لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

وزیر دفاع مصر: ادامه تنش‌های سیاسی کشور را به فروپاشی می‌کشاند


 محمد مرسی و عبدالفتاح سیسی
محمد مرسی و عبدالفتاح سیسی
عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر، نسبت به فروپاشی کشور درص ورت ادامه تنش‌های سیاسی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، وزیر دفاع مصر روز سه شنبه ۱۰ بهمن در سخنانی در جمع دانشجویان دانشکده جنگ که در سایت رسمی سخنگوی ارتش این کشور منتشر شده، از «همه طرف‌ها» خواست برای حل و فصل بحران سیاسی مصر تلاش کنند.

او همچنین نسبت به «پیامدهای وخیم این بحران بر ثبات وطن» هشدار داد که می‌تواند به «فروپاشی کشور» بینجامد.

این نخستین بار است که وزیر دفاع مصر از آغاز موج جدید بحران در این کشور در روز جمعه گذشته اظهار نظر می‌کند.

جمعه گذشته که سالروز انقلاب دو سال پیش مصر بود، تظاهرات اعتراض‌آمیزی در مناطق مختلف این کشور علیه سیاست‌های محمد مرسی برگزار شد که همچنان ادامه دارد.

وزیر دفاع مصر در سخنان خود افزوده است: «ادامه تنش طیف‌ها و نیروهای سیاسی و اختلاف آنها بر سر نحوه اداره مملکت ممکن است باعث فروپاشی کشور شود و آینده نسل‌های آینده را تهدید کند.»

او ادامه داد: «چالش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی که هم اکنون مصر با آن دست به گریبان است، تهدیدی واقعی برای امنیت و یک پارچگی کشور تشکیل می‌دهد و ادامه این روند بدون اینکه راه حلی برای آن از سوی همه طرف‌ها اندیشیده شود، عواقبی وخیم در پی خواهد داشت که بر ثبات وطن تاثیر خواهد گذاشت.»

سیسی همچنین اظهار داشته است: «تلاش برای تاثیر بر ثبات نهادهای حکومتی، مساله‌ای خطرناک است که به امنیت ملی مصر و آینده کشور صدمه می‌زند. ارتش سنگ بنایی محکم و ستونی استوار باقی خواهد ماند که ارکان کشور مصر بر روی آن تکیه دارد زیرا که ارتش همه مصری‌ها با هر مذهبی و گرایشی است.»

او تاکید کرد: «حضور ارتش در استان‌های پورت سعید و سوئز با هدف حمایت از شاهرگ‌های حیاتی و استراتژیک کشور مصر و در راس آنها کانال سوئز صورت گرفته است که اجازه دست‌درازی به آن را نخواهیم داد.»

محمد مرسی رئیس جمهور مصر شامگاه یکشنبه در سه استان پورت سعید، سوئو و اسماعیلیه که در روزهای اخیر شاهد اعتراض و خشونت بودند، وضعیت فوق‌العاده به مدت یک ماه و برقراری قانون منع آمد و شد از ساعت ۲۱ تا ۶ بامداد اعلام کرد. همچنین دولت مصر به ارتش اختیار بازداشت متهمان به «خرابکاری» داد. نیروهای ارتش نیز در این سه استان مستقر شده‌اند.

دو استان پورت سعید و سوئز مشرف به کانال سوئز هستند که شاهرگ اقتصادی و بازرگانی مصر را تشکیل می‌دهد.

با این حال نا‌آرامی‌ها در پورت سعید با نا‌آرامی‌ها در دیگر مناطق مصر تفاوت دارد. روز شنبه دادگاهی در پورت سعید حکم اعدام ۲۱ تن از متهمان به دست داشتن در خشونت‌های سال گذشته این شهر را صادر کرد.

سال گذشته در جریان دیدار دو تیم فوتبال شهر پورت سعید با الاهلی قاهره در استادیوم پورت سعید، تماشاگران با یکدیگر درگیر شدند که در جریان آن بیش از ۷۰ نفر کشته شدند که اکثر آنها از هواداران الاهلی هستند.

این پرونده بیش از ۷۰ متهم از جمله شماری از نیروهای امنیتی دارد که حکم اعدام ۲۱ نفر از آنها به منظور گرفتن نظر شرعی، به مفتی مصر ارسال شد. پس از آن شمار زیادی از اهالی شهر درصدد حمله به زندان برآمدند. درگیری‌ها در این شهر میان معترضان و نیروهای امنیتی از آن روز در چند نوبت تکرار شد.

خشونت‌های روزهای اخیر در مصر دستکم ۵۲ کشته در پی داشت که اکثر آنها در پورت سعید هستند.
XS
SM
MD
LG