لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

رجب طیب اردوغان وارد تهران شد


رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، شامگاه سه‌شنبه هشتم بهمن ماه در راس هیاتی وارد تهران شد.

خبرگزاری ایرنا گزارش کرده است که امیر حسین عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه در فرودگاه مهرآباد به استقبال نخست‌وزیر ترکیه رفته بود.

بر پایه این گزارش، مراسم استقبال رسمی از نخست‌وزیر ترکیه صبح چهارشنبه در کاخ سعدآباد توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران انجام می‌شود.

بنا برگزارش رسانه‌های ترکیه احمد داوود اغلو وزیر خارجه، نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد، تانر ییلدیز وزیر انرژی، جودت ییلماز وزیر توسعه، عمر چلیک وزیر فرهنگ و کمال اوتورک رئیس خبرگزاری آناتولی از جمله همراهان نخست‌وزیر ترکیه در سفر به ایران هستند.

اردوغان پیش از سفر به تهران گفت، موضع ایران در مورد سوریه، تعلیق موقت تحریم‌ها و مناسبات اقتصادی٬ از جمله موضوعات مورد بحث مقام‌های دو کشور خواهد بود.

روزنامه حریت ترکیه نیز گزارش داده است که اردوغان علاوه بر حسن روحانی رئیس جمهور با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز دیدار خواهد داشت.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده که قرار است کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پس از دو سال وقفه فعالیت خود را از سر بگیرد.

برپایه این گزارش رجب طیب اردوغان در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه سخنرانی خواهد داشت.

ترکيه يکی از مشتريان به نسبت بزرگ نفت ايران است. اين کشور قبل از تحريم‌ها روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ايران می‌خريد، اما هم‌اکنون اين رقم به ۱۰۵ هزار بشکه رسيده است.

ترکيه همچنين قرارداد خريد ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز از ايران دارد، اما ايران سالانه حدود ۸ ميليارد متر مکعب گاز به اين کشور تحويل می‌دهد. آنکارا اعلام کرده است که همچنان مشتری نفت و گاز ايران باقی خواهد ماند.

روزنامه «تودیز زمان» ترکیه به نقل از منابعی در وزرات انرژی این کشور نوشته است که احتمال دارد اردوغان از ایران بخواهد قیمت گاز صادراتی را ارزان‌تر کند.

این روزنامه نوشته است ترکیه برای هزار متر مکعب گاز وارداتی از ایران ۴۹۰ دلار می‌پردازد در حالی که برای همین مقدار گاز به جمهوری آذربایجان ۳۳۵ دلار و به روسیه ۴۲۵ دلار پرداخت می‌کند.

روزنامه تودیز زمان می‌افزاید در نخستین دیدار روحانی و اردوغان، انتظار می‌رود تفاهم‌نامه استراتژیک میان ایران و ترکیه امضا شود.

شرکت دولتی خط لوله نفت ترکیه (بوتاس) پیشتر برای کاهش قیمت گاز پرونده‌ای را در یک دادگاه بین‌المللی تشکیل داده بود که گفته می‌شود هنوز این پرونده نهایی نشده است. مسئولان ترکیه‌ای گفته بودند که اگر ایران قیمت مناسب‌تری پیشنهاد کند از این پرونده منصرف خواهند شد.

سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران در حالی صورت گرفته است که دولت وی با پرونده «فساد مالی» رضا ضراب تاجر ایرانی‌تبار دست و پنجه نرم می‌کند٬ پرونده‌ای که باعث استعفای شماری از وزیران کابینه شد و حتی پای پسر اردوغان نیز به آن باز شده است.
XS
SM
MD
LG