لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

اصولگرایان به کجا می‌روند؟


گسترده‌تر شدن حمایت اصلاح‌طلبان از اکبر هاشمی رفسنجانی، ادامه جنجال بر سر همراهی محمود احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم مشایی و خبرهای ضد و نقیض درباره به وحدت رسیدن یا نرسیدن اصولگرایان برای معرفی سعید جلیلی به عنوان نامزد این جناح، مهم‌ترین خبرهای انتخاباتی روز دوشنبه بود.

دفتر هاشمی رفسنجانی با صدور اطلاعیه‌ای، اخبار منتشر شده درباره انتصاب اعضای ستاد انتخاباتی او را تکذیب کرد.

اصولگرایان به کجا می‌روند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:06 0:00
لینک مستقیم

پیشتر خبرهایی مبنی بر انتصاب اسحاق جهانگیری به ریاست ستاد هاشمی رفسنجانی شده و محمد علی نجفی به قائم مقامی و علی مطهری هم به عنوان سخنگو منتشر شده بود.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، متشکل از گروه‌ها و احزاب اصلاح طلب، روز دوشنبه پشتیبانی خود را از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کردند.

یک روز پیش از آن هم شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به ریاست محمد خاتمی و شورای هماهنگی جوانان اصلاح‌طلب از هاشمی رفسنجانی پشتیبانی کرده بودند.

علی شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، در گفت‌و‌گو با شبکه آنلاین ۲۵ خرداد درباره پشتیبانی اصلاح‌طلبان از اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: «من فکر می‌کنم این یک فرصت است برای کل کشور که با حضور آقای هاشمی یک عزم ملی برای نجات کشور از وضعیتی که برای آن به دچار شده، به وجود بیاید و یک همکاری‌هایی به شکلی ایجاد شده است که می‌تواند مثمر ثمر باشد. بنابر این اصلاح‌طلب‌ها از حضور آقای هاشمی خشنود هستند و آماده هستند تا از ایشان حمایت کنند. هر جور که لازم باشد و ایشان خودشان صلاح بدانند.»

اما در حالی که یک روز پیشتر اعلام شده بود یک صد و ۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی، بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند و در آن به هاشمی رفسنجانی انتقاد شده که چرا گفته است «با اسرائیل سر جنگ نداریم». روز دوشنبه، کم کم سر و صدای برخی نمایندگان از جمله جواد سعدون زاده، نماینده آبادان بلند شد که در جلسه علنی در اخطاری بر مبنای اصول قانون اساسی گفت که اصلا چنین بیانیه‌ای را امضا نکرده است.

عبدالکریم رجبی، نماینده مینو دشت نیز به ایلنا گفته بیانیه امضا شده با بیانیه منتشر شده تفاوت دارد. متن کاملا تغییر کرده و یک بند هم به آن اضافه شده است.

با بالا گرفتن انتقادها، محمود احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه دولت به خبرنگاران گفت: «رئیس جمهوری هر کاری بکند حرف و حدیث درباره آن زیاد است.»

دفتر محمود احمدی‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای، حضور و همراهی رئیس جمهوری اسلامی با اسفندیار رحیم مشایی را در چارچوب آزادی عقیده و رفتار سیاسی و شخصی دانست.
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت هم گفت: «حضور رئیس جمهوری در ستاد انتخابات اشکال قانونی نداشت.»

روز یکشنبه ، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، اقدام محمود احمدی‌نژاد را عملی مجرمانه دانست و از ارجاع موضوع به قوه قضائیه خبر داد.

اما دو نامزد جناج دولت روز دوشنبه اعلام کناره‌گیری کردند تا اسفندیار رحیم مشایی به عنوان تنها نامزد جناح محمود احمدی‌نژاد در صحنه بماند.

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد و علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور، اعلام کناره‌گیری کردند.

اما در جناح اصولگرا در حالی که پیشتر، برخی از نامزدهای اصلی این جناح چون علی‌اکبر ولایتی گفته بودند اگر جامعتین، یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از سعید جلیلی حمایت کنند، ما هم حمایت می‌کنیم و در حالی که برخی از خبرها، جسته و گریخته حاکی از کنار رفتن بسیاری نامزدهای اصولگرا به نفع سعید جلیلی بود، روز دوشنبه زمزمه ‌ای دیگری به گوش رسید.

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که سعید جلیلی ، رجل سیاسی نیست و نه تنها در شرایط پر تلاطم کنونی بلکه درحالت عادی هم نمی تواند کشور را اداره کند.

اما مهم‌تر از این موضع‌گیری ائتلاف پیشرفت بود. حسین مظفر، رئیس ستاد انتخاباتی این ائتلاف به خبرگزاری مهر گفت که جامعتین، ملاک انتخاب گزینه نهایی ما نیست و اعضای این ائتلاف به نفع سعید جلیلی کنار نمی‌روند.
XS
SM
MD
LG