لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

مجانی شدن تدریجی تماشای فوتبال در ایران


عدم استقبال تماشاگران از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، برخی تیم‌ها را بر آن داشت که زمینه را برای ورود رایگان هواداران به ورزشگاه‌ها مهیا کنند.

پس از رایگان شدن تماشای بازی‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و عدم فروش بلیت برای طبقه دوم ورزشگاه آزادی در بازی‌های اخیر، حالا حامی مالی باشگاه استقلال هم اعلام کرده است که تا پایان فصل، هوادارانش نیازی به خریداری بلیت نخواهند داشت.

بلیت‌فروشی از جمله منابع درآمدزایی برای باشگاه‌هاست. در لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال جهان که گیشه در اختیار خود تیم‌هاست، اغلب هواداران، بلیت کامل فصل را پیش خرید می‌کنند تا حمایت بهتری از باشگاه خود داشته باشند.

در ایران اما تیم‌ها فقط سهمی از این درآمد را دریافت می‌کنند که آنهم با لغو تدریجی بلیت‌فروشی از سوی باشگاه‌ها مواجه است. در حالیکه باشگاه‌ها به خاطر تمرد صداوسیما از «حق پخش قانونی» برخوردار نیستند، زمینه درآمدزایی از راه بلیت‌فروشی نیز منتفی می شود.

پرسپولیس و استقلال تا دهه ۷۰، چند ساعت مانده به آغاز بازی با ورزشگاهی مملو از تماشاگر مواجه بودند. در برخی بازی‌ها حتی تماشاگر با بلیت، راهی به داخل ورزشگاه نمی‌یافت. تراکتورسازی تبریز نیز دو فصل قبل، دهها هزار تماشاگر ثابت در دیدارهای خانگی داشت.

خالی شدن ناگهانی سکوها در تهران و شهرستان‌ها، باشگاه‌ها را به تکاپو انداخته تا به هر طریقی مردم را با استادیوم آشتی دهند. در دسترس‌ترین راه حل، نفروختن بلیت است.

شعار خصوصی‌سازی باشگاه‌ها که دولت اعلام کرده بود با جدیت در حال پیگیری است، با لغو «مزایده برای واگذاری پرسپولیس و استقلال» متوقف شد تا همه چیز به روال سابق برگردد. حالا حذف بلیت‌فروشی، قدمی رو به عقب محسوب می‌شود.

خبرگزاری مهر در گزارش انتقادی خود نوشته: «تماشای رایگان و التماس برای بازگرداندن تماشاگران، از باشگاه پرسپولیس شروع شد. حالا تیم‌های دیگر هم این کار را تکرار می‌کنند. این مسئله هم خجالت‌آور است، هم تضعیف‌کننده و هم اینکه بازخورد بین‌المللی بدی دارد.»

مجید جلالی سرمربی سایپا نیز با تماشای رایگان بازی‌ها مخالف است و در نشست خبری تیمش گفت: «در یک مقطع تصمیماتی می‌گیریم و متوجه نیستیم در طولانی‌مدت چه تاثیری خواهد گذاشت. درست مثل یارانه که اکنون به مشکل خورده. رایگان کردن استادیوم در آینده تبعات منفی زیادی خواهد داشت.»

سایت ورزش سه از تماشای مجانی بازی‌های خانگی استقلال تا پایان فصل خبر داده. به این ترتیب برای طرفداران این تیم و همچنین باشگاه‌های رقیب، دیدن بازی در برابر گسترش فولاد، پدیده، سپاهان، تراکتورسازی و فولاد در ورزشگاه آزادی، هزینه‌ای جز رفت و آمد در برنخواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا، امکان حضور بیشتر اقشار کم درآمد در ورزشگاه‌ها را از جمله نکات مثبت این طرح دانسته و در شرح نکات منفی، تاکید کرده است که امکان دارد در آینده، تماشاگران حاضر به خریداری بلیت نباشند.

وقتی بلیت فروخته نشود، مسئله شماره صندلی هم منتفی است و طبعاً آمار دقیقی نیز از تعداد تماشاگران به دست نخواهد آمد. موضوعی که باعث کسر امتیاز فوتبال ایران از سوی کنفدراسیون آسیا خواهد شد.

ایسنا هشدار داده کشورهای خلیج فارس با قرعه‌کشی ماشین و رایگان کردن بازی‌ها هواداران را راضی به حضور در ورزشگاه‌ها می‌کردند و حالا این واقعیت به فوتبال ایران هم نزدیک است.

جواد زرینچه ستاره سابق تیم ملی ایران پیشنهاد متفاوتی ارائه کرده. او با رایگان شدن بازی‌ها مخالف است و این امر را آسیب به فرایند خصوصی‌سازی در فوتبال می‌داند. زرینچه معتقد است به جای رایگان کردن، بهتر است نرخ بلیت‌ها کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG