لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

قدرت‌های بزرگ در ژنو بر سر دوران انتقالی در سوریه به توافق رسیدند


 کنفراس سوریه در ژنو
کنفراس سوریه در ژنو
حاضران در نشست «گروه اقدام برای سوریه» که شنبه ۱۰ تیرماه در ژنو سوئیس برگزار شد، بر سر تشکیل دولت انتقالی بی‌طرف در سوریه به منظور حل و فصل بحران این کشور به توافق رسیدند.

به گفته کوفی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه ممکن است شخصیت‌هایی از نظام فعلی این کشور در دولت انتقالی حضور یابند.

بیانیه پایانی نشست ژنو بر ضرورت توقف خشونت‌ها در سوریه تاکید و نقض حقوق بشر در این کشور را محکوم کرد.

این بیانیه تاکید کرده است که گام‌های اصلی برای حل و فصل بحران سوریه باید با تشکیل دولتی انتقالی در بستری بی‌طرف آغاز شود. بنا بر این بیانیه این دولت باید دارای اختیارات کامل باشد و اپوزیسیون و دیگر طرف‌ها را در بر گیرد.

این بیانیه ادامه داده است که باید منافع مردم سوریه در هر توافق سیاسی که برای پایان دادن به بحران این کشور بر سر آن مذاکره می‌شود، مد نظر قرار گیرد.

بیانیه نشست ژنو بر ضرورت اجرای طرح شش بندی کوفی عنان تاکید کرد.

کوفی عنان پیشتر طرح صلحی به منظور پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده بود. آتش بس میان طرف‌های درگیر در سوریه، گفت‌و‌گو میان دولت و معترضان، آزادی فعالیت احزاب و رسانه‌ها، برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی و اصلاح قانون اساسی، مهم‌ترین بندهای این طرح هستند.

ادامه خشونت‌ها در سوریه با وجود حضور ناظران سازمان ملل متحد در این کشور، باعث شد که طرح کوفی عنان همچنان بدون اجرا بافی بماند.

کوفق عنان در کنفرانس خبری که پس از قرائت بیانیه پایانی برگزار کرد، گفت این سوری‌ها هستند که باید بر سر حضور یا عدم حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دولت انتقالی تصمیم گیری کنند.

کوفی عنان تاکید کرد که «عصای جادویی در دست ندارم، ماموریتم سخت است و شاید روند انتقالی تا یک سال به طول انجامد.»

وزیران امور خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه ترکیه، قطر و کویت در نشست ژنو حضور دارند.

بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و رابرت مود رئیس ناظران سازمان ملل در سوریه، و کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی دیگر شخصیت‌های حاضر در نشست ژنو هستند.

کلینتون: اسد باید از قدرت کنار رود

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در کنفرانسی خبری پس از پایان نشست ژنو گفت که توافق صورت گرفته در این نشست، زمینه را برای دولت پس از اسد آماده می‌کند.

او همچنین بر ضرورت اجرای طرح شش بندی کوفی عنان و توقف خشونت‌ها در سوریه تاکید کرد.

کلینتون بار دیگر گفت که «بشار اسد باید از فدرت کنار برود، زیرا دستش به خون آغشته است.» او تاکید کرد که برپایه توافق ژنو بشار اسد و نظامش باید کنار بروند و نشست ژنو این گمان را که اسد آزادانه می‌تواند به سیاست‌های خود ادامه دهد، از میان می‌برد.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت اکنون نوبت روسیه و چین است تا به اسد نشان دهند در صورت پایبند نبودن به مصوبات بین‌المللی، چه آینده‌ای در انتظار او است. او تاکید کرد که دوره حضور اسد در قدرت در حال پایان است.

روسیه و چین همپیمانان نظام بشار اسد، تاکنون دو بار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت خشونت‌های دولت سوریه را وتو کرده‌اند.

کلینتون ادامه داد کشورهای دارای تاثیر بر دو طرف بحران باید برای اجرای طرح کوفی عنان و توافق‌های نشست ژنو کمک کنند. کلینتونگفت که آمریکا طرح ژنو را به شورای امنیت می‌برد.

لاوروف: طرح عنان حاوی کناره‌گیری اسد از قدرت نیست

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در کنفرانس خبری پس از پایان نشست ژنو از طرح کوفی عنان اعلام حمایت کرد و آن را راه پایان دادن به بحران سوریه دانست.

او تاکید کرد برپایه توافق ژنو، هیچ اراده‌ای از بیرون بر نظام سوریه تحمیل نمی‌شود. او گفت که این مرحله انتقالی بدون پیش شرط صورت می‌گیرد و خود سوری‌ها هستند که دولت انتقالی را تشکیل می‌دهند و بر سر آینده خود تصمیم می‌گیرند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که برخی از طرف‌های حاضر در نشست ژنو می‌خواستند در بیانیه پایانی خواسته‌هایی را بر سوری‌ها تحمیل کنند اما مسکو مخالفت کرد. د ر پیش‌نویس طرح ژنو، حضور اعضای حکومت سوریه در دولت انتقالی ناممکن شده بود که با مخالفت سوریه این بند حذف شد.

