لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

دفاع کی‌روش از خانه‌تکانی در تیم ملی فوتبال ایران


تیم ملی فوتبال ایران برای برپایی اردوی تدارکاتی و انجام دیدارهای دوستانه عازم پرتغال ‌شد. این نخستین برنامه تمرینی تیم ملی پس از جام جهانی ۲۰۱۴ و تمدید قرارداد با کارلوس کی‌روش است.

ترکیب تیم ملی نسبت به جام جهانی جوان‌تر شده و بازیکنان جدیدی دعوت شده‌اند که پیش از این سابقه حضور در تیم ملی را نداشته‌اند.

به رغم نارضایتی سرمربیان پرسپولیس و تراکتورسازی از اینکه هیچ بازیکنی از این دو تیم به اردو دعوت نشده‌اند، سرمربی تیم ملی می‌گوید در انتخاب بازیکنان به تکنیک، انگیزه و روحیه آنها توجه کرده و اسم باشگاه برایش مهم نبوده است.

کارلوس کی‌روش گفت: باشگاه‌های دیگری هم هستند که هیچ بازیکنی در تیم ملی ندارند، زیرا من بازیکنان را بر اساس باشگاهشان انتخاب نمی‌کنم.

او درباره پایین آمدن میانگین سن تیم ملی تاکید کرد: «پیر بودن و یا جوان بودن اهمیت ندارد. مهم کیفیت است. سرمربی پرتغال هم کاروالیوی ۳۸ ساله را دعوت کرده. من به شناسنامه، رنگ پیراهن و سن و بازیکن کاری ندارم. به همین دلیل می‌روم تماشای دیدار صبا با سایپا.»

تفاوت فهرست جدید با جام جهانی

دروازه‌بان‌های اردوی آتی تیم ملی علیرضا حقیقی، علیرضا بیرانوند و محسن فروزان هستند. به این ترتیب رحمان احمدی و دانیال داوری دو سنگربان حاضر در جام جهانی، جای خود را به دو دروازه‌بان جوان‌تر داده‌اند که نمایش مطلوبی در لیگ برتر داشته‌اند.

هاشم بیک‌زاده، وریا غفوری، سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، مهرداد پولادی و خسرو حیدری نیز خط دفاعی جدید تیم ملی را تشکیل خواهند داد.

از فهرست جام جهانی حسین ماهینی، مهرداد بیت‌آشور و احمد آل نعمه خط خورده‌اند. غفوری عضو تازه‌وارد این خط، سابقه بازی ملی ندارد اما عملکرد درخشان فصل گذشته‌اش با پیراهن نفت را امسال در سپاهان تداوم بخشیده تا به تیم ملی دعوت شود.

در خط میانی جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، احمد عبدالله‌زاده، مرتضی پورعلی گنجی، امید ابراهیمی، احسان حاج صفی، سروش رفیعی، مسعود شجاعی، وحید امیری و اشکان دژآگه حضور دارند.

از جمع مسافران جام جهانی در این خط، قاسم حدادی‌فر، بختیار رحمانی و رضا حقیقی دعوت نشده‌اند. پورعلی گنجی ۲۲ ساله نخستین حضور ملی‌اش را تجربه خواهد کرد. رفیعی هافبک هجومی و خوش‌تکنیک فولاد هم ۲۴ ساله است و برای اولین‌بار در تیم ملی به میدان خواهد رفت.

وحید امیری در ۲۶ سالگی برای اولین بار دعوت شده است. او تا قبل از ۲۰ سالگی هرگز پا روی زمین چمن فوتبال نگذاشته بود اما سیر پیشرفت شگفت‌انگیزش باعث شده از ستاره‌های نفت تهران باشد. عبدالله‌زاده ۲۱ ساله از فولاد خوزستان هم برای اولین‌بار فراخوانده شده است

امید ابراهیمی که پیش از جام جهانی و در پی غیبت از اردوی ژوهانسبورگ خط خورده بود، با درخشش در تیم استقلال، فرصت حضور دوباره در اردوی تیم ملی را یافته.

مهاجمان تیم ملی نیز کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و رضا قوچان‌نژاد هستند که همگی در خارج از کشور بازی می‌کنند. آزمون ۱۹ ساله که در جام جهانی حضور نداشت، مجدداً دعوت شده.

کی‌روش درباره احتمال دعوت از بازیکنانی که علیه او صحبت کرده‌اند، گفت: درهای تیم ملی بر روی همه بازیکنان باز است. همیشه بازیکنانی به تیم ملی می‌آیند و می‌روند اما در حال حاضر به این بازیکنان اعتقاد داشتم و آنها را دعوت کردم.

او در پاسخ به این سئوال که آیا بازیکن دو ملیتی جدیدی به تیم ملی دعوت خواهد شد یا خیر، گفت: فقط در شرایطی که یک بازیکن کیفیت لازم را داشته باشد دعوتش می‌کنم. در غیر این صورت نمی‌توانم بازیکن جدیدی را تولید کنم!

سرمربی سابق تیم ملی پرتغال درباره ابراز تمایل لوسیانو ادینیو آقای گل لیگ برای حضور در تیم ملی ایران یادآور شد: این موضوع پیش از آنکه به من ارتباط داشته باشد، مسئله‌ای است بین آن بازیکن و فدراسیون فوتبال. بارها در پرتغال و آفریقای جنوبی با چنین شرایطی روبرو شده‌ام. من فقط بازیکنانی را برای تیم ملی در نظر می‌گیرم که شهروند یک کشور باشند.

XS
SM
MD
LG