لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

پلیس فتا: هکرهای سایت‌های ایرانی از عربستان بوده‌اند


همزمان با گفته‌های رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی مبنی بر حمله سایبری «از طرف سه شرکت با محوریت عربستان سعودی» به هشت سایت ایرانی، رئیس بانک ملت اعلام کرد که «تاکنون ۹۹۷ هزار بار از سوی کشورهای عربی» به سایت این بانک حمله شده است.

رییس پلیس فتای نیروی انتظامی روز یکشنبه، نهم خرداد، اعلام کرد که در روز چهارم خردادماه «از طرف سه شرکت با محوریت عربستان سعودی» به هشت سایت ایرانی حمله سایبری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کمال هادیان‌فر در عین حال گفت که این هکرها ربطی به دولت عربستان سعودی نداشته و تنها ساکن این کشور بوده‌اند.

آقای هادیان‌فر گفت که این افراد و «آی‌پی‌های» آنان «شناسایی شده و در اختیار اینترپل قرار گرفته‌اند».

رییس پلیس فتای نیروی انتظامی به نام این هشت سایت ایرانی که به آنان حمله سایبری شده، اشاره ای نکرده است.

سایت مرکز آمار ایران در شامگاه چهارم خرداد ماه از دسترس خارج شد و کاربران برای مدتی نتوانستند به هیچ یک از بخش‌های این سایت دسترسی داشته باشند.

در صورت جستجوی عبارت «مرکز آمار ایران» در موتور جست وجوگر گوگل، عبارتی عربی به جای نام این مرکز دیده می‌شد که خبر می‌داد این وبسایت را «داعس هکر» از دسترس خارج کرده‌ است.

پس از آن سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ایران نیز هک شد و هاشم کارگر، معاون توسعه فناوری و خدمات، این سازمان اعلام کرد که این سایت «مورد هک جزیی قرار گرفته و هیچگونه ورود و حمله‌ای به بانک‌ها و سامانه‌های خدمات ثبتی صورت نگرفته است».

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم علی رستگار، مدیر عامل بانک ملت ایران، روز یکشنبه گفت که «تاکنون ۹۹۷ هزار بار از سوی کشورهای عربی» به سایت این بانک حمله شده است.

مدیر عامل بانک ملت به جزئیات این حملات سایبری اشاره ای نکرده است.

شرکت‌ها و هم‌چنین سازمان‌های دولتی ایران در سال‌های گذشته به‌خصوص سال ۹۱ با حملات سایبری مواجه بوده‌اند و از آن‌جمله سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اواخر خردادماه سال ۹۱ مورد حمله سایبری قرار گرفت و شبکه و اینترنت داخلی این بانک نیز قطع شد.

اوایل اردیبهشت ماه همان سال نیز وزارت نفت ایران اعلام کرده بود که سامانه‌های الکترونیک این وزارتخانه مورد حملات سایبری قرار گرفته و پیش از آن نیز اعلام شد که ویروسی موسوم به «فلیم» در سال‌های اخیر شبکه‌های کامپیوتری ایران را هدف قرار داده و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از آنها کرده‌ است.

پس از آن روزنامه «واشینگتن پست» نوشت که آمریکا و اسرائیل در طراحی این ویروس کامپیوتری با هم مشارکت داشته‌اند.

درهمان سال شرکت سیمانتک، بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی رایانه‌های شخصی، اعلام کرده بود که بدافزار تازه‌ای کشف کرده که «ناریلام» نام دارد و هدف آن صدمه زدن به پایگاه‌های داده حسابداری و مالی سازمان‌ها، به‌ویژه در ایران، است.

XS
SM
MD
LG