لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

پایان ضرب‌الاجل ارتش مصر به محمد مرسی و گروه‌های مخالف


عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر
عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر
ضرب‌الاجل ارتش مصر به محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور و دیگر گروه‌های سیاسی برای توافق بر سر پایان بحران مصر به پایان رسید. اکنون همگان در مصر در انتظار بیانیه فرماندهی نیروهای مسلح درباره گام‌های پیش رو برای آینده مصر هستند.

پس از به خیابان آمدن صد‌ها هزار نفر از مخالفان محمد مرسی به خیابان‌ها با خواست استعفای او، ارتش مصر بعد از ظهر دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مهلتی ۴۸ ساعته برای همه طرف‌های سیاسی تعیین کرد تا به توافقی برای خروج از بحران دست یابند.

پوشش زنده رویدادهای مصر

ارتش در بیانیه خود تاکید کرده بود در صورت پایان زمان تعیین شده در غیاب توافقی برای پایان بحران، «نقشه راهی» برای آینده مصر وضع خواهد کرد.

مخالفان مرسی او را به عمل نکردن به وعده‌های انقلاب و استفاده از قدرت به سود حزب خود، گروه اخوان‌المسلمین متهم می‌کنند.

ساعاتی پیش از پایان ضرب‌الاجل، ارتش مصر در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد که فرماندهی کل نیروهای مسلح با شخصیت‌های دینی، ملی، سیاسی و فعالان جوان، تشکیل جلسه داده است.

بنا بر این اعلام، با پایان مشورت‌های صورت گرفته، بیانیه‌ای در این خصوص صادر خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از دو منبع سیاسی گزارش داده است که عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر، با محمد البرادعی فعال سیاسی لیبرال و رئیس حزب قانون اساسی مصر، شیخ الازهر، پاپ کلیسای قبطی و دو تن از جوانان فعال در جنبش «تمرد» که اعتراض‌های اخیر را بازماندهی کرده، دیدار کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی و حزبی اعلام کرده است که حزب آزادی و عدالت، بازوی سیاسی گروه اخوان‌المسلمین که مرسی به آن منتسب است، دعوت عبدالفتاح السیسی را نپذیرفته است.

ولید الحداد از رهبران حزب آزادی و عدالت به رویترز گفته است: «ما به دعوت هیچ کس نمی‌رویم. ما تنها رئیس جمهور داریم.»

این رخداد‌ها در حالی روی می‌دهد که صد‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی در خیابان‌ها حضور دارند. میدان تحریر قاهره، و محوطه‌های روبروی دو کاخ ریاست جمهوری اتحادیه و قبه مملو از جمعیت است. همچنین شماری از معترضان به سمت ساختمان گارد ریاست جمهوری حرکت کردند.

شایعه ممنوع‌الخروجی مرسی

خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس به نقل از منابع امنیتی مرسی از ممنوع الخروج شدن محمد مرسی و شماری از رهبران اخوان المسلمین خبر داده‌اند.

شبکه خبری العربیه به نقل از منبع امنیتی گزارش داده است که حکم ممنوع‌الخروجی برپایه پرونده فرار رهبران اخوان‌المسلمین از زندان با کمک گروه فلسطینی حماس در دوره انقلاب دو سال و نیم مصر صادر شده است.

اما دفتر ریاست جمهوری مصر در صفحه فیس بوک خود بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن بر پایبندی مرسی به ریاست جمهوری تاکید کرده است. در این بیانیه آمده است: «نقشه راه‌‌ همان است که رئیس جمهور همه گروه‌های ملی را برای گفت‌و‌گو و آشتی ملی فراگیر دعوت کرده است.»

ریاست جمهوری مصر افزوده است: «عبور از مشروعیت قانونی دموکراسی را در معرض انحراف از مسیر صحیح خود قرار می‌دهد و آزادی بیان که مصر پس از انقلاب شاهد آن بوده را از میان می‌برد»

این بیانیه، احزاب سیاسی که «دعوت‌ها برای گفت‌و‌گو را نپذیرفته‌اند» را مسئول بحران کنونی مصر دانسته است.

بیانیه ریاست جمهوری مصر ادامه داده است: «سناریوی دیگری که برخی تلاش می‌کنند آن را بر مردم تحمیل کنند، پذیرفته نخواهد شد و نهادهای کشور را متزلزل خواهد کرد.»

محمد مرسی نیمه‌شب سه‌شنبه نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه مردم او را انتخاب کرده‌اند و استعفا نخواهد داد، گفت که اگر بهای دفاع از «مشروعیت قانونی» خونش باشد، آن را پرداخت خواهد کرد. او همچنین تاکید کرد که یک گام به عقب باز نخواهد گشت.

این سخنان خشم مخالفان مرسی را بر انگیخت. جنبش «تمرد» با برگزاری کنفرانس خبری با بیان اینکه «مرسی به خواسته‌های مردم و مسئولیت‌های خود توجه ندارد» از مصری‌ها خواست برای سرنگونی مرسی به خیابان‌ها سرازیر شوند.

در راستای همین تحولات، عصام حداد مشاور مرسی با صدور بیانیه‌ای در صفحه خود در فیس بوک، گفته که مصر شاهد یک کودتای نظامی است.

حداد با بیان اینکه شاید آخرین بیانیه‌ای باشد که صادر می‌کند، افزود: «هیچ کودتای نظامی بدون خونریزی‌های بسیار نخواهد بود».

گزارش‌ها حاکی از آن است که ساختمان تلویزیون سراسری مصر در کنترل نیروهای ارتش و گارد ریاست جمهوری قرار گرفته و همه در انتظار رسیدن بیانیه ارتش هستند.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده است که خودروهای زرهی ارتش در نزدیکی محل حضور هواداران مرسی روبروی دانشگاه قاهره مستقر شده‌اند.

این گزارش تکمیل می‌شود.
XS
SM
MD
LG