او بر ضرورت متوقف کردن فعالیت‌های نظامی از سوی دولت و مخالفان تاکید کرد و گفت بخش‌هایی از سوریه در کنترل مخالفان است.

لاوروف ادامه داد که گروه‌های مسلح و مخالفان باید مناطق تحت کنترل خود را ترک کنند و پای میز مذاکره با دولت بنشینند.

او تاکید کرد که این معترضان مسلح هستند که مانع از رسیدن گروه‌های امداد و صلیب سرخ به مناطق شاهد درگیری و کمک به نیازمندان می‌شوند.

لاوروف مخالفان بشار اسد را مسئول شکست طرح‌های صلحی دانست که برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه می‌شود.

او ادامه داد نباید تنها از دولت سوریه بخواهیم به طرح پایبند باشد باید دو طرف پایبندی خود را به طرح نشان دهد.

وزیر امور خارجه روسیه استفاده از بند هفتم منشور سازمان ملل برای تحمیل اجرای مصوبات بر سوریه را نادرست دانست و گفت گروه‌های مسلحی هستند که با پشتیانی از برخی طرف‌های خارجی خشونت‌ها را افزایش می‌دهند. بند هفتم منشور سازمان ملل، ناظر به خطر افتادن صلح و ثبات جهانی است که زمینه را برای مداخله نظامی فراهم می‌کند.

او گفت که گروه‌هایی از مخالفان هستند که می‌خواهند خشونت‌ها در سوریه ادامه یابد و علیه نیروهای دولتی دست به عملیات می‌زنند.

لاوروف: مسلح کردن معترضان سوریه مغایر قانون بین المللی است

لاوروف در ادامه گفت: «وقتی به طرف‌های اپوزیسیون می‌گوییم به طرح عنان پایبند باشید، به ما می‌گویند که برخی از طرف‌های خارجی از ما می‌خواهند سلاح را زمین نگذاریم و بر ادامه حمایت از ما تاکید می‌کنند.»

برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و قطر بر ضرورت مسلح سازی معترضان در سوریه تاکید می‌کنند. آمریکا و بریتانیا هم اعلام کردند تجهیزات مخابراتی در اختیار مخالفان قرار می‌دهند.

وزیر امور خارجه روسیه از دعوت نشدن ایران و عربستان سعودی به عنوان دو کشور موثر در بحران سوریه انتقاد کرد. او گفت که ایران باید در تمام نشست‌هایی که در آینده در خصوص سوریه برگزار می‌شود، حضوری کامل داشته باشد.

او رسانه‌ها و تصاویر منتشر شده از درگیری‌ها در سوریه را از عوامل تشدید بحران در سوریه دانست.

هشدار عنان در نشست افتتاحیه

کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه هشدار داد که ادامه تنش در این کشور ممکن است خاورمیانه را به آتش بکشد و بحرانی بین المللی به وجود آورد.

این سخنان عنان در افتتاحیه نشست «گروه اقدام برای سوریه» که در ژنو پایتخت سوئیس بعد از ظهر شنبه ۱۰ تیر آغاز به کار کرد، ایراد شده است.

عنان در ادامه اظهار داشت: «بحران بین المللی خطرناکی در افق به چشم می‌خورد. ما اینجا گردهم آمده‌ایم تا بر سر پایه‌هایی اولیه برای تغییر سیاسی در سوریه به گونه‌ای که خواسته‌های مشروع مردم این کشور را برآورد کند، به توافق برسیم. هیچ کس نباید به خطرهای بزرگی که به دلیل تنش در سوریه منطقه و جهان با آن روبرو است، شک کند.»


عنان در سخنان خود به قدرت‌های جهان به دلیل آنچه «تردید در اقدام برای متوقف کردن خونریزی در سوریه» نامید، انتقاد کرد و گفت که بحران نباید به اینجا می‌رسید.

او افزود: «یا باید برای تامین منافع مشترکتان متحد شوید یا اینکه به اختلافات خود ادامه دهید و با اصرار بر فعالیت منفرد، شکست بخورید. بدون وحدت و عزم مشترکتان و همچنین تحرک فوری، هیچ کس پیروز نخواهد بود و همه شکست خواهند خورد.»

نشست ژنو در حالی برگزار شد که درگیری‌ها در سوریه میان نیروهای دولتی و مخالفان همچنان ادامه دارد. عمده این درگیری‌ها هم اکنون در حومه دمشق پایتخت سوریه است.
برپایه گزارش‌های نهادهای بین المللی، تا کنون بیش از ۱۳ هزار نفر از آغاز بحران سوریه در این کشور کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG