لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۹

ليونل مسی به اسرائيل و اوزيل به فلسطين کمک نکرده‌اند


 روز قدس در ایران؛ عکس از تسنیم
روز قدس در ایران؛ عکس از تسنیم

درج نقل قول‌ يا خبر غير واقعی درباره ستاره‌های ورزشی در رسانه‌ها چندان غير معمول نيست. اما وقتی موضوعی با اهميت و حساسيت اسرائيل و غزه در ميان باشد، هر خبری پيش از احراز صحت، بازتابی چشمگير در جهان خواهد يافت. به نحوی که حتی تکذيب هم از شدت تاثيری که به جا گذاشته نمی‌کاهد.

چهارشنبه اول مرداد ايسنا در گزارشی نوشت: «در شرايطی که کشتار بی‌رحمانه رژيم صهيونيستی در نوار غزه با واکنش‌های زيادی از سوی چهره‌های ورزشی روبه‌رو شده، رسانه‌های اسرائيلی مدعی شدند که ليونل مسی يک ميليون يورو به اين رژيم کمک مالی کرده.»

اما منبع اين خبر نه رسانه‌های ورزشی يا سياسی اسرائيلی، بلکه يک سايت سرگرمی بوده. خبری که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و چند سايت غير معتبر منتشر شده و عکس‌های دستکاری شده مسی نيز بارها باز نشر می‌شود. طنين اين خبر چنان وسيع بود که حتی در راهپيمايی روز قدس در ايران، پارچه‌نوشته بزرگی عليه ليونل مسی در دست تظاهرکنندگان بود.

جالب اينکه از مسی، عکس‌هايی دستکاری شده در دنيای مجازی ديده می‌شود که پيراهنی با شعارهای حمايت از فلسطين روی آن درج شده است.

به همان اندازه که خبر کمک يک ميليون يورويی مسی به اسرائيل اشتباه بود، خبر کمک ۶۰۰ هزار دلاری مسعود اوزيل ستاره تيم ملی آلمان به مردم غزه هم صحت نداشت. مبلغی که در چند رسانه داخلی به پوند و در چند رسانه ديگر به دلار درج شده بود!

ايرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نوشته بود اوزيل پاداش ۳۰۰ هزار پوندی به خاطر قهرمانی در جام جهانی را به مردم غزه اهدا کرده. اين در حالی است که اصولاً فيفا برای اعطای پاداش تيم‌های جاضر در جام جهانی از واحد پول پوند استفاده نکرده!

خبر ياد شده در چند سايت غير ايرانی هم بازتاب داشت. همراه با عکسی از پيراهن متعلق به يکی از هواداران اوزيل در غزه که در بمباران‌ها جان خود را از دست داده، پيراهنی سوخته، پاره و خاک‌آلود.

اما مدير برنامه‌های اوزيل خبر کمک او به کودکان غزه را تکذيب کرد. رولند ايتل به خبرنگاران گفت: «اين ادعا که اوزيل پاداشش را به مردم غزه داده، صحت ندارد. او فقط برای جراحی کودکان برزيلی پولی در نظر گرفت و الان هم در تعطيلات است.»

روزنامه اينديپندنت با انعکاس تکذيب کمک اوزيل به غزه نوشت: او پيش از جام جهانی هزينه عمل جراحی ۱۱ کودک برزيلی را متقبل شده بود و بعد از قهرمانی تيمش، هزينه جراحی ۲۳ کودک ديگر را نيز به عهده گرفت.

خبرسازی درباره رونالدو

درباره کريستيانو رونالدو نيز خبرها و تصاوير متعددی منتشر شده که بخشی از آنها واقعی نيست. از جمله خبرهای تاييد شده، می‌توان به نوامبر ۲۰۱۱ اشاره کرد که بخش انگليسی سايت بين‌المللی گل در گزارشی نوشت، رونالدو کفش‌های خود را در اختيار بنياد رئال مادريد قرار داده. اين کفش در حراجی به قيمت ۲۴۰۰ يورو فروخته شد و به کودکان غزه اختصاص يافت.

سايت العربيه هم اين خبر را درج کرد و در عين حال به نقل از جمال ابو حشيش از اعضای فدراسيون فوتبال فلسطين نوشت: از چنين اقدامی تمجيد می‌کنيم اما در اين خصوص هيچ ارتباطی با ما برقرار نشده.

