشود، پس از ماه رمضان بار دیگر به میدان التحریر باز خواهند گشت.

با وجود اینکه در پی این اعلام اکثر تحصن‌کنندگان میدان التحریر را ترک کردند، اما شماری نیز بر ادامه حضور اصرار کردند و تنها به جابجایی خیمه خای خود برای باز کردن محل عبور و مرور خودرو‌ها بسنده کردند.

میدان التحریر چهار راه حیاتی سیاسی و اقتصادی در قاهره است و بستن آن می‌تواند ارتباطات را در پایتخت مصر مختل کند. برخی از مصری‌ها می‌گویند که ادامهتحصن‌ها به اقتصاد مصر ضربه زده است.

اقدام ارتش در تحلیه میدان التحریر دو روز پیش از موعد محاکمه حسنی مبارک صورت گرفت. قرار است مبارک چهارشنبه ۱۲ مرداماه در آکادمی پلیس قاهره محاکمه شود.

تلویزیون رسمی مصر در سایت خود اعلام کرد مبارک که در بیمارستانی در منطقه شرم الشیخ بستری است، احضاریه‌ای برای حضور در محاکمه دریافت کرد. رسانه‌های دولتی مصر نیز صحنه‌هایی از آماده سازی سالن آکادمی پلیس قاهره برای محاکمه مبارک به تصویر کشید.

قرار است رئیس جمهور سابق مصر حین محاکمه در قفسی ۹۰ متری قرار داده شود. اتهام اصلی مبارک در محاکمه صادر کردن دستور کشتن تظاهرکنندگان در جریان انقلاب خواهد بود. در جریان انقلاب مصر حدود ۸۵۰ نفر از معترضان کشته شدند.

از جمله خواسته تحصن‌کنندگان در میدان التحریر کنار گذاشتن شمار بیشتری از مسئولانی است که با مبارک همکاری کرده‌اند.

شورای عالی نیروهای مسلح که از زمان سرنگونی مبارک اداره موقت مصر را در دست دارد و دولت موقت این کشور، برخی از خواسته‌های معترضان را عملی کردند.

شماری از افسران بلند پایه پلیس از سمت‌های خود برکنار شدند و محاکمه مسئولان در نظام سابق که به اتهام‌های فساد یا کشتن معترضان دستگیر شده‌اند، از تلویزیون پخش شد.

ارتش پیشتر نسبت به ادامه تحصن در میدان التحریر هشدار داده و اعلام کرده بود که از راه‌های قانونی برای پایان دادن آن اقدام خواهد کرد. اما تا پیش از دوشنبه اقدامی انجام نداده بود.
XS
SM
MD
LG