لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

ورود فلاشموراهای اتیوپی به اسرائیل


 تصویر مربوط به مهاجران یهودی اتیوپی است که سال ۲۰۱۱ به اسرائیل آمدند.
تصویر مربوط به مهاجران یهودی اتیوپی است که سال ۲۰۱۱ به اسرائیل آمدند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که گروهی از فلاشموراها یکشنبه شب هجدهم مهر از اتیوپی به اسرائیل انتقال یافتند. این گروه از فلاشموراها شامل ۶۴تن بودند.

دولت اسرائیل گفته است، در روزهای آینده انتقال گروه‌های دیگری از فلاشموراها از اتیوپی به اسرائیل ادامه خواهد یافت.

در مجموع، اسرائیل به اتیوپیایی‌تبارهای ساکن این کشور برای انتقال یک هزار و سیصد فلاشمورا تعهد داده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، در نتیجه اعتراض‌های گسترده اتیوپیایی‌تبارها، دولت بنیامین نتانیاهو نوامبر ۲۰۱۵ سندی امضا کرده بود که ۹ هزار فلاشمورا به اسرائیل انتقال یابند.

فلاشموراهایی که در این موج به اسرائیل انتقال می‌یابند، بستگان اتیوپیایی‌تبارهایی هستند که از سال‌ها قبل در اسرائیل زندگی کرده‌اند.

«تردید» در مورد یهودی بودن این گروه از فلاشموراها تا حال مانع از انتقال آنها به اسرائیل شده بود.

اما خانواده‌های دو پاره شده در طول سال‌ها در اسرائیل تظاهرات و اعتراض کرده و خواهان زندگی دوباره با عزیزان خود شده بودند.

پس از سه سال این نخستین‌بار است که گروهی از فلاشموراها به اسرائیل انتقال می‌یافتند.

فیلم‌های رسیدن فلاشموراها به فرودگاه تل آویو، صحنه‌های هیجان‌انگیزی را از در آغوش گرفتن اعضای دلتنگ خانواده‌ها پس از سال‌ها دوری از یکدیگر نشان می‌داد.

اتیوپیایی‌ها در اسرائیل در دو سال اخیر تظاهرات زیادی انجام داده و به تبعیض‌های گسترده علیه خود اعتراض می‌کنند.

اتیوپیایی‌ها می‌گویند، بعد از آورده شدن به اسرائیل، این کشور آنها را به حال خود و در شرایط فقر شدید رها می‌کند.

نسل دوم از اتیوپیایی‌تبارهای ساکن اسرائیل نیز حتی اگر به ارتش رفته باشند، می‌گویند تبعیض علیه آنها بسیار شدید است و همچنان در فقر و بیکاری می‌مانند.

جدا کردن زائوهای اتیوپیایی از سایر زائوها در زایشگاه‌ها، دور ریختن خون یهودیان اتیوپیایی و عدم استفاده از آن در موارد پزشکی، تبعیض شدید در ارجاع کار حتی به تحصیلکرده‌های آنها، دستگیری‌های گسترده از جوانان اتیوپیایی‌تبار از جمله مواردی است که به اعتراض‌های گسترده آنها منجر شده است.

یوسف الشیخ فرمانده پلیس اسرائیل به تازگی از اینکه گفت، «طبیعی است که در هر جرمی انگشت اتهام متوجه اتیوپیایی تبارها شود»، در نتیجه اعتراض‌های مردمی اتیوپیایی‌تبارها، «پوزشخواهی» کرد.

فلاشموراهای ساکن اسرائیل می گویند، جوانان آنها پنج برابر بیشتر از مردم دیگر دستگیر می‌شوند و پلیس با اسب‌های تعلیم دیده به میان تظاهرات آنها فرستاده می‌شود؛ صحنه کتک زدن شدید یک سرباز اتیوپیایی‌تبار به دست افراد پلیس موجب شرمندگی نخست‌وزیر اسرائیل و فرماندهان ارتش شده بود.

فلاشموراها علیه اینکه دولت اسرائیل برای بازگرداندن آبرا منگیستو جوان اتیوپیایی اسیر حماس در غزه نیز «دست روی دست گذاشته است» شدیدا اعتراض کرده و می‌گویند، اگر این فرد دستگیر شده در غزه شهروند دیگری بود، دولت اسرائیل بیشترین تلاش را برای آزادی او می‌کرد.

آبرا منگیستو دچار معلولیت ذهنی از یک خانواده فقیر از ساکنان شهرکی در نزدیکی غزه است که سه سال پیش با پای خود حصار مرزی اسرائیل با غزه را رد کرده و به اسارت حماس درآمده است.

دولت اتیوپی نیز از اسرائیل خواسته است نسبت به رعایت حقوق بشر اتیوپیایی‌تبارها در اسرائیل تلاش کند.

بنیامین نتانیاهو تابستان امسال در چارچوب سفر به آفریقا، از اتیوپی دیدار کرده بود.

در دیدار نتانیاهو از اتیوپی، نمایندگان فلاشموراها در ملاقات با وی خواهان انتقال به اسرائیل برای زندگی در کنار بستگان خود شده بودند.»

XS
SM
MD
LG