لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

تهدید فیفا به تعلیق اسرائیل در صورت تداوم محدودیت‌ در ورزش فلسطینی‌ها


معضل ورزش فوتبال فلسطينی‌ها و حضور آنها در رقابت‌های خارجی و جهانی به ديدار سب بلاتر رئيس فدراسيون جهانی فوتبال با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل کشانده شد.

سپ بلاتر که به اسرائيل و سرزمين‌های فلسطينی سفر کرده بود، سه‌شنبه هجدهم تير با نخست‌وزير اسرائيل در اين باره گفت‌و‌گو کرد.

نزاع سياسی ريشه‌دار اسرائيلی- فلسطينی دير زمانی است که به امور ورزشی دو طرف نزاع نيز سرايت کرده است.

آخرين نشست اجرايی فيفا، فدراسيون جهانی فوتبال، سپ بلاتر را به استفاده از نفوذ خود و تلاش در حل اين معضل فرا خوانده بود.

در همين چارچوب، آقای بلاتر از شنبه پانزدهم تير به سرزمين‌های فلسطينی و اسرائيل رفت.

سپ بلاتر در ديدارها با بنيامين نتانياهو و نيز با رئيس فدراسيون فوتبال اسرائيل از آنها خواست محدوديت برای رفت و آمد اعضای تيم فوتبال فلسطينی و يا تيم‌های فوتبال خارجی علاقمند به سفر به سرزمين‌های فلسطينی را برطرف کنند.

نتانياهو در ديدار با رئيس فيفا نقشه‌ها، تصاوير و ويديويی را به سپ بلاتر نشان داد که به گفته او، «ثابت می‌کند که فلسطينی‌ها از استاديوم غزه به سوی اسرائيل راکت‌پرانی کرده‌اند».

نتانياهو به بلاتر گفت ستيزه‌جويان مسلح فلسطينی از اماکن ورزشی مانند ساير اماکن عمومی برای حمله به اسرائيل سو استفاده کرده و غيرنظاميان را سپر خود می‌کنند.

اشاره نخست وزير اسرائيل به رخدادی است که در جريان عمليات نظامی شش روزه سال گذشته ارتش اسرائيل عليه تشکل‌های عامل حملات راکتی در غزه روی داده بود.

اين در حالی است که جبرئيل رجوب رئيس فدراسيون فوتبال فلسطين، دوشنبه هفدهم تير پس از ملاقات با سب بلاتر در رام الله تهديد کرد که اگر اسرائيل به اشکال‌تراشی‌ها عليه ورزش فوتبال فلسطين ادامه دهد، فلسطينی‌ها از فيفا خواهند خواست که در نشست بعدی خود، اسرائيل را از عضويت در اين نهاد محروم کند.

فلسطينی‌ها که با حمايت ۱۳۸کشور در نشست ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ در مجمع عمومی سازمان ملل جايگاه سياسی خود را از «نهاد ناظر» به «کشور ناظر غير عضو» ارتقاء دادند، اطمينان دارند که اکثر اعضای فيفا با پشتيبانی از خواسته آنها در اخراج اسرائيل، موافقت خواهند کرد؛ امری که می تواند فوتبال و به تبع آن، عضويت اسرائيل در ساير فدراسيون‌های جهانی را با خطر جدی روبرو کند.

سپ بلاتر پيش از سفر خود به سرزمين‌های فلسطينی و اسرائيل، به رويترز گفته بود اميدوار است درملاقات‌هايش با محمود عباس و بنيامين نتانياهو، اين مشکلات را برای هميشه برطرف کند.

آقای بلاتر دوشنبه در ديدار با الی لوزون رييس فدراسيون فوتبال اسرائيل، به اين کشور در زمينه «مداخله دادن امور سياسی در ورزش» هشدار داد.

سپ بلاتر به طور تلويحی اسرائيل را تهديد کرد که می‌تواند به وضعيت کشور کامرون گرفتار شود؛ عضويت کامرون در فيفا بدليل مداخله در مسايل داخلی فوتبال آن کشور، تعليق شده بود.

فلسطينی‌ها از سال ۱۹۹۸ به عنوان عضو کامل در فيفا حضور داشته‌اند و فدراسيون فوتبال اسرائيل نيز از همان زمان، از اين عضويت فلسطينی‌ها حمايت کرده بود.

فلسطينی‌ها بارها شاکی بوده‌اند که اسرائيل با مانع تراشی‌های مختلف مانع از رسيدن هيات‌های ورزشی فلسطينی به محل مسابقات جهانی شده و از جمله در سفر ورزشکاران فلسطينی ساکن کرانه باختری که خروج آنها مشروط به کسب اجازه اسرائيل است، مشکل ايجاد کرده اند.

اما مشکل ورزشکاران فلسطينی در همه رشته‌ها تنها به نزاع اسرائيلی- فلسطينی باز نمی‌گردد. بلکه دو پاره بودن سرزمين‌های فلسطينی و وجود دو حکومت؛ يکی تشکيلات خودگردان فلسطينی در کرانه باختری و ديگری، دولت حماس حاکم بر نوار غزه، معضل ديگری برای ورزش فلسطينی‌ها ايجاد کرده است.

تيم فلسطينی شامل ورزشکارانی هم از کرانه باختری و هم از غزه است اما برای تمرين‌های آنها، ورزشکاران اهل غزه در کسب مجوز ورود به کرانه باختری، با موانعی از سوی نظاميان اسرائيلی روبرو می‌شوند.

اکثر نهادهای بين‌المللی ورزشی و از جمله فيفا با تشکيلات خودگردان در کرانه باختری و نه با غزه، ارتباط دارند.

آقای سپ بلاتر در روزهای گذشته با حضور در رام الله، ساختمان جديد فدراسيون فوتبال فلسطينی‌ها را که با پول اهدايی فيفا ساخته شده است، افتتاح کرد.
XS
SM
MD
LG