لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

ثبت‌نام‌ ۳۶۶ نامزد ریاست جمهوری تا پایان چهارمین روز


چهارمین روز نام نویسی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه ۲۰ اردیبهشت در حالی به پایان رسید که مصطفی محمد نجار وزیر کشور، از نام نویسی ۳۶۶ داوطلب تاکنون خبر داده است.

شنبه آخرین روز نام نویسی داوطلبان نامزدی در انتخابات است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر کشور گفته است که این مهلت تمدید نخواهد شد.

این در حالی است که همچنان گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره احتمال نامزدی افرادی چون هاشمی و مشایی مطرح است.

اما روز جمعه، غلامعلی حداد عادل، مشاور آیت الله خامنه‌ای، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهوری در دوره محمد خاتمی، اکبر اعلمی نماینده اصلاح‌طلب پیشین مجلس، علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای کنونی مجلس و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که برای نام‌نویسی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، به وزارت کشور رفتند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، محسن رضایی، که نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیشین ایران هم بود، بعد از نماز جمعه تهران مسیر محل نماز تا وزارت کشور را پیاده طی کرد و عده‌ای با پرچم و شعار وی را همراهی کردند. او پیش از ورود به وزارت کشور، در جمع هوادارانش در خیابان فاطمی، سخنرانی کرد.

این اقدام واکنش مقام‌های وزارت کشور را در پی داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، حسنعلی نوری مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفته است که «حرکت آقای رضایی یک اقدام تبلیغاتی بود که قوه قضائیه مسئول پیگیری این اقدام در جهت تبلیغات زودرس است.»

صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور هم در واکنش به نحوه ثبت نام محسن رضایی گفته است: «راه‌اندازی کارناوال و کاروان‌های انتخاباتی خلاف قانون و مصداق تبلیغات زود هنگام انتخاباتی است.»

آمدن یا نیامدن هاشمی

بحث نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، یکی از مباحثی بود که تا پایان چهارمین روز نام‌نویسی داوطلبان، همچنان مطرح بود.

با وجود این هنوز هیچ اعلام رسمی مبنی بر حضور یا عدم حضور هاشمی رفسنجانی وجود ندارد. جمعه تنها خبری مبنی بر استقرار تیم حفاظت هاشمی رفسنجانی در محل وزارت کشور منتشر شد. اما محسن هاشمی فرزند آقای هاشمی رفسنجانی، به خبرگزاری مهر گفته است که چنین خبری از اساس کذب است و هیچ تیمی از سوی گروه حفاظت آیت‌الله هاشمی به وزارت کشور نرفته است.

وی از اظهار نظر درباره احتمال ثبت نام آیت‌الله هاشمی در انتخابات خودداری کرد. با این وجود، غلامعلی حداد عادل پس از نام نویسی در وزارت کشور، در جمع خبرنگاران گفته است: «بارها در پاسخ به خبرنگاران گفته‌ام بر اساس پیش‌بینی‌های من وی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد.»

با این حال با مطرح شدن احتمال نامزدی هاشمی رفسنجانی، او در معرض حملات تندی از سوی اصولگرایان نزدیک به آیت الله خامنه‌ای قرار گرفت. پیش از این حیدر مصلی وزیر اطلاعات، هاشمی رفسنجانی را به دست داشتن در «فتنه ۸۸» متهم کرده بود. محمد خامنه‌ای برادر بزرگتر رهبر جمهوری اسلامی هم گفته بود که هاشمی رفسنجانی «مجری طرح‌های آمریکا» است.

حمله علیه هاشمی رفسنجانی، جمعه هم ادامه یافت. به ویژه از سوی خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، که چند گزارش علیه هاشمی رفسنجانی درج کرده است.

به طور مثال خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای با محمود محمدی ری شهری وزیر اطلاعات در دولت هاشمی منتشر کرده که در آن تصریح می‌کند هاشمی با برخوردهای صورت گرفته با آیت‌الله حسینعلی منتظری مخالف بود.

از سوی دیگر احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه گفته است فردی باید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود که بتواند زیر نظر ولایت فقیه کار کند.

او تاکید کرده است فردی که این خصوصیت را نداشته باشد، باید از کاندیداتوری انصراف دهد.


تعطیلی سخنرانی روحانی

در همین حال جلسه‌ای که قرار بود از سوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در مجتمع آبگینه برگزار شود، با ممانعت مسئولان این مجتمع مواجه و لغو شد.

به گزارش ایسنا، این جلسه قرار بود از ساعت ۹ صبح و با حضور حدود هزار میهمان برگزار شود، اما درهای ورود به روی شرکت‌کنندگان بسته شد.

سپس مسئولان سالن با پایین آوردن بنرهایی که عکس حسن روحانی در آنها بود، اعلام کردند این جلسه به علت تبلیغاتی بودن باید لغو شود.

علی یونسی، وزیر اطلاعات خاتمی، یکی از کسانی بود که هنگام ورود به مجتمع از ورودش به سالن ممانعت شد.
XS
SM
MD
LG