لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

بازداشت‌های خبرساز در زوریخ؛ مقام‌های فیفا چه اتهاماتی دارند؟


در آستانه برگزاری انتخابات فیفا، سوییس با درخواست اف بی آی، جمعی از مسئولین سرشناس فوتبال جهان که در زوریخ گردهم آمده بودند را بازداشت کرده است.

سپ بلاتر که بخت فراوانی برای ابقا در پست ریاست فیفا دارد، جزو بازداشت‌شدگان نیست اما طی چهل سال حضور در فیفا، روابط نزدیکی با اغلب متهمان داشته است.

از جمله افراد نزدیک به بلاتر، لئوز پاراگوئه‌ای است که رئیس کنفدراسیون آمریکای جنوبی بوده. جک وارنر سیاستمدار و تاجر ترینیدادی هم یازده سال ریاست کنفدراسیون کونکاکاف را برعهده داشته است.

جفری وب رئیس کنفدراسیون آمریکای شمالی و فیگوئرو رئیس فدراسیون اروگوئه از مطرح‌ترین افرادی هستند که دستگیر شده‌اند. هر دو نفر در حال حاضر نایب رئیس فیفا هستند و خبر استرداد قریب‌الوقوع آنها به آمریکا برای محاکمه منتشر شده است.

بنا بر اعلام لرتا لینچ دادستان کل آمریکا، فساد مالی گسترده و سیستماتیک برخی مقامات فوتبالی جهان در داخل و خارج از آمریکا طی دو دهه اخیر محرز شده است.

میزان تخلفات، افزون بر یکصد میلیون دلار برآورد شده که شامل پولشویی، کلاهبرداری، دریافت رشوه و اقدامات غیرقانونی در امور تبلیغات و حق پخش تلویزیونی است.

ادورادو لی رئیس فدراسیون کاستاریکا، خولیو روچو مامور توسعه فیفا، رافائل اسکوئیل رئیس فدراسیون ونزوئلا و خوزه ماریا مارین رئیس سابق فدراسیون هم بازداشت شده‌اند. رسانه‌های بین‌المللی از تداوم روند بازداشت‌ها در روزهای آینده خبر داده‌اند.

بازداشت‌های خبرساز در زوریخ، کنگره فیفا و انتخابات آتی را با ابهام مواجه کرده است. علاقمندان فوتبال در جهان و رسانه‌های منتقد ورزشی، همواره خواستار مبارزه‌ای قاطع با ریشه‌های فساد در فوتبال جهان بوده‌اند. فسادی که در ورزش پولساز فوتبال، دامنه‌اش تا تغییر نتایج بازی‌ها نیز پیش رفته است.

اف بی آی پس از اعطای خبرساز میزبانی دو دوره بعدی جام جهانی به روسیه و قطر وارد عمل شده و از تعدادی افراد مسئول، بازجویی کرده بود.

در دور جدید بازجویی‌ها وزیر ورزش روسیه و مسئولان فوتبالی از نقاط مختلف دنیا که در رای‌گیری انتخاب میزبان جام جهانی نقش داشته‌اند نیز باید پاسخگوی سئوالات پلیس باشند.

قرار است روز جمعه سپ بلاتر که در آستانه ۸۰ سالگی است، نامزدی خود را برای بار پنجم اعلام کند. شاهزاده بن علی حسین از اردن رقیب اوست. میشن فان پراخ از هلند و لوئیز فیگو ستاره سابق فوتبال جهان از پرتغال، از نامزدی احراز سمت ریاست فیفا انصراف دادند.

فیگو درباره دلیل انصرافش گفت به خبرنگاران گفت: «شیوه رأی‌گیری فیفا دموکراتیک نیست، در سراسر جهان حوادثی دیدم که برای علاقمندان فوتبالی پاک، باید مایه شرمساری باشد. در اجلاس کونکاکاف، رؤسای فدارسیون‌ها که مسئولان فیفا را با شیاطین مقایسه می‌کردند، وقتی روی صحنه رفتند همان‌ها را با مسیح مقایسه کردند!»

XS
SM
MD
LG