لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

جام جهانی نوجوانان؛ ایران ۴ گل از نیجریه خورد و حذف شد


 تیم ملی نوجوانان ایران
تیم ملی نوجوانان ایران
جام جهانی ۲۰۱۳ فوتبال در رده سنی زیر هفده سال برای ایران به پایان رسید. نوجوانان ایران که به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرده بودند، با قبول شکست ۴-۱ مقابل تیم قدرتمند نیجریه از دور مسابقات حذف شدند.

نیجریه بهترین تیم تاریخ جام جهانی نوجوانان است که در بازی نخست با نتیجه ۶-۱ بر مکزیک مدافع عنوان قهرمانی غلبه کرد. در بازی دوم با سوئد به تساوی ۳-۳ رسید و سپس ۵-۰ بر عراق چیره شد. این تیم حالا با عبور از سد ایران، برای راهیابی به نیمه نهایی به مصاف اروگوئه خواهد رفت. نیجریه تاکنون سه بار فاتح این مسابقات شده و سه بار هم به نایب قهرمانی رسیده است.

با حذف ایران، کلیه تیم‌های آسیایی از دور مسابقات خارج شدند. در این مسابقات که به میزبانی امارات برگزار می‌شود، عراق بدون کسب امتیاز در مرحله گروهی و با دریافت ۱۲ گل حذف شد. امارات هم بدون کسب امتیاز و با۱۰ گل خورده، در خانه با جام خداحافظی کرد. ژاپن در یک هشتم نهایی به سوئد باخت و ازبکستان هم که قهرمان نوجوانان آسیاست با یک گل مغلوب هندوراس شد.

در جدال ایران با نیجریه، علی قلی‌زاده پانزده دقیقه بعد از ورودش به میدان در دقیقه ۸۴ تک گل ایران را به ثمر رساند. ساموئل اکون، کلچی ایهیانچو و دو بار هم یحیی موسی برای نیجریه گلزنی کردند. ایهیانچو حالا با پنج گل در رده دوم جدول گلزنان قرار گرفته، موسی یحیی هم چهار گله است.

در این دیدار مهدی امینی، ساسان جعفری (صادق محرمی)، مصطفی هاشمی، مجید حسینی (کاپیتان)، کمیل حق‌زاده، سعید عزت‌اللهی، امیرحسین کریمی، علی هزامی (علی قلی‌زاده)، محمد بازاج (رضا جعفری)، امیرمحمد مظلوم و یوسف سیدی به میدان رفتند.

امیر مظلوم از بازیکنان ایران پس از پایان بازی گفت او و بقیه اعضای تیم ملی به هیچ وجه کم‌کاری نکردند اما حریف تیم قدرتمندی بود و با توجه به قدرت بازیکنان حریف، «خدا را شکر بازیکنانمان سالم از زمین بیرون آمدند!»

علی دوستی‌مهر سرمربی ایران هم گفت: من ۳۰ سال است مربی پایه هستم. تجربه من می‌‌گوید تیمی که امروز با آن روبه‌رو شدیم، نوجوانان نبود. یک تیم نوجوانان نمی‌تواند این‌قدر باتجربه باشد. اعتراضی به سن و سال بازیکنان نیجریه ندارم اما اگر واقعاً در رده‌ نوجوانان باشند و سن و سالشان کمتر از ۱۷ سال باشد جای تبریک دارد. نیجریه فوق‌العاده پرقدرت است و می‌تواند تیم بسیار خوبی را برای بزرگسالان این کشور تشکیل دهد.

سرمربی ایران در ادامه گفت: یکی از دلایل مهمی که باعث شد نتوانستیم مقابل نیجریه مقاومت کنیم این است که یک هفته قبل از جام جهانی، مجبور شدیم شش بازیکن که از نظر ژنتیکی لب مرز رده سنی نوجوانان و جوانان بودند را خط بزنیم.

یوسف سیدی دیگر بازیکن ایران هم گفت: «بازیکنان نیجریه‌ای از قدرت بدنی بالایی برخوردار هستند، البته ما منتظر نتایج‌ام آر آی بازیکنان آنها هستیم تا ببینیم اینها نوجوانان واقعی هستند یا نه.»

تیم ایران که سال گذشته در تهران با قرار گرفتن در جمع چهار تیم بر‌تر آسیا، جواز حضور در پانزدهمین دوره جام جهانی نوجوانان را کسب کرده و در گروه E این مسابقات قرار داشت، ابتدا به مصاف آرژانتین رفت و به تساوی ۱-۱ رسید. ایران در‌‌ همان نخستین دقیقه با شلیک راه دور مصطفی هاشمی پیش افتاد اما ۱۵ دقیقه بعد، گل مساوی را از تیمی خورد که پیش از این در چهار دوره از جام جهانی نوجوانان به مرحله نیمه نهایی رسیده‌ بود.

ایران در بازی دوم مقابل کانادا به تساوی یک بر یک رسید تا نتیجه اولین دیدارش مقابل آرژانتین را تکرار کند. با این تفاوت که برخلاف بازی نخست، این بار شاگردان علی دوستی‌مهر می‌دان‌دار بودند و موقعیت‌های گلزنی متعددی را از کف دادند. تک گل ایران در نهمین دقیقه توسط امیرحسین کریمی زده شد.

نوجوانان ایران در آخرین بازی از مرحله گروهی با پیروزی در برابر اتریش، به مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۱۳ صعود کردند. تک گل ایران توسط یوسف سیدی به درون دروازه تنها رقیب اروپایی‌اش در این دوره از مسابقات غلتید.

در سایر بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی، مکزیک با دو گل از سد ایتالیا گذشت و تیم مدعی برزیل ۳-۱ مقابل روسیه به پیروزی رسید. برنده بازی برزیل و مکزیک راهی مرحله نیمه نهایی خواهد شد.

در جدال دو تیم قدرتمند آفریقایی، ساحل عاج توانست مراکش را حذف کند و آرژانتین نیز تونس را مغلوب کرد. برنده بازی ساحل عاج با آرژانتین که همگروه ایران بود نیز یک پای مرحله نیمه‌نهایی خواهد بود.
XS
SM
MD
LG