لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

پینگ‌پنگ انتخابی المپیک: النا تیتارنکو در ترکیب تیم ملی زنان ایران


النا تیتارنکو با قهرمانی در مسابقات انتخابی پینگ پنگ زنان ایران، به عنوان یکی از اعضای تیم ملی در رقابت‌های گزینشی المپیک ۲۰۱۶ بازی خواهد کرد.

تیتارنکو در دانشگاه اوکراین با همسر ایرانی‌اش آشنا شد و از سال ۱۳۸۴ پس از مهاجرت به ایران، توانست به ترکیب تیم ملی راه یابد. چند سالی عضو تیم ملی بود و سپس برای مدتی راهی کشورش شد اما اینک مجدداً از بازیکنان تیم ملی دختران ایران است.

در نخستین ماه‌های حضورش در ایران در مصاحبه با روزنامه همشهری، درباره شناختش از کشور جدید گفته بود: «فقط در کتاب‌های درسی و تاریخ درباره پادشاهان هخامنشی و فرهنگ و تمدن گذشته ایران خوانده بودم. چیز دیگری نمی‌دانستم.» اما حالا همراه با ندا شهسواری، با تجربه‌ترین عضو تیم ملی محسوب می‌شود.

اسفند ۸۷ در حالی که برای مسابقات جهانی ژاپن انتخاب شده بود، در نامه‌ای به شاهرخ شهنازی رییس وقت فدراسیون پینگ پنگ نوشت: نظر به بازگشت همیشگی به اوکراین قادر به همراهی تیم ملی نیستم و انصراف خود را اعلام می‌کنم.

او با کسب عنوان نخست، اولین سهیمه حضور در مسابقات جهانی ژاپن یوکوهاما را کسب کرده بود و وقتی انصراف داد، کمیته فنی از آنا فیاضیان به عنوان ورزشکار جایگزین استفاده کرد.

تیتارنکو که در ۱۴ سالگی قهرمان اوکراین شده و سابقه بازی در تیم ملی این کشور را هم دارد، به همراه شهسواری، محجوبه عمرانی و مریم صامت به مسابقات کسب سهمیه المپیک در هنگ کنگ خواهد رفت. او طی این سال‌ها از ویدا عبدی تا زینب الیاسون، مهناز رجبیان و سیما لیموچی با مربیان مختلفی در باشگاه‌ها و تیم ملی کار کرده است.

غیر از شهسواری، عمرانی و صامت، بازیکنان نظیر سحر عمرانی، مریم فرعی و غزاله ملاطلب از جمله رقبای او در این سال‌ها بوده اند و در اصطلاح، با یکدیگر برد و باخت شده‌اند.

از نخستین سال عضویتش در تیم ملی حالا ده سال می‌گذرد. ندا شهسواری هم پانزدهمین سال عضویتش در تیم ملی را سپری می‌کند. النا برای مسابقات انتخابی المپیک پکن نیز در رقابت‌های گزینشی منطقه آسیای میانه حضور داشت.

او برای اولین بار در جام جهانی آلمان برای تیم ملی بازی کرد. تیمی که به گفته خودش بعد از ۳۰ سال در رقابت‌های رسمی حضور پیدا کرده بود، در صدر جدول دسته چهارم ایستاد تا به دسته سوم صعود کند. او همراه محبوبه عمرانی در مسابقات دوبل درخشید.

اسفند ۸۶ در چهل و نهمین دوره مسابقات جهانی به میزبانی چین، بار دیگر برای تیم ملی بازی کرد و همراه با این تیم به نتایج خوبی دست یافت. از جمله بازی با پورتوريكو که با پیروزی ایران همراه شد.

تیر ۸۷ در مسابقات آزاد آمریکا، یکی از اعضای تیم ملی ایران بود و در همان سال در رنکینگ جهانی جزو ۷۰۰ بازیکن برتر معرفی شد و در مسابقات پروتور هندوستان نیز حضور یافت.

ملی‌پوش پینگ پنگ زنان ایران که یکسال است مجدداً به ایران برگشته، در این باره به خبرگزاری فارس گفته: سال ۸۷ به دلیل شرایطی که پیش آمد برگشتیم اوکراین. حتی وقتی مادر شدم می‌خواستم ورزش حرفه‌ای را کنار بگذارم. اما از ابتدای سال به ایران بازگشته‌ایم، در مسابقات شرکت کردم و خوشبختانه توانستم اول شوم.

XS
SM
MD
LG