لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

دو روایت متفاوت از حضور عزت‌الله انتظامی در وزارت کشور


محمود احمدی نژاد، عزت الله انتظامی و اسفندیار رحیم مشایی در وزارت کشور
محمود احمدی نژاد، عزت الله انتظامی و اسفندیار رحیم مشایی در وزارت کشور
برخی از رسانه‌های ایران نامه‌ای از عزت‌الله انتظامی، بازیگر پرسابقه تئاتر و سینمای ایران، منتشر کرده‌اند که توضیحاتی در خصوص حضور «ناخواسته» خود در وزارت کشور به همراه رحیم مشایی ارائه کرده است. این در حالی که رسانه دولتی شبکه ایران این نامه را تکذیب کرده است.

شبکه ایران، وابسته موسسه ایران، با انتشار آن چه «سند» نامیده، این مطلب تکذیب کرده است.

روز شنبه، اسفندیار رحیم مشایی برای ثبت نام خود به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، به وزارت کشور رفته بود. در همین حال تصویری در خبرگزاری‌ها منتشر شد که انتظامی را در همان هنگام در حالی که میان مشایی و احمدی ‌نژاد است، نشان می‌دهد.

در توضیحاتی که خبرگزاری‌های ایلنا و فارس منتشر کرده‌اند، انتظامی نوشته است که برای مدتی با تماس‌هایی که با دفتر ریاست جمهوری و شخص اسفندیار رحیم مشایی برقرار کرده، به دنبال مجور تاسیس نهادی با نام «بنیاد فرهنگی عزت‌الله انتظامی بود».

بنا بر این گزارش، انتطامی ادامه داده است هنگامی که از دفتر ریاست جمهوری با او تماس گرفته می‌شود، خوشحال می‌شود چون گمان می‌کند برای انجام کارهای این بنیاد، قرار است به دفتر ریاست جمهوری برود.

انتظامی برپایه این گزارش می‌گوید که پس از رسیدن به محوطه دفتر ریاست جمهوری «مرا پیاده و بلافاصله سوار ماشین دیگری کردند. مدارک و اسناد موزه قیطریه و بنیاد را با خودم برده بودم، حتی برای آقای بی‌سیم به دست هم مطالب خودم را تعریف کردم. خیلی با محبت گفت "چیزی نیست. انشاالله همین امروز تمام می‌شود." ناگهان آقای مشایی سمت ماشین ما آمد شیشه ماشین را پایین کشیدم و گفتم مختصر عرضی دارم که به کمک شما احتیاج است. گفت با ما بیایید همین امروز انجام می‌دهم.»

او ادامه داده است که پس از آن، خودروها به سمت وزارت کشور حرکت کردند. «به محوطه که رسیدیم من را از راهروهای طولانی بردند... به جایی رسیدیم که مملو از جمعیت بود. آقای رییس جمهور و مشایی و عده‌ای دیگر، همه آنجا بودند. ...نمی‌دانستم آنجا چه خبر است فقط پر ازسروصدا و آدم های جورواجور بود... کمی گذشت... درب سالن ناگهان باز شد و جمعیت حمله کرد داخل. صندلی‌ای که من روی آن نشسته بودم یک وری شد و به زمین افتادم. فقط سعی می‌کردم به زحمت پاهای جراحی شده‌ام را حفظ کنم که لگد نخورند و زیر دست و پا له نشوم. با داد و فریاد من بالاخره دو سه نفر به دادم رسیدند.»

این توضیح ادامه داده است: «جمعیت به داخل سالن هجوم برد. حیران مانده بودم چه کار کنم؟ ناگهان دیدم آقای مشایی و آقای رییس جمهور و چند نفر دیگر که همراه آنها بودند از روبرو به طرف من می آیند. آقای مشایی طرف چپ من و آقای رییس جمهور طرف راست من نشستند. ناگهان اطرافمان پر شد از دوربین های عکاسی. آقای مشایی گفت "چی شده؟ یه خرده شاد باشین! " من حرفی نداشتم که بزنم.»


رسانه دولت تکذیب می‌کند

پس از انتشار این گزارش، سیلی از انتقادها علیه دولت و شخص مشایی در فضای سیاسی و مجازی آغاز شد.

پس از آن، شبکه ایران، در گزارشی، به شدت به خبرگزاری فارس تاخته و آن را به تبدیل شدن به ستادی علیه دولت متهم کرده است.

این گزارش مدعی شده است که توضیحات نقل شده از قول انتظامی، از یک ایمیل جعلی است که اقدام به داستان‌سرایی کرده و تنها چند جمله واقعی در آن وجود دارد.

در این گزارش آمده است: «در این خبر از قول انتظامی طوری نقل شده است که هر آنچه در جریان همراهی‌اش با رییس جمهور رخ داده، برآمده از قرارگیری در وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی بوده و یک فایل تصویری هم به خبر الصاق شده که مثلا بنا بود سندی باشد بر نامه‌ای که انتظامی نوشته بود!»

شبکه ایران می‌افزاید: « اما جالب اینجاست که از کل ۸۳۶ کلمه ای که در فایل متنی این خبر به انتظامی نسبت داده شده است تنها ۸۶ کلمه آن در تصویر این نامه وجود داشت و آن هم شامل بخش نهایی نامه که نه ربطی به همراهی با رییس جمهور دارد و نه برائت از مشایی.»

چند جمله ای که شبکه ایران به آنها به عنوان تنها جملات صحیح نقل شده از انتظامی اشاره کرده که در متن خبرگزاری های ایلنا و فارس هم وجود دارد، این گونه است: «من برای شما همیشه همان عزتم، همانی که از سیزده سالگی در تماشاخانه‌های لاله زار با تشویق‌های شما بزرگ شد‌ ام... همانی که همراه شما با دردهای ایران بسیار گریستهام و با شادی هایش لبخندها زده ام... برای شما من همیشه همان عزتم... بچه ای از سنگلج...بنیاد فرهنگی و هنری یادگاری است از من برای جوانان و مردم سرزمینم... آرزومندم این میراث ماندگار را همراه شما بنا کنم...»

اسفندیار رحیم مشایی که نامزد محمود احمدی‌نژاد برای ریاست جمهوری است در هفته‌های اخیر به شدت هدف حملات جریان‌های اصولگرا قرار گرفته است؛ روز چهارشنبه سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به تشکیل پرونده در این کمیسیون و ارسال آن برای شورای نگهبان، گفته است که به احتمال زیاد صلاحیت مشایی رد خواهد شد.
XS
SM
MD
LG