لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

فوتبال جهان در سال ۲۰۱۴


 لوییز سوارز پس از گاز گرفتن جورجیو کیه‌لینی
لوییز سوارز پس از گاز گرفتن جورجیو کیه‌لینی

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال، مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان در سال ۲۰۱۴ بود که با حاشیه‌ها و حوادث پرشمار در برزیل برگزار شد. آلمان قهرمان بازی‌ها تا پایان سال، در صدر رنکینگ فیفا باقی ماند.

لیگ قهرمانان اروپا، جام باشگاه‌های جهان و اتهام فساد مالی به فیفا در اعطای میزبانی جام جهانی به قطر، از دیگر مهم‌ترین وقایع فوتبال جهان در سالی است که روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کند.

*پس از ناکامی خانگی بایرن مونیخ مقابل رئال مادرید، چلسی نیز در خانه مغلوب آتلتکیو مادرید شد تا تکلیف جام قهرمانی را تیم‌های اول و دوم پایتخت اسپانیا مشخص کنند. آتلتیکو که موفق شده بود سه غول فوتبال جهان یعنی پورتو، میلان و بارسلونا را حذف کند با از پیش رو برداشتن چلسی، شگفتی دیگری را به ثبت رساند. پسران سیمونه در لالیگا هم قهرمان شدند.

رئال مادرید با پیروزی قاطع ۴-۰ مقابل بایرن مونیخ فینالیست شد. مردان آنچلوتی که در دیدار رفت، یک بر صفر بایرن را در سانتیاگو برنابئو شکست داده بودند، در دیدار برگشت با نتیجه‌ دور از انتظار ۴-۰ به برتری رسیدند.

بایرن می‌خواست اولین تیمی باشد که دو فصل پیاپی لیگ قهرمانان را فتح می‌کند، اما گواردیولا نتوانست پا روی رد پای یوپ هاینکس بگذارد. رئال برای راهیابی به فینال، سه تیم بر‌تر فوتبال آلمان یعنی شالکه، بوروسیا دورتموند و بایرن مونیخ را از پیش رو برداشت.

در دیدار نهایی، رئال برای کسب دهمین جام اروپایی با نتیجه چهار بر یک آتلتیکو را شکست داد. این نتیجه در حالی رقم خورد که آتلتیکو تا دقیقه ۹۳ بازی با گل دیگو گودین برنده بود اما سرجیو راموس بازی را به وقت اضافه کشید.

وقت اضافه‌ای با سه گل برای رئال توسط گرت بیل، مارسلو و کریستیانو رونالدو. رئال مادرید آخرین بار در سال ۲۰۰۲ به قهرمانی رسیده بود.

*ماه آوریل، تیتو ویلانووا سرمربی پیشین بارسلونا پس از دو سال مبارزه با سرطان، در ۴۵ سالگی از دنیا رفت. او در بهترین دوران تاریخ بارسا دستیار گواردیولا بود و با این تیم ۱۴ جام مختلف از جمله سه عنوان قهرمانی لالیگا و دو جام قهرمانی اروپا کسب کرد. او بعد از جدایی گواردیولا سرمربی بارسا شد و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. در ۱۹ بازی ۱۸ پیروزی را کسب کرد. موفقیتی که سرطان مهلت نداد تداوم یابد.

*در فهرستی که مجله فوربس چاپ کرد، رئال مادرید از نظر درآمد و ارزش مالی با پیشی گرفتن از بارسلونا و منچستر یونایتد در صدر تیم‌های جهان قرار گرفت. طبق تخمین، ارزش این باشگاه حدود سه میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار است.

* مخالفان برگزاری جام جهانی در برزیل، بار‌ها در شهرهای مختلف با پلیس درگیر شدند تا خیابان‌ها، صحنه خشونت و نا‌آرامی باشد. حتی گروهی از اقوام بومی برزیل نیز سوار بر اسب و با تیر و کمان، در اعتراض‌ها مشارکت داشتند. دلیل اصلی اعتراض‌ها «هزینه هنگفت برای جام جهانی» به جای بهبود وضعیت خدمات عمومی بود.

*جام جهانی با شگفتی‌های فراوان برگزار شد. مدافع عنوان قهرمانی پس از تحقیر در برابر هلند، با باخت از شیلی در‌‌ همان مرحله اول حذف شد. ایتالیا مثل اسپانیا با وضعی ناگوار به خانه بازگشت. انگلیس بازنده سنتی جام‌های اخیر نیز سرنوشت مشابهی داشت.

در حاشیه جام، اتفاقی رخ داد که بازتاب جهانی‌اش کمتر از ضربه سر زیدان به سینه ماتراتزی در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ نبود! اروگوئه در حالی ایتالیا را از گردونه جام جهانی خارج کرد که نتیجه مسابقه تحت‌الشعاع رفتار لوییز سوارز قرار گرفت.

او جورجیو کیه‌لینی بازیکن حریف را گاز گرفت تا ضمن از دست دادن ادامه بازی‌ها با محرومیتی سنگین از طرف فیفا مواجه شود. این محرومیت، با فحاشی خوزه موجیکا رئیس جمهور اروگوئه خطاب به مقامات فیفا همراه شد.

در کنار تیم‌هایی چون کاستاریکا، شیلی، کلمبیا، مکزیک و آمریکا، الجزایر هم موفق ظاهر شد. این تیم بخشی از پاداش دریافتی‌اش را به مردم غزه اختصاص داد.

