لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

افتتاح نشست گروه ۲۰؛ انتقادها از آمریکا برای خروج از توافق پاریس


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه، ۱۶ تیرماه، در افتتاحیه نشست گروه ۲۰ در هامبورگ خواستار آن شد که رهبران گروه ۲۰ بر سر موضوعات مناقشه‌برانگیز با حفظ اصول خود به مصالحه‌ دست یابند.

صدراعظم آلمان اظهار داشت که اکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان چشم به رهبران گروه ۲۰ دوخته‌اند، تا به حل مشکلات جهان کمک کنند.

آنگلا مرکل گفت دستیابی به راه‌ حل‌ها تنها زمانی ممکن است که «خود را برای رسیدن به مصالحه آماده کنیم».

از سوی دیگر در حالی که هزاران نفر در خیابان‌های هامبورگ دست به‌‌ اعتراض زده‌اند، رهبران گروه بریکس، با صدور بیانیه‌ای توافق آب‌وهوایی پاریس را غیرقابل مذاکره دانسته و خواستار بازگشتن آمریکا به این توافق شدند.

ماه گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که کشورش از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج می‌شود، تصمیمی که موجی از اعتراض‌ در میان کشورها را در پی داشت.

روز جمعه، برزیل، روسیه، هند و چین، که از اقتصادهای نوظهور هستند با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار آن شدند که گروه ۲۰ برای اجرای توافق آب‌وهوایی پاریس تلاش کند.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در این باره گفت: «توافق پاریس درباره تغییرات آب‌و‌هوایی اجماع مهمی است که به آسانی به‌ دست نیامده و نباید آن را به‌ سادگی رها کرد.»

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، هم گفت رهبران گروه ۲۰ از دونالد خواهند خواست که در تصمیم خود برای خروج از توافق پاریس تجدید نظر کند.

خانم می گفت: «ما درباره توافق پاریس دوباره مذاکره نمی‌کنیم، این توافق به قوت خود باقی خواهند ماند، اما من می‌خواهم ببینم که آمریکا راهی پیدا کند که به توافق دوباره بپیوندد.»

در کنار توافق آب‌وهوایی پاریس، دونالد ترامپ با فهرستی از توافقات تجاری و سیاسی مخالفت کرده و خواستار مذاکره دوباره درباره آنها شده یا آنها را ملغی کرده است.

توافق ‌آب‌وهوایی پاریس، توافق تجاری نفتا، تجارت با چین و مکزیک، توافق هسته‌ای ایران، تامین مالی ناتو، تامین مالی سازمان ملل، رابطه با کوبا از جمله این موضوعاتی است که دونالد ترامپ خواستار تجدید نظر درباره آنها شده است.

کشورهای عضو بریکس در بیانیه‌ خود همچنین تاکید کردند که خواهان تجارت شفاف، قانون‌محور، غیرتبعیض‌آمیز و اجرای قوانین جاری سازمان تجارت جهانی هستند و با حمایت‌گرایی مخالفند.

از سوی دیگر واشینگتن تهدید کرده که با اجرای یک قانون مربوط به دوران جنگ سرد واردات فولاد را به دلیل ملاحظات امنیت ملی محدود کند، اقدامی که چین و شرکای اروپایی از آن ضربه خواهند خورد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسون اتحادیه اروپا روز جمعه در هامبورگ گفت این اتحادیه در صورت اعمال محدودیت در مورد فولاد از سوی آمریکا، «بی‌درنگ و به نحو مقتضی» پاسخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG