لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

کامنت‌های مثبت در فیس‌بوک حال افراد را «بهتر می‌کند»


استفاده از فیس‌بوک می‌تواند به اندازه ازدواج یا حتی بچه‌دار شدن، افراد را خوشحال کند.

برپایه نتایج یک پژوهش، بازخورد مثبت در فیس‌بوک افراد را خوشحال‌تر می‌کند. افزون بر این، اگر افراد در یک ماه بیش از شصت نظر (کامنت) در فیس‌بوک دریافت کنند، حتی به اندازه یک اتفاق مهم و خوشایند در زندگی‌شان خوشحال می‌شوند. این در حالی‌ است که دریافت «لایک» این تاثیر را ندارد.

به گزارش دیلی‌میل، تحقیق تازه‌ای که توسط فیس‌بوک و همینطور دانشگاه کارنگی ملون انجام شده است، می‌گوید که شاید استفاده از افزایش استفاده از فیس‌بوک خیلی هم مضر نباشد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که نوشته‌های شخصی، مثل نظر گذاشتن برای یک عکس یا نوشته، افراد را بسیار خوشحال می‌کند. این درحالی است که دریافت «لایک» این اثر را ندارد. محققان می‌گویند که آنچه باعث می‌شود افراد احساس خوبی از نظرات داشته باشند این است که آنها حس می‌کنند دوستان و آشنایانشان به آنها اهمیت می‌دهند.

دکتر مویرا بورکه، یکی از محققان فیس‌بوک می‌گوید: «ما در مورد یک کار فوق‌العاده (در کامنت‌های) فیس‌بوک صحبت نمی‌کنیم. حتی یکی دو جمله هم برای چنین اثری کافیست. چیزی که مهم است این است که یک نفر، مانند دوست نزدیک شما، برای شما وقت گذاشته است.»

این تحقیق که در مجله Computer-Mediated Communication منتشر شده، روی نزدیک به دو هزار کاربر فیس بوک از ۹۱ کشور مختلف انجام شده است. این تحقیق می‌گوید که دریافت شصت نظر از دوستان نزدیک در عرض یک ماه، میزان سلامت روانی افراد را به اندازه یک واقعه مهم در زندگی بهبود می‌بخشد.

اما نتایج این تحقیق با آنچه که در گذشته به‌دست آمده است، فرق می‌کند. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی رابطه مستقیمی با افسردگی و احساس تنهایی دارد. دکتر رابرت کورات، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله از دانشگاه کارنگی ملون می‌گوید: «آدم متعجب می‌ماند. آیا افرادی که خوشحال نیستند از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند یا اینکه این شبکه‌های اجتماعی بر میزان خوشی افراد تاثیر دارند؟»

دکتر کورات می‌گوید اینطور به نظر می‌رسد که اگر افراد کمی در فیس‌بوک عمیق‌تر شوند و به کسانی که آنها را دوست دارند نزدیک شوند و با آنها تعامل داشته باشند، احساس بهتری می‌کنند. این همان حسی است که افراد هنگام صحبت رو در رو با هم پیدا می‌کنند.» به عقیده وی، افرادی که غمگین‌اند، زمان بیشتری را در فیس‌بوک به سر می‌برند اما آنها فهمیده‌اند که این کار به آنها احساس بهتری می‌دهد «چرا که فیس‌بوک به آنها یادآوری می‌کند افرادی هستند که به آنها اهمیت می‌دهد.»

XS
SM
MD
LG