لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

پای رئیس اتحادیه بارفروشان به پرونده میوه‌های قاچاق باز شد


 عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

همزمان با انتشار خبر کشف و امحا ۳۰ تن میوه خارجی «ممنوعه» در ایران طی دو هفته اخیر٬ از غرفه رئیس اتحادیه بارفروشان نیز میوه قاچاق کشف شده است.

محمدعلی باغستانی٬ رئیس سازمان حفظ نباتات روز شنبه ۱۵ اسفندماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر از کشف ۳۰ تن میوه «ممنوعه» خارجی در نقاط مختلف ایران خبر داده است.

آقای باغستانی گفته طی این مدت «یک محموله در خراسان جنوبی شامل حدود ۱۰ تن لیموترش و نارنگی و یک محموله در یزد شامل سه تن نارگیل و ۲۰۰ کیلوگرم نارنگی کشف و امحا شده است.»

وی همچنین افزوده در میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان نیز یک محموله ۱۳ تنی از میوه‌های قاچاق کشف و ضبط شده است.

در تهران هم گزارش‌هایی از کشف و ضبط چندین تن میوه قاچاق منتشر شده که از رئیس اتحادیه بارفروشان به عنوان یکی از متهمان در این خصوص نام برده می‌شود.

محمد محمدی٬ مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم» از کشف میوه‌های قاچاق در حجره رئیس این اتحادیه خبر داده و گفته نماینده‌های گمرگ و جهاد کشاورزی نیز این موضوع را تایید کرده‌اند.

محمدی در واکنش به تکذیب این مساله از سوی رئیس اتحادیه بارفروشان گفته «سوابق پرونده این فرد مشخص است و پرونده‌های دیگر هم داشته است.»

ماموران تعزیرات حکومتی ۱۰ اسفندماه از حجره این مقام مسئول در میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهر تهران «چند کارتن نارگیل شیری قاچاق» کشف کرده‌اند٬ اما وی گفته که کارتن‌ها متعلق به او نیست.

آن‌طور که خبرگزاری «تسنیم» نوشته «سود ۱۵۰ میلیارد تومانی قاچاق میوه باعث شده که هیچ مسئولی توانایی مقابله با آن را نداشته و جلوگیری از ورود آن را به گردن دیگری» بیندازد.

براساس اعلام مقام‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ۹ ماهه نخست امسال ۱۵ هزار تن میوه قاچاق در ایران کشف شده است.

بحث واردات میوه از زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای این نوع واردات را «خجالت‌آور» خواند٬ به یکی از مسائل مورد بحث مسئولان شهری و دولتی در ایران تبدیل شده است.

آقای خامنه‌ای روز ۱۹ بهمن ماه گفته بود «کشور با این عظمت، انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات.»

در پیوند با این اظهارات علی اکبرپور احمدنژاد، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالای استان تهران هم از آغاز طرح تشدید برخورد با میوه قاچاق در میادین بزرگ میوه و تره بار خبر داده است.

با وجود اجرای این طرح٬ قاچاق میوه همچنان در ایران ادامه دارد و به گفته محمود حجتی٬ وزیر جهاد کشاورزی «نابسامانی موجود در مرزهای کشور» مهم‌ترین عامل تداوم این پدیده است.

XS
SM
MD
LG