لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

اصولگرایان در جستجوی هویت؛ دشمنی با هاشمی


روز آخر هفته باید منتظر اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده بود. اما روز چهارشنبه سایت خبری عصر ایران که به بخش‌هایی از حکومت نزدیک است، از گمانه‌زنی‌هایی سخن گفت.

گمانه‌زنی درباره این که این نامزدها صلاحیتشان تایید می‌شود: اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی، علی اکبر ولایتی، محسن رضایی، حسن روحانی، محمد رضا عارف، محمد باقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، منوچهر متکی، محمد حسن ابوترابی فرد، سعید جلیلی و محمد شریعتمداری.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:51 0:00
لینک مستقیم

این وب‌سایت خبری نزدیک به اصولگرایان به خبرهای دیگری نیز اشاره می‌کند که از رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی و کامران باقری لنکرانی حکایت می‌کند.

اگر چه بعد از ظهر چهارشنبه خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه در شورای نگهبان که البته نامی از او نبرده، اخبار منتشر شده مبنی بر احراز و عدم احراز صلاحیت ها را مورد تایید ندانست. در پی آن کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز این خبرها را تکذیب کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در جمع دیدارکنندگانش از انتخابات هم سخن گفت.
او اعضای شورای نگهبان را انسان‌هایی پرهیزگار، متقی و آگاه توصیف کرد که نامزدهای صالح را به مردم معرفی می‌کنند و به گفته رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از آن باید دیگران به قانون پایبند باشند.

آیت‌الله خامنه‌ای اشاره‌ای هم به انتخابات جنجال‌برانگیز سال ۸۸ کرد.
آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «سال ۸۸ اشکالاتی که وارد شد، خسارتی که به کشور وارد کردند، و نگذاشتند که کشور و ملت طعم آراء چهل میلیونی را درست بچشد، به خاطر تخلف از قانون بود. یک عده‌ای از قانون تخلف کردند، حالا به علت یا اغراض نفسانی یا هدف‌های خلاف سیاسی، به هر شکل، حالا در آن زمینه نمی‌خواهیم قضاوتی بکنیم. بالاخره خطا کردند. از راه غیر قانونی وارد شدند هم به خودشان صدمه زدند هم به ملت صدمه زدند، هم به کشور صدمه زدند.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش به نامزدها هشدار داد که برای جلب آراء، شعارهای خارج از حدود اختیارات رئیس جمهوری و امکانات کشور را ندهند.

رهبر جمهوری اسلامی و مقام‌های نزدیک به او، موضوعاتی چون چگونگی پیش برد مذاکرات اتمی یا سخن گفتن درباره برقراری رابطه با آمریکا را تنها در حوزه اختیارات آیت الله خامنه‌ای می‌دانند.

در برابر کنایه‌های گاه و بیگاه آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی به اکبر هاشمی رفسنجانی، روز چهارشنبه یکی از شاگردان سابق مصباح یزدی در برابر استاد ایستاد.

محسن غرویان که با وب‌سایت خبری عصر ایران مصاحبه می‌کرد در برابر این سئوال که آیت‌الله مصباح گفته که هاشمی را به نماز جمعه هم راه نمی‌دهند ولی او دم از وحدت می‌زند، پاسخ داد من احترام حاج آقا مصباح را همیشه حفظ کرده‌ام. ولی نباید فراموش کرد که مقام رهبری با حکمی پنج ساله مجددا آقای هاشمی را به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.

محسن غرویان همچنین از حمایت برخی از مراجع تقلید پرده برداشت و گفت این مراجع با نامزدی هاشمی موافقند و از ریاست جمهوی ایشان حمایت می‌کنند. و این موضوع در بحث‌های درون حوزه علمیه قم هم مطرح است.

حالا که اینجا و آن جا از رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی صحبت می‌شود، در پایان جلسه هیات دولت، خبرنگاران از محمود احمدی‌نژاد پرسیدند که «توصیه شما به شورای نگهبان چیست؟»

محمود احمدی نژاد گفت: «بالاخره همه سلائق باشند تا مردم بتوانند انتخاب کنند.
اما بشنویم از خود اسفندیاری رحیم مشایی؛ به گزارش خبرگزاری فارس، اسفندیاری رحیم مشایی گفته است: آمده‌ایم بمانیم و جلو برویم .

اما در جناح اصولگرا، محمد باقر قالیباف به روال سخنان این چند روزه‌اش باز هم به هاشمی رفسنجانی تاخته و گفته است که ورود هاشمی مستضعفین را محروم‌تر می‌کند.

اما موضوع ائتلاف و اتحاد در جبهه جناح اصولگرا به موضوع پیچیده‌ای تبدیل شده، آیت‌الله مصباح یزدی، کامران باقری لنکرانی را نامزد اصلح معرفی کرده، علی اکبر ولایتی می‌گوید کنار نمی‌روم، محسن رضایی هم می‌گوید تا آخر می‌ایستم و جامعتین نظر خود را به هفته‌های پس از آغاز تبلیغات رسمی نامزدها موکول کرده است.
XS
SM
MD
LG