لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

اعتراض ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا؛ امیدواریم مجبور نشویم در منطقه کونکاکاف بازی کنیم


فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا، نسبت به آنچه رفتار نادرست و جانبدارانه با عربستان عنوان شده، اعتراض کرده است.

پس از اینکه باشگاه‌های ایران از میزبانی رقبای عربستانی محروم شدند، لبنان به عنوان یکی از گزینه‌ها به عنوان زمین بی‌طرف معرفی شد اما عربستان اعلام کرد در این کشور هم حاضر به انجام مسابقه نیست. کنفدراسیون آسیا هم تصمیم عربستان را پذیرفت.

ایران این مسئله را ملایمت رفتار با عربستان دانسته و اینکه «هر کشوری دولت عربستان نخواهد، AFC هم بپذیرد» را غیر قابل قبول می‌داند. فدراسیون ایران خطاب به ارگان این رشته ورزشی در آسیا نوشته است که به خاطر تصمیمات کنفدراسیون، تحت فشار شدید رسانه‌های ایران است.

در این نامه آمده: هشدار می‌دهیم مسئولیت چنین رفتار نادرستی با AFC است که چشمانش را روی اقدامات نادرست سعودی‌ها بسته. در ممنوع کردن سفر شهروندان سعودی به لبنان، بار دیگر دخالت آشکار دولت عربستان در فوتبال را شاهدیم که برخلاف اساسنامه فیفا و AFC است.

ایران در بخشی از نامه ارسالی، با کنایه به کنفدراسیون آسیا نوشته است: از AFC می‌خواهیم که فهرست ورزشگاه‌های مورد علاقه عربستان را تهیه کند و سپس دیگر اعضای این نهاد، خود را به آنچه دولت سعودی خواسته ملزم کنند.

ایران با معرفی عمان به عنوان میزبان قطعی بازی‌های نمایندگانش، تاکید کرده: «امیدوارم عربستان در ساعات باقی‌مانده، سفر شهروندان خود به مسقط را ممنوع نکنند که در این صورت مجبور به انتخاب ورزشگاه در قاره اقیانوسیه یا منطقه کونکاکاف «حوزه فوتبال آمریکای شمالی» خواهیم بود!

AFC در نامه‌ای به ایران، رای نهایی خود را درباره برگزاری بازی‌های این دو کشور در زمین بی‌طرف صادر کرد. ایران با دو هفته تاخیر، از کنفدراسیون آسیا پرسیده: چرا اساسنامه کمیته رقابت‌های AFC که در دوحه برگزار شد، فقط چهار روز قبل از شروع جلسه به دست اعضا رسید؟

ایران این کنفدراسیون را به ارائه اطلاعات غلط و عدم پایبندی به تعهداتش متهم کرده و نوشته است: توضیحی شفاف و واضح بدهید که چرا فدراسیون ایران از حق مسلم خود درباره‌ نحوه تصمیم‌گیری ۱۵ مارس محروم شده است.

فدراسیون فوتبال با اشاره به رضایت تیم‌های اماراتی و قطری از بازی در ایران و همچنین حضور افسران ICSS در ورزشگاه آزادی، نسبت به اینکه تصمیم نهایی با توجه به نامه طرف عربستانی اتخاذ شده، اعتراض کرده و می‌نویسد: «این تصمیم کاملاً برخلاف عدالت و اساسنامه AFC است. خواسته یا ناخواسته تصمیم شما به روح ورزش آسیب زده.»

فدراسیون فوتبال ایران همچنین به AFC هشدار داده است که «عربستان قصد دارد کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را مقابل ایران قرار دهد و اگر چنین اقدامات خصمانه‌ای متوقف نشود، دولت و فدراسیون ایران نیز پاسخ خواهند داد.»

ایران با اشاره میزبانی تیم‌های ملی عراق و افغانستان در ایران، بر روابط دوستانه با کشورهای دیگر تاکید کرده و نوشته است: این حق را برای خودمان می‌دانیم که موضوع را از طریق فیفا و دادگاه عالی ورزش دنبال کنیم تا از حق‌مان در برابر ادعای دولت عربستان دفاع کنیم.

در پایان نامه نیز ضمن طعنه‌ای دیگر به مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است: با توجه به اینکه تحت تاثیر مسئولان عربستانی قرار گرفته‌اید، پیشنهاد می‌دهیم ماده سه اساسنامه خود را اصلاح کرده و اعلام کنید که موضوعات سیاسی و مذهبی باید در فوتبال دخیل شوند.

XS
SM
MD
LG