لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

نامه به شهردار برای علنی کردن پرونده‌ برج‌باغ‌ها؛ «افشای» مجوزها


نمایی از تهران
نمایی از تهران

بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران از شهردار تهران خواست اطلاعات تمامی پرونده‌های برج‌باغ‌های تهران را منتشر کند.

این عضو شورای شهر به خبرگزاری ایسنا گفت به پیروز حناچی شهردار تهران نامه نوشته و از او خواسته که اطلاعات تمامی پرونده‌های برج باغ از سال ۱۳۸۲ تاکنون را علنی کند.

بهاره آروین گفت: «شورای شهر تهران با هدف توقف تخریب فضای سبز تهران و صیانت از باغ‌های باقی‌مانده در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ مصوبه موسوم به برج‌باغ را لغو کرد، اما طی روزهای گذشته و بعد از استفساریه شهردار تهران و ایجاد مطالبه در افکار عمومی برای حفظ فضای سبز و باغات، از شهردار تهران خواستیم که فهرست تفصیلی تمامی پرونده‌های صادره براساس مصوبه برج باغ از سال ۱۳۸۲ یعنی سال تصویب مصوبه برج‌باغ تاکنون را روی سامانه شفافیت منتشر کنند.»

به گفته رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران، حتی بر اساس مصوبه لغو شده، ضوابط ساخت‌وساز در برج‌باغ‌ها رعایت نشده است.

بر اساس تصمیم شورای شهر تهران در سال ۱۳۸۲، مجوز ساخت‌وساز در ۳۰ درصد مساحت هر تکه باغ داده شد به شرطی که ۷۰ درصد باقی‌مانده باغ دست نخورد.

اما همان‌طور که بهاره آروین به آن اشاره کرده سازندگان برج‌ها به ۳۰ درصد مصوب قناعت نکرده و فضای سبز تهران را با بتون و آهن بلعیدند.

در سال ۱۳۹۶ شورای شهر تصمیم به لغو مصوبه برج‌‌باغ‌ها می‌گیرد اما شهرداری اردیبهشت ۱۳۹۷ با یک سال تاخیر این مصوبه را ابلاغ می‌کند.

آن‌طور که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده در مدت این یک‌ سال برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها بدهی‌ها و عوارض خود را به شهرداری پرداخت کرده تا میوه آن را روز ۱۵ اسفند امسال از شهرداری بچینند.

در این روز شهرداری اعلام کرد برای ۶۲ متقاضی که عوارض خود را به طور کامل پرداخت کردند، مجوز ساخت و ساز صادر شود.

اکنون بهاره آورین از شهردار خواسته که همه پروندهای برج‌ باغ‌های تهران از سال ۱۳۸۲ تاکنون را منتشر کند.

افشای گیرندگان مجوز برج‌باغ‌ها

از سوی دیگر یاشار سلطانی که پس از افشای املاک نجومی به زندان افتاد در توییتر خود به شماری از ارگان‌هایی که این ۶۲ مجوز به آنها رسیده اشاره کرده است:

«سازمان تامین اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، شرکت بیمه ایران، بانک سامان، شرکت تعاونی مسکن کارکنان بانک سامان، شرکت گروه راهبران اقتصادی آرمان، شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا، موسسه خیریه بنیاد رشد، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، بانک تعاون کشاورزی ایران، شرکت بهساز کاشانه، تعاونی مسکن کارکنان شهرداری منطقه ۲۱ تهران، شهرداری منطقه ۲۲ و تعاونی مسکن کارکنان و اعضای بسیج شهرداری تهران.»

منبع: خبرگزاری ایسنا؛ ح.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG