لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

نارنجی‌های ناکام، شکوه آلمان و پیروزی پرتغال


بازی آلمان و هلند
بازی آلمان و هلند
از دور دوم در مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا تیم ملی فوتبال پرتغال مقابل دانمارک به برتری ۳-۲ رسید. دیدار خبرساز آلمان و هلند نیز به برتری ۲-۱ آلمان انجامید.

جدال شاگردان یواخیم لو و برت فان مارویک در ورزشگاه متالیست شهر خارکف اوکراین، با حضور ۳۸ هزار تماشاگر برگزار شد.

هلند که گویی در نیمه اول از پیشینه درخشان فوتبالش فقط پیراهن‌های نارنجی را به تن داشت، دومین شکست متوالی را متحمل شد و در آستانه حذف شدن از گروه مرگ ایستاد.

حالا تیم نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ برای صعود به مرحله بعد، حتماً باید از سد پرتغال بگذرد و امیدوار باشد که دانمارک نیز به آلمان ببازد.

در نبرد آلمان و هلند، سفیدپوشان آلمان پس از چند دقیقه کنترل بازی را در اختیار گرفتند و صاحب سه فرصت طلایی شدند. دو فرصت از سه موقعیت یادشده با پاس‌های دیدنی باستین شواین اشتایگر و هدف گیری بی‌نقص ماریو گومز به گل تبدیل شد.

در آخرین ثانیه‌ نیمه اول هم ضربه ایستگاهی شواین‌اشتایگر با برخورد به مدافعان هلند داشت وارد دروازه می‌شد که مارتین استکلنبورگ با شیرجه‌ای زیبا، توپ را به بیرون زد. داور اما در سوت پایان نیمه اول دمید و حتی اجازه ارسال کرنر را هم نداد.

در آغاز نیمه دوم برت فان مارویک دست به دو تعویض زد. او فان در فارت و هونتلار را به جای فان بومل و آفلای به بازی آورد. تعویض‌هایی که تا بیست دقیقه به پایان بازی، خدشه‌ای بر استیلای آلمان وارد نکرد.

در ادامه و در دقیقه ۷۳، این روبین فان پرسی بود که سرانجام توانست نخستین گل هلند در این رقابت‌ها را به ثمر رساند. او از روی قوس محوطه جریمه و با پای راست، شوتی مهارنشدنی زد تا قفل دروازه مانوئل نویر را بشکند.

اواخر بازی استکلنبورگ مرتکب اشتباهی بزرگ شد اما میروسلاو کلوزه نتوانست به توپ برسد و دروازه خالی هلند را برای سومین بار باز کند.

مانوئل نویر، متس هوملس، هولگر باداشتوبر، فیلیپ لام، جروم بواتنگ، سامی خدیرا، باستین شوان اشتایگر، مسعود اوزیل (تونی کروس - ۸۱)، توماس مولر (لارس بندر - ۹۲)، لوکاس پودولسکی و ماریو گومز (می‌روسلاو کلوزه - ۷۲) مردان یواخیم لو در این مسابقه بودند.
ماریو گومز حالا در جدول رده بندی گلزنان، با ۳ گل زده به اتفاق آلان زاگوئف از روسیه در صدر قرار دارد.

پرتغال ۳ دانمارک ۲

پرتغال و دانمارک که در مرحله مقدماتی نیز همگروه بودند، مجدداً در ورزشگاه آره‌نا شهر له‌ویف اوکراین مقابل هم صف آرایی کردند.

در مرحله مقدماتی و در پورتو، دانمارکی‌ها ۳-۱ باختند اما در بازی برگشت و در استادیوم پارکن کپنهاگ، ۲-۱ به برتری رسیدند.

در اوکراین، دانمارک که پس از غلبه بر هلند و خلق شگفتی، سه امتیاز در حساب خود داشت مقابل تیمی قرار گرفت که در بازی قبلی‌اش شکست خورده و چاره‌ای نداشت جز کسب هر سه امتیاز بازی.

در نیمه اول پس از دقایق ابتدایی که با برتری سرخ‌پوشان دانمارک همراه بود، یاران کریس‌رونالدو به تدریج خود را از سایه بازی درگیرانه حریف خارج کرده و به دو گل پیاپی رسیدند.
آن‌ها ابتدا روی ضربه کرنر ژائو موتینیو و ضربه سر په‌په مدافع رئال مادرید که از زاویه‌ای تنگ زده شد، با یک گل پیش افتادند.

پرتغالی‌ها سپس با پاس سریع نانی از جناح راست و گلزنی هلدر پوستیگا، اختلاف را افزایش دادند. این بیستمین گل ملی پوستیگا بود.

در ادامه با افزایش حملات دانمارک، این تیم در دقیقه ۴۱ با ضربه سر زیبای نیکلاس بنتنر، اختلاف را به حداقل رساندند. پاس گل را هم مایکل کرون دلی با ضربه سر مهیا کرده بود.

در این نیمه مورتن اولسن سرمربی دانمارک در دقیقه ۱۵ مجبور شد نیکی زیمیلینگ مصدوم را خارج کرده و یاکوب پولسن را به زمین بفرستد.

در نیمه دوم دانمارک بر شدت حملاتش افزود. بازیکنان تحت امر پائولو بنتو هم در اندیشه استفاده از فرارهای رونالدو و بهره برداری از ضد حملات بودند. او صاحب دو موقعیت طلایی هم شد که هر دو را با بی‌دقتی هدر داد.

در طرف مقابل، اسکاندیناویایی‌ها روی سانتر یاکوبسن در دقیقه ۸۰، با نیکولاس بنتنر به گل دوم دست یافتند.

در دقیقه ۸۴ سیلوستره وار لا به میدان آمد تا تعویض طلایی پرتغالی‌ها شکل بگیرد. او فقط سه دقیقه بعد از ورودش به زمین، گل برتری تیمش را وارد دروازه استفان آندرسن کرد.

در پایان بازی کریس رونالدو گفت: «از خودم خیلی عصبانی‌ام. می‌توانستم استفاده بهتری از فرصت‌هایم ببرم. ولی مهم‌ترین نکته این است که ما هنوز بخت صعود داریم. مقابل دانمارک با مشکلات زیادی مواجه شدیم اما در ‌‌نهایت خوش شانس بودیم، شانسی که مقابل آلمان از آن بی‌بهره بودیم.»

مورتن اولسن هم که ۱۲ سال است هدایت دانمارک را برعهده دارد و از این حیث شاید با ثبات‌ترین سرمربی حال حاضر جهان باشد، گفت: اگر به خاطر بازی تیمم مقابل هلند احساس غرور می‌کردم، الان بیش از پیش آن احساس را دارم.
XS
SM
MD
LG