آلمان در نیمه‌نهایی با نتیجه غیرمنتظره و شگفت‌انگیز ۷-۱، میزبان را درهم کوبید. این بد‌ترین نتیجه تاریخ فوتبال برزیل در یک قرن اخیر بود. برزیل که آمده بود با قهرمانی در ورزشگاه ماراکانا خاطره تلخ ۱۹۵۰ را پاک کند، خاطره‌ای تلخ‌تر را جایگزین کرد!

میروسلاو کلوزه در بازی با برزیل شانزدهمین گل خود را در جام جهانی به ثمر رساند تا رکورد پیشین که در اختیار رونالدو بود را بشکند.

آرژانتین هم با درخشش و هنرنمایی لیونل مسی فینالیست شد. آلخاندرو سابه‌یا و یواخیم لو سرمربیان تیم‌هایی که به فینال رسیدند، سابقه دستیاری در تیم ملی کشورشان را دارند و هر دو به عنوان کمک‌مربی نیز جام جهانی را تجربه کرده بودند.

واتیکان خواستار آتش‌بس جهانی در جریان بازی نهایی جام جهانی شد. این فراخوان در حالی مطرح ‌شد که تحولات خونبار غزه و کشتار در اوکراین ادامه داشت.

آلمان در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برای چهارمین بار قهرمان شد و آرژانتین نتوانست سومین جام را به خانه ببرد. تک گل بازی را ماریو گوتزه در دقیقه ۱۱۳ زد. مهم‌ترین حادثه فینال، حرکت مشکوک دروازه‌بان آلمان روی هیگواین بود که داور اعتقادی به اخراج یا پنالتی نداشت.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تماشاگر فینالی بود که برای نخستین بار، به قهرمانی تیمی اروپایی در آمریکای لاتین انجامید. آلمان پیش از این در جام‌های جهانی ۱۹۵۴، ۱۹۷۴ و ۱۹۹۰ به قهرمانی رسیده بود.

لیونل مسی عنوان بهترین بازیکن را کسب کرد، جیمز رودریگز کلمبیایی با شش گل زده آقای گل شد و به رئال مادرید پیوست. پل پوگبا از فرانسه پدیده جام جهانی شد و مانوئل نویر از آلمان هم بر‌ترین دروازه‌بان.

*جنجالیترین بازی از مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا شامگاه چهاردهم اکتبر در بلگراد برگزار شد که نخستین سفر آلبانی به صربستان از سال ۱۹۶۷ بود. این مسابقه به دلیل خشونت بازیکنان دو تیم و درگیری‌های درون زمین، نیمه‌تمام ماند.

آلمان نیز پس از شکست مقابل لهستان، در بازی خانگی در برابر ایرلند هم متوقف شد تا شگفتی بزرگ دیگری برای قهرمان جهان رقم بخورد.

*مهم‌ترین جایزه مراسم سالانه فوتبال آسیا که عنوان مرد سال است، به ناصر شمرانی از عربستان و عضو باشگاه الهلال رسید. کنفدراسیون آسیا به بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی جایزه جداگانه‌ای می‌دهد. به همین خاطر از سال ۲۰۰۰ تاکنون عربستان تنها کشوری است که توانسته چهار بار عنوان بر‌ترین بازیکن سال را نصیب خود کند.

*قرعه‌کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان برگزار شد. دیدارهایی که در سال جدید میلادی به انجام می‌رسد. لیگ قهرمانان در حالی به سال نو نزدیک شد که رئال در بهترین فرم خود طی سال‌های گذشته قرار دارد و از حیث تداوم پیروزی‌ها، از پارسال که قهرمان شد هم آماده‌تر است.

چلسی با مورینیو روزهایی رویایی را سپری می‌کند. پاری‌ سن ژرمن به زلاتان ابراهیموویچ دل بسته که یکی از سه بازیکن خطرناک حال حاضر دنیاست. آرسنال نیز به دور بعد رسیده. آرسن ونژه فاصله چندانی با برپایی چشن بیستمین سال سرمربیگری در این تیم ندارد اما نیمکت او بیش از هر زمان دیگری در سال‌های اخیر متزلزل شده.

منچسترسیتی در حالی به مصاف بارسلونا خواهد رفت که به طرزی معجزه‌آسا صعود کرد. آنها در دو بازی آخر مرحله گروهی، بخت چهارم صعود بودند. اما برد ناباورانه مقابل بایرن مونیخ با هت تریک آگوئرو و غلبه بر آث رم در خانه حریف، این تیم را روانه دور بعد کرد.

یوونتوس، بوروسیا دورتموند، بارسلونا، آتلتیکو مادرید و پورتو نیز با امید به نمایشی قدرتمندانه‌تر از سالی که گذشت، پا به سال جدید می‌گذارند.

*سپ بلا‌تر گفت برای لغو تصمیم کمیته اجرایی فیفا و اعطای میزبانی جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر هیچ مبنای قانونی وجود ندارد. او این اظهارات را در پی جنجال رسانه‌ای بر سر گزارش ۴۳۰ صفحه‌ای مایکل گارسیا وکیل آمریکایی و مامور تحقیق در این زمینه به زبان آورد.

پیش از آن هم ساندی‌تایمز گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن قطر «پنج میلیون دلار» به برخی افراد عالی‌رتبه فیفا پرداخت کرده بود.

*رئال مادرید با غلبه کرول آزول مکزیک و سان لورنزو از آرژانتین، جام باشگاه‌های جهان را نصیب خود کرد. این رقابت‌ها در مراکش برگزار شد و سرجیو راموس به اتفاق گرت بیل، گلزنان رئال در فینال بودند.

XS
SM
MD
LG