لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

لاک‌پشت‌های کمیاب ایرانی خوراک «کارگران چینی»


لاک پشت فراتی در جنوب ایران
لاک پشت فراتی در جنوب ایران
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان به خبرگزاری مهر گفته است «کارگران چینی که در میدان‌های نفتی آزادگان، کار می‌کنند،‌ لاک‌پشت فُراتی را شکار می‌کنند و می‌خورند».

این لاک‌پشت یکی از گونه‌های جانوری در خطر انقراض، از گونه نرم‌لاک از خانوادهٔ لاک‌پشت‌های سه‌انگشتی است که به دلیل تخریب زیستگاه‌شان در دجله و فرات و افزایش آلودگی در خطر انقراض قرار دارند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:23 0:00
لینک مستقیم

بیژن دره‌شوری، کارشناس و پژوهشگر محیط زیست در تهران که نسل لاک‌پشت پوزه عقابی را در جزیره قشم از خطر انقراض نجات داده است، می‌گوید، از شنیدن این خبر شوکه شده است.

این کارشناس محیط زیست می‌گوید: «زیستگاه هر گونه‌ای که در خطر انقراض قرار دارد، باید حفاظت شود یا پارک ملی اعلام شود.»

او می‌گوید این لاک‌پشت زیر نظر طرفداران محلی و انجمن‌های منطقه‌ای مراقبت می‌شد و رویش مطالعه می‌کردند.

حمید رضا لاهیجان‌زاده روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها گفته است، کارگران چینی وزارت نفت این لاک پشت‌ها را در هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه که یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های استان خوزستان است، به شکل غیرمجاز شکار می‌کنند.

بیژن فرهنگ دره‌شوری با بیان اینکه این لاک‌پشت که تنها گونهٔ لاک‌پشت‌ سه‌انگشتی در ایران است، هیچ دشمنی در طبیعت نداشته است، افزود:«شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر در ایران زیاد شده‌اند، اما من هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم، لاک‌پشت‌های فراتی ما را هم بخورند. تا به حال سدهای متعدد نواحی تالابی و رودخانه‌ای ما را تهدید می‌کرند حالا گویا علاوه بر سدها، چینی‌ها هم از عوامل تهدیدکننده محیط زیست ما می‌شوند.»

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان گفته است خشکاندن این تالاب توسط حکومت صدام حسین، ﮐﺎھﺶ ورودی آب ﺑﻪ تالاب بزرگ هویزه ﺑﻌﺪ از اﺣﺪاث ﺳﺪ ﮐﺮﺧﻪ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ھﺎی ﻧﻔﺘﯽ، از دلایل اصلی ﺧﺸﮏ ﺷﺪن بخش عظیمی از هورالعظیم بوده که بر اساس گزارش سازمان ملل، ﯾﮑﯽ از دو ﻓﺎﺟﻌﻪ زﯾﺴﺖ‌ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻗﺮن را پدید آورده است.
XS
SM
MD
LG