لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۲

فنایی: گل ایران مقابل ازبکستان صحیح بود


 بازی ایران و ازبکستان در ورزشگاه آزادی
بازی ایران و ازبکستان در ورزشگاه آزادی
در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۲ ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی با یک گل مقابل ازبکستان شکست خورد. با این نتیجه ازبکستان هشت امتیازی شد تا با یک بازی بیشتر نسبت به کره جنوبی در صدر جدول گروه نخست قرار بگیرد.

در دیگر بازی این گروه، قطر با یک گل بر لبنان غلبه کرد. سباستین سوریا بازیکن اروگوئه‌ای تیم قطر، تک گل این تیم را وارد دروازه لبنان کرد. کره جنوبی، ایران و قطر هفت امتیازی هستند و با تفاضل گل، در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند. لبنان نیز با چهار امتیاز در انتهای جدول است.

بازی ایران و ازبکستان در روزی بارانی و تگرگی با حضور ۴۳۷۳۳ تماشاگر برگزار شد. تا ساعاتی قبل از برگزاری مسابقه برخی خبرگزاری‌ها از احتمال لغو مسابقه خبر داده بودند.

باکایف در دقیقه ۷۱ تک گل ازبکستان را به ثمر رساند. محمد نوری در دقیقه ۱۲ برای ایران گل زد که کمک داور اماراتی این گل را مردود اعلام کرد. محمد فنایی کمک داور دیدار فینال جام جهانی ۱۹۹۴ در مصاحبه زنده با شبکه سه صداوسیما، این گل را صحیح اعلام کرد و عملکرد داور اماراتی و کمک داور اول این مسابقه که او نیز از امارات بود را ضعیف دانست.

مجید جلالی کار‌شناس تلویزیونی این مسابقه نیز عملکرد تیم ایران را بهتر از مسابقات قبلی این تیم دانست و گفت: «در روزی که باید می‌باختیم، بازی را بردیم و امروز که باید می‌بردیم، باختیم.»

جلالی عملکرد ایران در ۷۰ دقیقه نخست را مطلوب و قابل قبول ارزیابی کرد اما نقاط ضعفی را نیز در خط حمله و برای گشودن دروازه رقبا برشمرد که باید در بازی‌های بعدی برطرف کرد.

در ترکیب تیم ملی ایران که روزی سراپا هجومی را پشت سر گذاشت، مهدی رحمتی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی، خسرو حیدری، مهرداد پولادی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان (دقیقه ۸۰ علیرضا عباسفرد)، محمد نوری (دقیقه ۶۶ پژمان نوری)، اشکان دژاگه، محمدرضا خلعتبری (دقیقه ۴۶ محمدرضا خلعتبری) و رضا قوچان‌نژاد به میدان رفتند.

در حاشیه شکست تیم ملی

تماشاگران در انتهای بازی و در حالی که از باخت تیم‌ملی ناراحت بودند علیه کفاشیان شعار می‌دادند: «کفاشیان، خنده بسه، کفاشیان حیا کن، فدراسیون را‌‌ رها کن».

ماموران نیروی انتظامی در پایان بازی با ایجاد حلقه دور کفاشیان از او محافظت می‌کردند تا جو ایجاد شده علیه وی فروکش کند و سپس از ورزشگاه خارج شود. همچنین تعدادی ترقه نیز به زمین پرتاب شد.

بازیکنان ازبکستان در پایان بازی و در حالی که از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدند جشن شادی در زمین برپا کردند و حتی قصد داشتند داور را در آغوش بگیرند که با واکنش تند او مواجه شدند. تماشاگران عصبانی ایرانی نیز خطاب به بازیکنان شعار می‌دادند: با این همه هوادار والا خجالت داره!

میرجلال کاسیموف سرمربی ازبکستان در نشست خبری گفت: «در دقایق پایانی منتظر بودیم تا داور سوت بزند و کمی عصبی بازی کردیم. ایران تیم قدرتمندی است و خوشحالم توانستیم این تیم را شکست بدهیم. درباره تصمیمات داوری دوست ندارم اظهار نظر کنم. ضمن اینکه شانس یکی از عوامل موفقیت در فوتبال است و باید بگویم تیم خوش شانس همیشه قوی‌تر است.»

او در پاسخ به خبرنگاری که چطور تیمی که فقط دفاع می‌کند به دنبال پیروزی است، گفت: مشابه این سوال از سرمربی ایران در تاشکند پرسیده شده زیرا ایران در آنجا فقط یک موقعیت گل داشت و ما فرصت‌های بسیار زیادی داشتیم که از دست دادیم. با این حال هنوز تمام تیم‌ها شانس برابری دارند و صعود ما قطعی نیست.

سیموئز: داوری در آسیا مشکل دارد

مربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: وقتی شما به برد می‌رسید هیچکس در مورد بازیکنان حرف نمی‌زند ولی وقتی می‌بازیم بهترین بازیکن کسی است که آن شب بازی نکرده!

آنتونیو سیموئز که به جای کارلوس کی‌روش در نشست خبری حاضر شده بود، گفت: در یک ثانیه می‌توان در بهشت بود و ثانیه‌ای دیگر در جهنم. در منطقه آسیا اتفاق‌های بدی رخ می‌دهد و نظارت کافی روی آن نیست. داوری در آسیا مشکل دارد.

او درباره اینکه چه تیم‌هایی از این گروه شانس صعود دارند، گفت: مسلما ما نمی‌توانیم خودمان را از پیش باخته تصور کنیم و با نتیجه امشب روزهای سختی داریم اما کم شانس هم نیستیم.
بازی‌های بعدی به خرداد سال آینده موکول می‌شود و می‌توانیم بازی‌های دیگر را ببنیم و ارزیابی کنیم. اگر مستقیماً به جام جهانی نرویم می‌توانیم در پلی آف حضور پیدا کنیم که البته این هدف ما نیست اما اگر به پلی آف رفتیم از این فرصت ‌‌نهایت استفاده را می‌بریم.

کمک مربی تیم ملی ایران در ادامه و پیرامون حوادث بازی با ازبکستان گفت: این بازی اهمیت زیادی داشت. برخی مواقع فوتبال می‌تواند خیلی بی‌رحم باشد. امشب مقابل تیم خوبی بازی کردیم ولی متاسفانه جرقه لازم در تیم ما زده نشد. بعد از ۱۰ دقیقه پاس‌های صحیح و انگیزه لازم در تیم ما فروکش کرد. مسئول این باخت ازبکستان نیست و نمی‌خواهم بردی که ازبک‌ها به دست آورده‌اند را زیر سئوال ببرم. تیمی که در خانه ۵ امتیاز خانگی را از دست می‌دهد شرایط صعود برایش سخت می‌شود.
XS
SM
MD
LG