لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

تیم فوتبال اسپانیا قهرمان یورو ۲۰۱۲ شد


چهاردهمین دوره جام ملت‌های اروپا با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید تا این تیم پس از فتح جام ملت‌های ۲۰۰۸ و قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰، سومین جام پیاپی را نیز نصیب خود کند.

حالا آنها نخستین تیم در تاریخ فوتبال جهان لقب گرفته‌اند که سه عنوان قهرمانی پپاپی تورنمنت‌های مهم را به خانه برده‌اند.

اسپانیا در فینال با برتری خیره کننده ۴-۰ از سد ایتالیا گذشت که برای خوش‌بین‌ترین هواداران این تیم نیز نتیجه‌ای دور از انتظار تلقی می‌شد.

دروازه این تیم در طول رقابت‌ها فقط یک بار آنهم در بازی نخست مقابل ایتالیا باز شد. در ادامه بازی‌ها کاسیاس به مدد سازمان دفاعی بی‌نقص تیمش چهره‌ای تسلیم ناپذیر را نشان داد و دیگر گلی از خط دروازه‌اش نگذشت.

ایکر کاسیاس این تورنمنت و رقابتهای سنگینش را با رکورد عالی ۵۱۰ دقیقه گل نخوردن به پایان رساند. کاپیتان اسپانیا حالا ۱۳۷ بازی ملی در کارنامه دارد.

در طرف مقابل، ایتالیا که ضمن ارائه بازی‌های جذاب و تماشاگر پسند به فینال رسیده بود، در واپسین جدال با بداقبالی‌های متعددی مواجه شد.

مصدومیت جورجیو کیه‌لینی در دقیقه بیست و تعویض اجباری او، برنامه‌های چزاره پراندلی را با چالشی غیرمترقبه مواجه کرد.

اما ضربه نهایی به این تیم زمانی وارد شد که تیاگو موتا به عنوان آخرین تعویض در دقیقه ۵۷ به جای مونتولیوو میدان آمد و فقط سه دقیقه بعد به خاطر مصدومیت شدید، از زمین بیرون رفت!
این به آن معنا بود که ایتالیا باید ۳۰ دقیقه باقی مانده را با یک بازیکن کمتر ادامه دهد و دو گل خورده را نیز جبران کند. البته دو گل دیگر نیز رویید اما همچنان درون دروازه آتزوری.

اتفاقات مهم فینال یورو ۲۰۱۲

نبرد اسپانیا و ایتالیا با حضور ۶۴ هزار نفر در ورزشگاه المپیک شهر کی‌یف (اوکراین) و به قضاوت پدرو پروئنکا از پرتغال برگزار شد.

پیش‌بینی آرسن ونژه درباره نیمکت نشینی آلوارو نگردو و حضور فابرگاس در ترکیب اصلی درست بود. شماره ۱۰ اسپانیایی‌ها با حضور ۷۵ دقیقه ای‌اش، نقش موثری در قهرمانی اسپانیا ایفا کرد.

در نهمین دقیقه شلیک ژاوی هرناندز به شکلی خطرناک و با فاصله‌ای ناچیز از روی دروازه بوفون بیرون رفت. پنج دقیقه بعد، اسپانیا با ارسال زیبای فابرگاس که توپ را از اینیستا گرفته بود، توسط دیوید سیلوا دروازه کاپیتان بوفون را گشود. سیلوا گل خود را با هدف گیری دقیق سرش به ثمر رساند.

تیم چزاره پراندلی نیز حملاتی را روی دروازه حریف تدارک دید که مهم‌ترینش در دقیقه ۳۲ رخ داد و پیرلو با ضربه‌ای محکم به شدت دروازه کاسیاس را تهدید کرد.

پیرلو از بین مدافعان شوت زد و کاسیاس مشت کرد. پیش از این، کاسانو هم در جناح راست سه مدافع را از پیش رو برداشت و با ضربه‌ای محکم دروازه کاسیاس را نشانه گرفت که باز هم او توپ را مهار کرد.

به رغم این حملات، باز اسپانیا بود که در دقیقه ۴۱ توسط یوردی آلبا پدیده خود در این رقابت‌ها، بار دیگر دروازه لاجوردی پوشان را فرو ریخت.

او با پاس عمقی ژاوی مدافعین را جا گذاشت و گل دوم تیمش که نخستین گل ملی او نیز بود را به ثمر رساند.

در دقیقه ۴۸ فابرگاس مدافع مستقیم خود را درون محوطه جریمه دریبل زد اما در‌ آخرین لحظه بوفون مانع ورود توپ به دروازه شد.

حضور دی ناتاله در میدان و ضربات سر او تغییری در نتیجه پدید نیاورد. اما در طرف مقابل، فرناندو تورس به جای فابرگاس به زمین آمد تا یک گل بزند و یک گل هم بسازد.

مهاجم چلسی که چهار سال قبل گل قهرمانی اسپانیا را درون دروازه آلمان کاشته بود، این بار هم در فینال گلزنی کرد.

سپس اینیستا بیرون رفت تا خوان ماتا نیز فرصت بازی در فینال را بیابد. تعویض طلایی دیگری از ویسنته دل بوسکه که فقط یک دقیقه بعد، منجر به گلزنی ماتا شد.

او این گل را روی از خود گذشتگی و پاس عالی تورس (هم تیمی‌اش در چلسی) به ثمر رساند.
سرجیو راموس نیز می‌توانست زننده گل پنجم باشد اما ضربه هوشیارانه پشت پای او را بوفون گرفت.

سپس پروئنکا در سوت خود دمید و ماتادور‌ها جشن قهرمانی را در زمین برپا کردند.

جدول گلزنان

هیچ بازیکنی در اینجام نتوانست چهار گله شود و شش نفر به اتفاق، با ۳ گل زده در صدر قرار گرفتند.

ماریو ماندزوکیچ (کرواسی)، آلان زاگوئف (روسیه)، کریس رونالدو (پرتغال)، فرناندو تورس (اسپانیا)، ماریو گومز (آلمان) و ماریو بالوتلی از ایتالیا به اتفاق، آقای گل جام پرشگفتی چهاردهم شدند.

تنها گل به خودی اینجام را نیز گلن جانسون مدافع انگلستان در برابر سوئد، وارد دروازه جو هارت سنگربان انگلیس کرد.
XS
SM
MD
LG