غير از اين موضوع، بعداً رسانه‌های متعددی به نقل از بخش عربی سايت رئال مادريد اعلام کردند او مبلغ هنگفت يک و نيم ميليون يورويی به کودکان غزه اهدا کرده. گرچه سايت رئال مادريد بين هفت زبان مختلف، بخشی به زبان عربی ندارد. با اين حال چندين سايت، روزنامه و تلويزيون ديگر در کشورهای عربی اين خبر را پوشش دادند.

صرف نظر از صحت و سقم اين موضوع، او و بسياری از بازيکنان شاخص فوتبال جهان، بدون خبرسازی رسانه‌ای از افغانستان گرفته تا سومالی به کودکان محروم يا جنگزده در نقاط مختلف جهان کمک می‌کنند.

کاری که مسعود اوزيل برای کودکان محروم برزيلی انجام داد، ممکن است در قبال کودکان فلسطينی نيز تکرار شود. اما شماری از کاربران دنيای مجازی و رسانه‌های نزديک به يکی از طرفين در ماجرای غزه، برای خبرسازی، جعل عکس يا اغراق و بزرگنمايی درباره خبری واقعی، نيازی به تاييد و تکذيب خود اين بازيکنان ندارند.

پس از بازی پرتغال و اسراييل گفته شد رونالدو پيراهنش را با بازيکنان اسرائيل عوض نکرده. ويدئوهای فراوانی هم در تمجيد يا مذمت اقدامی که هدفمندی آن محل بحث است در يوتوب منتشر شد. چنانکه گويی بازيکنی اگر در يک مسابقه پيراهن خود را عوض نکند، قصد ارسال پيام سياسی داشته.

خبری هم به اين شرح در برخی سايت‌های ايران منتشر شد: «رونالدو به خبرنگار الجزيره آقای طولکرم گفت من در خاک فلسطينم.» اما الجزيره خبرنگاری به اين نام ندارد و در سايت اين رسانه هم چنين مصاحبه‌ای به چشم نمی‌خورد. از طرفی رونالدو چند روز پيش از ماجرای جنجالی پيراهن، عکسی با عنوان «يک صبح عالی در اسراييل با هم تيمی‌هايم» در صفحه‌ فيسبوک خود منتشر کرده بود.

بازيکنی که در ويدئوی محل بحث به رونالدو نزديک می‌شود و با او دست می‌دهد اسرائيلی نيست، او ژائو موتينيو ديگر بازيکن پرتغال است که لحظاتی قبل پيراهنش را با يک بازيکن اسراييل عوض کرده! سال ۲۰۱۰ آندره آرشاوين ستاره فوتبال روسيه هم گفته بود رونالدو حاضر نشده پيراهنش را با او عوض کند. اتفاقی که در بسياری از مسابقات، برای بازيکنانی که دوست دارند پيراهن رونالدو را داشته باشند، رخ می‌دهد.

اما تمام اخبار مربوط به کمک تيم‌ها يا ستاره‌های فوتبال جهان به فلسطين يا اسرائيل، مخدوش نيست. مثلاً تيم ملی الجزاير که در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برای اولين بار موفق شد به دور دوم راه يابد، پاداش ۹ ميليون دلاری خود را به مردم غزه اهدا کرد.

اسلام سليمانی مهاجم اين تيم گفت ما تصميم گرفتيم کل پاداش‌ در نظر گرفته شده از طرف فيفا را به مردم غزه تقديم کنيم. آنها بيش از ما به اين پول نياز دارند.

در ايران، اظهار نظرهای فراوانی از زبان ورزشکاران در اعلام حمايت از مردم غزه منتشر شده. هم در رسانه‌های رسمی و هم در صفحات اجتماعی تاييد شده خود ورزشکاران.

عادل فردوسی‌پور گزارشگر و مجری برنامه‌های ورزشی نيز در ويدئويی پنج دقيقه‌ای که با متن و صدای او تهيه شده بود، حمايت خود را از مردم غزه اعلام کرد. اين ويدئو که تلفيقی است از تصاوير ورزشی با مناقشه فلسطين و اسرائيل، اشاره‌هايی به صبرا، شتيلا، لبنان، غزه و جنگ داخلی سوريه دارد.

تهيه کننده و مجری برنامه تلويزيونی ۹۰ ضمن پخش تصاويری از جام جهانی ۱۹۸۲ تا قضيه کمک بازيکنان الجزاير به غزه، درباره اعلام حمايت جان لوئيجی بوفون و اشکان دژآگه از مردم غزه نيز صحبت کرد.

در اين بين سردار کاظم يزدانی رئيس سازمان بسيج ورزش کشور گفته، جامعه ورزشکاران بسيجی آماده اعزام به غزه برای مبارزه با اسرائيل در خط مقدم است.

XS
SM
MD
LG