لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

جام جهانی فوتبال زنان؛ رکوردشکنی خانم مارتا


 مارتا در بازی برزیل و کره جنوبی
مارتا در بازی برزیل و کره جنوبی

هفتمین دوره جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی کانادا در حال برگزاری است. جنجال‌های اخیر در فیفا و بازداشت برخی مقامات عالیرتبه این ارگان، تاثیری بر حساسیت و جذابیت این تورنمنت نگذاشته است.

در گروه نخست، کانادا میزبان مسابقات مقابل تیم قدرتمند چین با یک گل به برتری رسید. نیوزلند با همین نتیجه مغلوب هلند شد.

بازی‌های گروه دوم پرگل بود. آلمان با سرمربیگری خانم سیلویا ناید، در جشنواره‌ای از گل موفق شد ۱۰ بار دروازه ساحل عاج را بازکند که بیانگر عدم توسعه فوتبال زنان در ساحل عاج، در قیاس با فوتبال مردان است. سلیا ساسیچ و آنیا میتاگ در این بازی هت تریک کردند.

نروژ با چهار گل بر تایلند چیره شد. ایزابل هرلوفسن زننده دو گل نروژی‌ها بود تا این تیم بعد از آلمان، در رده دوم گروه بایستد.

کامرون در گروه سوم توانست نماینده‌ای شایسته برای آفریقا باشد و شش گل به اکوادر بزند. از همین گروه ژاپن مدافع عنوان قهرمانی با یک گل بر سوئیس پیروز شد. آیا میاما بهترین بازیکن آسیا تک‌گل ژاپنی‌ها را به ثمر رساند.

در گروه چهارم، سوئد و نیجریه به تساوی پرگل ۳-۳ رضایت دادند. اما آمریکا با نتیجه ۱-۳ بر استرالیا غلبه کرد تا صدرنشین شود.

در گروه E اسپانیا و کاستاریکا به تساوی رسیدند. تیم مدعی برزیل با گل‌های فورمیگا و مارتا کره جنوبی را از پیش رو برداشت. مارتای ۲۹ ساله برجسته‌ترین زن فوتبالیست تاریخ است و تاکنون پنج بار بانوی سال فوتبال دنیا معرفی شده است.

مارتا با گلی که به نماینده آسیا زد، تعداد گل‌های خود در تاریخ جام جهانی را به عدد ۱۵ رساند تا به تنهایی در صدر قرار بگیرد. بریگیت پرینتس آلمانی با ۱۴ گل دوم است و چون از فوتبال خداحافظی کرده، دیگر امکان ترقی این رکورد را نخواهد داشت. ابی وامبک آمریکایی با ۱۳ گل در رده سوم است و با توجه به حضورش در این دوره از بازیها، رقابت او با مارتا ادامه دارد.

از رقابتهای گروه F فرانسه توانست انگلستان را ۰-۱ مغلوب کند. کلمبیا و مکزیک هم امتیازات بازی را تقسیم کردند.

جام جهانی فوتبال زنان از سال ۱۹۹۱ و به ميزبانی چين پايه‌گذاری شد. در اولين دوره رقابت‌ها، آمريکا قهرمان شد. نروژ در رده دوم قرار گرفت. سوئد هم در بازی رده‌بندی چهار بار دروازه آلمان را باز کرد.

سوئدی‌ها چهار سال بعد ميزبان جام جهانی شدند اما با شکست در ضربات پنالتی مقابل چين، از راهیابی به نيمه‌نهايی بازماندند تا جام نصيب نروژ شود. آنها آلمان را در فينال مغلوب کردند. آمريکا مدافع عنوان قهرمانی هم با غلبه بر چين، روی سکوی سوم ايستاد.
آمريکا که سال ۱۹۹۴ ميزبان جام جهانی فوتبال مردان بود بود، پنج سال بعد جام جهانی زنان را هم برگزار کرد. در فينال حيثيتی بين ميزبان و چين، آمریکا با ضربات پنالتی موفق شدند جام را در خانه نگه دارد. برزيلی‌ها هم در ضيافت پنالتی‌ها عنوان سومی را از چنگ نروژ خارج کردند.

سال ۲۰۰۳ آمريکا برای دومين دوره پياپی ميزبان شد اما دو تيم اروپايی فيناليست شدند. آلمان بر سوئد غلبه کرد تا برای نخستين بار قهرمان شود. آمریکا هم بر کانادا پيروز شد تا مدال برنز را نصیب خود کند.

سال ۲۰۰۷ چين مجدداً ميزبانی را بر عهده گرفت اما در مرحله يک چهارم نهايی به نروژ باخت و حذف شد. فينال را آلمان با دو گل از برزيل برد تا از جام قبلی دفاع کند. آمريکا هم که برای پنجمين بار پياپی به نيمه‌نهايی رسيده بود، نروژ را برد تا روی سکوی سوم بايستد.

در جام جهانی ۲۰۱۱ ژاپنی‌ها شگفتی‌ساز شدند و با برتری مقابل آمریکا، جام قهرمانی را تصاحب کردند. سوئد هم با پیروزی بر فرانسه سوم شود.

در تاریخ مسابقات، آمریکا با دو قهرمانی، یک نایب قهرمانی و سه عنوان سومی، پیشتاز تیم‌های ملی فوتبال زنان در سراسر جهان است. آلمان دو بار اول شده و یک بار نایب قهرمان.

غیر از آمریکا و آلمان، فقط نروژ و ژاپن سابقه قهرمانی دارند و تیم‌های قدرتمندی مثل برزیل، انگیزه فراوانی برای فروریختن این طلسم در جام جهانی ۲۰۱۵ دارند.

XS
SM
MD
LG